Iranian Agriculture News Agency

ثمردهی توافق اتحادیه اروپا و مصر در چارچوب عملکرد ان. جی. اوها

فعالیت سازمان جنبش جهانی کشاورزی در حمایت از کشاورزی ارگانیک/جنبش برای تولید پایدار مواد غذایی سرمایه گذاری کرده است

حفاظت محصولات اقتصادی ملی و کنترل بیولوژیکی عوامل بیماری زای انسانی و گیاهی با استفاده از میکروارگانیسم های سودمند در کشاورزی ارگانیک (بیوگارد- BIOGUARD) پروژه ای است که به منظور کاهش گازهای حاصل از فعالیت های کشاورزی از طریق افزایش پایداری اجرا می شود.

فعالیت سازمان جنبش جهانی کشاورزی در حمایت از کشاورزی ارگانیک/جنبش برای تولید پایدار مواد غذایی سرمایه گذاری کرده است

حفاظت محصولات اقتصادی ملی و کنترل بیولوژیکی عوامل بیماری زای انسانی و گیاهی با استفاده از میکروارگانیسم های سودمند در کشاورزی ارگانیک (بیوگارد- BIOGUARD ) پروژه ای است که به منظور کاهش گازهای حاصل از فعالیت های کشاورزی از طریق افزایش پایداری اجرا می شود.

به گزارش ایانا از وب سایت ifoam این پروژه (بیوگارد) بخشی از فاز دوم برنامه تحقیقات، توسعه و نوآوری (RDI-2) است که به صورت توافق نامه ای بین اتحادیه اروپا و وزارت علوم و تحقیقات مصر به منظور حمایت از پژوهش و طرح های توسعه و نوآوری در این کشور به اجرا گذاشته شد و در ماه می 2014 میلادی آغاز و دو سال بعد به پایان رسید.

پایداری و رقابت پذیری در مزارع ارگانیک اکوسیستم های کشاورزی مصر در طیف گسترده سبب کاهش اثرات جهانی انتشار گازهای حاصل از کشاورزی می شود. به علاوه، این پروژه دستیابی به مواد غذایی با کیفیت و مقرون به صرفه و تولید محصولات استراتژیک و اقتصادی تر حاصل از کشاورزی ارگانیک در مصر را مورد توجه قرار داده است. از دیگر اهداف این پروژه داشتن اثرات مثبت زیست محیطی از طریق حفاظت از حاصلخیزی و سلامت خاک و حفاظت از تنوع زیستی است.

بر اساس این گزارش سازمان جنبش های جهانی کشاورزی (IFOAM) به طور خاص در سازماندهی و اجرای فعالیت های آموزشی و ظرفیت سازی برای افزایش آگاهی نسبت به کشاورزی ارگانیک و مزایای آن و ایجاد امکاناتی برای کسب معلومات خاص فراوان در رابطه با شیوه های تولید پایدار مواد غذای برای کشاورزان مصری هزینه کرده است. این فعالیت ها شامل توسعه واحدهای آموزشی است که با شرایط محلی سازگاراند. به علاوه، شرکت مصری سکم ( SEKEM ) و مرکز تحقیقات کشاورزی مصر ( ARC ) نیز در این پروژه با IFOAM همکاری داشته اند.

این پروژه اهداف خاص خود را به شرح زیر مطرح کرده است:

- تولید چندین عامل مؤثر برای کنترل بیولوژیکی و محصولات بیوتکنولوژیکی در مبارزه با عوامل بیماری زای انسانی و گیاهی براساس نتایج و اطلاعات به دست آمده از فاز اول برنامه تحقیقات، توسعه و نوآوری (RDI-1) ؛

- کنترل بیولوژیکی آفت رالستونیا سولاناسروم (Ralstonia Solanacearum) عامل پوسیدگی سیب زمینی در مزارع ارگانیک مصر؛

- تولید محصولات کنترل شده بیولوژیکی در ابعاد تجاری؛

- افزایش ظرفیت فنی تولید محصولات غذایی- کشاورزی مصر از طریق همکاری با اتحادیه اروپا؛

- تولید حشره کش های گیاهی بیولوژیکی برای کنترل کرم های لوله ای (نماتودها) مضر در کشاورزی ارگانیک با تأکید بر نماتودهای مولد گره در ریشه به عنوان یک نوع آفت عمده.

نتایج قابل انتظار پروژه مذکور به شرح زیر است:

1. توسعه بازارهایی با پتانسیل عرضه مواد غذایی ارگانیک و بهبود صنایع غذایی-کشاورزی مصر؛

2. بهبود فعالیت های کشاورزی، روش های تولید و کیفیت مواد غذایی- کشاورزی صادراتی؛

3. انتشار شیوه های کشاورزی که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی پایدارند و افزایش آگاهی از مزایای کشاورزی ارگانیک؛

4. بهبود همکاری های علمی: ارتقاء مطالعات، تولیدات و آموزش ها؛

5. انتشار دانش و نتایج علمی در میان کشورهای حوزه مدیترانه.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید