Iranian Agriculture News Agency

تهیه طرح مرتعداری برای 33 میلیون هکتار از مراتع کشور




مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون ازمجموع 84.7 میلیون هکتار عرصه مرتعی کشور برای 33 میلیون هکتارآن طرح مرتعداری تهیه شده است.

ابوالفضل یاوری روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی مدیریت کوچ و ساماندهی عشایر کوچ رو که با حضور معاونین فنی منابع طبیعی و مسئولان امور عشایری استان ها در مرکز آموزشی جوانشیر کشور واقع در کرج برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون 60 میلیون هکتار از مراتع کشور در قالب 300 هزار پروانه چرا مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: همچنین حدود 18.7 میلیون هکتار از عرصه های مرتعی با تهیه طرح مرتعداری به مرتعداران ذیحق واگذار شده و تاکنون در حدود 6 میلیون هکتار از این عرصه ها طرح مرتعداری اجرا شده است.
وی با بیان اینکه مراتع کشور از نظر فصل چرا به 2 دسته ییلاقی و قشلاقی تقسیم می شود، گفت: در این تقسیم بندی میزان مراتع ییلاقی 24 میلیون هکتار و قشلاقی نزدیک به 61 میلیون هکتار را شامل می شود.

***وابستگی اقتصاد 900 هزارخانوار عشایری به مراتع
یاوری در ادامه با بیان اینکه اقتصاد 900 هزار خانوار عشایری با 5 میلیون نفر جمعیت به مراتع وابسته است، افزود: این خانوارها از طریق دامپروری در مراتع امرار معاش می کنند و این در حالی است که ظرفیت مراتع حدود 35 میلیون واحد دامی است .
وی بیان داشت :تعداد دامی های کنونی عشایر 2.2 برابر ظرفیت مجاز مراتع است.
وی اظهار داشت: ظرفیت تولید علوفه در مراتع در دوره زمانی طولانی مدت 10 میلیون تن بوده که به علت خشکسالی های دهه اخیر و تخریب های انسانی این میزان به 9 میلیون تن کاهش یافته است.
یاوری اضافه کرد: علوفه مورد نیاز برای 75میلیون واحد دامی عشایر در مراتع کشور 23 میلیون تن است که پایداری
منابع بهره برداری و حفظ منابع آب و خاک ایجاب می کند مدیریت صحیح در عرصه های مرتعی برای بهره برداری انجام شود.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: برای این منظور رعایت زمان ورود و خروج دام به مراتع، ظرفیت مرتع و مدت زمان چرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی گفت: از آنجا که مراتع عشایری درون کوچ یا عمدتا برون کوچ بوده و بین چند استان مورد تردد قرار می گیرد، بنابراین برنامه ریزی صحیح برای ورود و خروج دام به مراتع متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و شرایط پوشش گیاهی لازم است.
یاوری افزود: نشست کوچ عشایر که هر ساله برای برنامه ریزی تقویم کوچ و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مرتبط در ستاد سازمان یا یکی از استان ها تشکیل می شود تا مسایل و مشکلات کوچ عشایر و مدیریت بهره برداری صحیح از عرصه های مرتعی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید