Iranian Agriculture News Agency

وزیر کشاورزی قرقیزستان به حجتی پیشنهاد داد:

تأسیس بنیاد مشترک سرمایه‌گذاری و دو مجتمع بزرگ دامپروری و آبزی‌پروری در بیشکک قرقیزستان

متولیان ارشد کشاورزی ایران و قرقیزستان، امروز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه همکاری‌های دوطرفه، دیدار و گفت‌وگو کردند.

تأسیس بنیاد مشترک سرمایه‌گذاری و دو مجتمع بزرگ دامپروری و آبزی‌پروری در بیشکک قرقیزستان

متولیان ارشد کشاورزی ایران و قرقیزستان، امروز در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه همکاری‌های دوطرفه، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و احیای اراضی قرقیزستان، برای توسعه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور گفت: باید از فضای سیاسی مطلوبی که بین دو طرف حاکم است، نهایت استفاده را در توسعه همکاری‌های کشاورزی برد.

محمود حجتی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی و حفظ نباتات کشور در زمینه مسائل قرنطینه‌ای دام و گیاه، آمادگی لازم برای آغاز همکاری با قرقیزستان را دارند، افزود: بعد از ایجاد این مقدمه، تجار و بازرگانان دو کشور باید وارد کار شده و با تسهیلاتی که برای‌شان فراهم می‌کنیم، به گسترش همکاری‌ها کمک کنند.

وی عنوان کرد: ایران دامداری‌های بزرگ و مدرنی دارد که نزدیک به 10 میلیون تن شیر در سال تولید می‌کند. در حالی که تا دو دهه قبل، سالانه صدها هزار تن محصولات مختلف لبنی از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شد، اما اکنون صادرکننده عمده این محصولات در منطقه محسوب می‌شود. همینطور با تولید حدود 2.5 میلیون تن گوشت طیور، در حال حاضر صادرکننده مرغ و تخم‌مرغ است.

به گفته حجتی، ایران می‌تواند در شاخه‌های مختلف تحقیقات کشاورزی و آموزش به قرقیزستان کمک کند. به‌ویژه مسائل مربوط به آبزی‌پروری که این کشور، ظرفیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارد که کمتر از آنها استفاده می‌کند. این در حالی است که محصولات شیلاتی ایران تا سه دهه قبل تنها منوط به ذخایر دریایی شمال و جنوب بود، اما اکنون با عنایت به بحران منابع آبی، حدود 500 هزار تن محصولات آبزی به‌صورت تلفیقی در قفس و استخرهای مصنوعی تولید می‌شود. بنابراین قصد داریم این زنجیره را از بخش مولد تا سفره دنبال کنیم و در یک افق 10 ساله کل محصولات شیلاتی خود را به دو برابر افزایش دهیم.

وی ضمن دعوت از قرقیزی‌ها برای بازدید از مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف ایران، بیان کرد: اشتغال‌زایی، درآمدزایی، تامین پروتئین حیوانی و گسترش صادرات از مهم‌ترین مزایایی است که می‌توان برای آبزی‌پروری نام برد. بر این اساس، اگر سرمایه‌گذاران ایرانی امکانات جغرافیایی قرقیزستان را داشتند، در جای جای آن پرورش ماهی راه‌اندازی می‌کردند.


مبادلات تجاری چهار میلیون دلاری بین دو کشور

وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و احیای اراضی قرقیزستان نیز در این دیدار ضمن اشاره به حجم چهار میلیون دلاری مبادلات تجاری بین دو کشور، گفت: حبوبات، پیاز، گوشت گوسفند و گردو از جمله محصولاتی است که می‌تواند از قرقیزستان به ایران صادر شود.

نوربیک موراشف با ابراز خرسندی از حضور در ایران، افزود: ما برای صادرات محصولات دامی، با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستیم و موانع زیادی از طرف دامپزشکی کشور مقصد برای ما وجود دارد که امید می‌رود با همکاری ایران بتوانیم از شدت این مشکلات بکاهیم.

وی با سه پیشنهاد به وزیر جهاد کشاورزی، سخنان خود را خاتمه داد. تأسیس مجتمع دامداری با رعایت شرایط استاندارد در زمین 50 هکتاری نزدیک فرودگاه بیشکک و ایجاد آبزی‌پروری در زمین 600 هکتاری با همکاری ایران که می‌توان با این ظرفیت، سالانه 500 هزار تن گوشت ماهی صادر کرد و تأسیس بنیاد مشترک سرمایه‌گذاری برای عملی سازی پروژه‌های بین ایران و قرقیزستان، از پیشنهاداتی بود که وزیر کشاورزی قرقیزستان به حجتی ارائه کرد./

V-951202-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید