Iranian Agriculture News Agency

انحراف مسیر رودخانه‌ها می‌تواند باعث شوری آب در مصب رودخانه شود

گونه‌های مهم ماهی در معرض خطر

تحقیقات جدید نشان می‌دهد چگونه انحراف رودخانه می‌تواند بر کیفیت آب در مصب رودخانه و گونه‌های مهم ماهی از نظر اقتصادی اثر بگذارد.

گونه‌های مهم ماهی در معرض خطر

تحقیقات جدید نشان می‌دهد چگونه انحراف رودخانه می‌تواند بر کیفیت آب در مصب رودخانه و گونه‌های مهم ماهی از نظر اقتصادی اثر بگذارد.

به گزارش ایانا از شبکه اخبار محیط زیستی ، انحراف رودخانه یکی از روش‌های رایج بازسازی تالاب‌ها هستند. ولی تحقیقات اخیر انجام شده توسط سازمان زمین شناسی آمریکا با دانشکده عمران دانشگاه لوئیزینیا نشان داد که این انحراف مسیر رودخانه در مقیاس‌های بزرگ رودخانه می سی سی پی، ممکن است اثرات قابل توجهی بر تغییر کیفیت آب در مصب رودخانه با تاثیر بر سخت پوستان و گونه‌های مهم ماهی از لحاظ اقتصادی داشته باشد.

با انحراف مسیر رودخانه رسوبات رودخانه نیز به جهت دیگری منتقل می‌شوند، رسوبات رودخانه‌ای حاوی مواد مغذی هستند که تا مصب رودخانه نیز حمل می‌شوند. انحراف مسیر رودخانه می سی سی پی با هدف افزایش انعطاف‌پذیری تالاب ساحلی در برابر افزایش سطح دریا انجام شده است. رییس گروه تحقیقاتی از موسسه زمین شناسی، هونگینک وانگ درباره این مطالعه می‌گوید: "این انحراف مسیر در مقیاسهای بزرگ باعث تغییر در شوری، پیامدهای زیاد بر گیاهان و جانوران که به یک شوری خاص نیاز دارند می‌شود. به‌طور مثال صدف‌ها به یک درجه از شوری خاص در مصب‌ها برای رشد نیاز دارند تا به اندازه‌ای برسند که امکان تولید مثل داشته باشند."

به گفته سازمان حیات وحش و شیلات لوئیزینیا، این منطقه مهمترین منطقه تامین کننده میگو، خرچنگ آبی، خرچنگ و صدف در ایالات متحده آمریکاست. محققان در این مطالعه تغییرات کیفیت آب را در نواحی ساحلی لوئیزینیا را که نزدیک به دو دهه است که تحت تاثیر انحراف آب رودخانه قرار دارد، بررسی کرده‌اند. محققان دریافتند که طرح‌های انحراف مسیر رودخانه‌ها در مقیاس‌های کوچک باعث ایجاد تغییرات در مناطق کوچکی در نزدیکی دهنه ورود رودخانه به مصب می‌شود، در حالی‌که طرح‌های انحراف مسیر رودخانه در مقیاس بزرگ باعث ایجاد تغییر در کیفیت آب در کل مصب رودخانه می‌شود.

این مطالعه از معدود مطالعات انجام شده در ارتباط با در نظر گرفتن انحراف مسیر رودخانه‌ها در زمینه افزایش سطح دریاهاست. وانک از تیم تحقیقاتی دانشگاه در این ارتباط می‌گوید که حتی بدون انحراف مسیر رودخانه در مقیاس‌های بزرگ نیز، افزایش سطح دریا بر شرایط کیفی آب در سراسر این ناحیه ساحلی تاثیر می‌گذارد، در حالی‌که انحراف مسیر رودخانه انجام شده با افزایش سطح آب دریا ترکیب پیچیده‌تری از تاثیرات را تشکیل می‌دهد. این پیچیدگی در نتیجه عوامل مختلفی مانند انتقال رسوب، جریان رودخانه‌ای، جزر و مد و فرآیندهای زیستی و تعامل در مصب رخ می‌دهد.

مطالعه مدل‌سازی اثرات انحراف رودخانه می سی سی پی و افزایش سطح آب اقیانوس بر کیفیت آب مصب رودخانه در مجله مصب‌ها و سواحل چاپ شده است که بصورت آنلاین نیز قابل دسترس است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951202-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید