Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری:

تنها پنج درصد تحقیقات، تجاری‌سازی شده است

تنها پنج درصد تحقیقات، تجاری‌سازی شده است
تنها پنج درصد تحقیقات، تجاری‌سازی شده است

با وجود آنکه تنها پنج درصد تحقیقات انجام‌شده در کشورمان وارد مرحله تجاری‌سازی شده است، اما ادامه روند آن خوب پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و انتقال فناوری سازمان تات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: چندی است که تجاری‌سازی تحقیقات بخش کشاورزی آغاز شده و با وجود آنکه تعداد اندکی از یافته‌ها به مرحله تجاری‌سازی راه یافته است، اما مسیر راه هموار شده است.

دکتر مجید ولدان افزود: تاکنون بیش از 55 قرارداد انتقال تکنولوژی طی دو ساله گذشته بسته شده است که نزدیک به یک‌هزار تکنولوژی، یعنی حدود پنج درصد تجاری‌سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه این عدد بسیار اندک است، اما برای شروع کار خوب است.

ولدان ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل تجاری‌سازی در داخل کشور، خلاء قوانین و مقررات است.

وی تصریح کرد: در کشور تنها قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که به مسئله تجاری‌سازی پرداخته است. در حالی که قرار بود سال گذشته شورای عالی تجاری‌سازی تحقیقات توسط ریاست جمهوری تشکیل شود، اما هنوز پروسه این فرآیند در حال طی شدن است.

بخش صنعت فاقد اتاق فکر برای انتقال مشکلات به تحقیقات است

این مقام مسئول یادآور شد: اشکال دیگر تجاری‌سازی در کشورمان انتقال ندادن مشکلات بخش صنعت به محققان است.

ولدان تأکید کرد: بخش صنعت فاقد اتاق فکر است تا مشکلات را در آن بررسی کرده و سپس به بخش تحقیقات و انجام تحقیقات اصولی منتقل کند.

وی اظهار داشت: محقق بر اساس آنچه تصور می‌کند، دست به انجام تحقیقی می‌زند که این امر باعث شده است تا در گاهی از موارد، به اصل مشکل پرداخته نشود.

ولدان همچنین گفت: صنعت نمی‌تواند مشکل خود را شناسایی کند و تحویل محقق دهد و بدین ترتیب روند تجاری‌سازی در کشورمان به کندی پیش می‌رود.

وی در ادامه افزود: امید است با تشکیل شورای عالی تجاری‌سازی، این روند بهبود پیدا کند و وضعیت تجاری‌سازی شبیه سایر کشورها پیش رود.

ولدان در پایان خاطرنشان کرد: شیوه‌نامه مالکیت فکری در هیئت امنای سازمان تات به تصویب رسیده است که پس از ابلاغ، محققان می‌توانند تحقیقات و پژوهش‌های خود را به ثبت برسانند./

خبرنگار: مژگان ستار

R-910302-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید