Iranian Agriculture News Agency

احتمال شدت یافتن تنش‌‎هایی مانند سد اورویل در جهان وجود دارد

افزایش شکست سدها تحت تأثیر تغییر اقلیم

دانشمندان در دهه گذشته پیش‌بینی کرده بودند که تغییرات اقلیمی تنش‌های زیادی را به سیستم‌های مدیریت آب مانند سد اورویل آمریکا که دچار شکستگی شد، وارد خواهد کرد.

افزایش شکست سدها تحت تأثیر تغییر اقلیم

دانشمندان در دهه گذشته پیش‌بینی کرده بودند که تغییرات اقلیمی تنش‌های زیادی را به سیستم‌های مدیریت آب مانند سد اورویل آمریکا که دچار شکستگی شد، وارد خواهد کرد.

به گزارش ایانا از گاردین ، تخلیه تقریبا، 200 هزار نفر ساکنان نزدیک سد اورویل آمریکا یکی از رویدادهای ناشی از تغییرات اقلیمی است. مانند بسیاری از رویدادهای شدید آب و هوایی، وضعیت خطر به‌وجود آمده در سد اورویل ترکیبی از شرایط آب وهوایی طبیعی و تغییر اقلیم بود. کالیفرنیا به‌طور منظم شاهد جریان رودخانه‌ای ناشی از بارش است. اما با گرم شدن زمین، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که مقدار بخار آب در جو تقویت خواهد شد. در شمال کالیفرنیا فصل جاری به عنوان مرطوب‌ترین فصل به ثبت رسیده است -در نیم قرن اخیر دومین باری است که این فصل به عنوان فصل مرطوب ثبت می‌شود- و شرایط فعلی 35 درصد مرطوب‌تر از رکورد قبلی ثبت شده است.

مدیریت سد اوریل برای اولین بار مجبور به استفاده از سرریز اضطراری شد. جریان آب از سرریز اضطراری به‌دلیل حجم و سرعت بالا باعث فرسایش شدید مسیر در خروجی از این سرریز شده و ضمن تهدید شکست سد و نگرانی از رخداد فاجعه سیل در پی شکست سد، باعث تخلیه جمعیتی معادل 200 هزار نفر در پایین دست سد شد.

نمودار مقایسه‌ای میزان بارش در مرطوب‌ترین سال‌های رکورد شده در کالیفرنیا در قرن بیستم


در حالی که مطالعات هنوز از ارتباط این فصل مرطوب شدید و تغییرات آب و هوایی مطمئن نیست (هنوز چند ماه از فصل بارانی کالیفرنیا باقی مانده است)، آنچه ما می‌بینیم مطابق با انتظارات دانشمندان از یک جهان گرم‌تر است.

سدها در ایالات متحده آمریکا به‌طور میانگین از 100 سال پیش ساخته شده‌اند. از آن زمان، درجه حرارت سطح زمین حدود 0.75 درجه سانتیگراد گرم‌تر و در حال حاضر بخار آب موجود در جو پنج درصد بیشتر شده و در نتیجه باعث تشدید طوفان‌ها شده است. با درجه حرارت گرم‌تر، بارش بیشتر اتفاق می‌افتد و برف کمتری را به‌عنوان بارش شاهد هستیم. تغییرات آب و هوا بدین شکل بر زیرساخت‌های مکانیسم آب اثر می‌گذارند.

پیتر گلیک از موسسه اقیانوس آرام که از سال 1986 بر روی تاثیر تغییرات آب و هوایی در چرخه آب تحقیق می‌کند در این‌باره می‌گوید: افزایش دما و گرم شدن کره زمین باعث افزایش روان‌آب‌های زمستانی و بالا رفتن خطر سیل می‌شود، چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

به گفته گلیک، زیرساخت‌های ما برای اقلیم دیروز طراحی شده است، نه امروز و یا فردا. ما می‌دانیم که آب و هوا در حال تغییر است و ما نیاز به آمادگی برای مقابله با شرایط داریم. گلیک 30 سال پیش هشدار داده بود که افزایش روان‌آب‌های سطحی می‌تواند به حالت‌های اضطراری و تنش در زیرساخت‌های آب کالیفرنیا بیفزاید. وی همچنین هشدار می‌دهد که شرایط کالیفرنیا بدتر خواهد شد. زیرا جاری شدن سیل بیشتر در زمستان، با کمبود آب در دسترس در تابستان همراه خواهد بود.

پیش‌بینی‌های گلیک در حال حاضر به وقوع پیوسته است. تحقیقات نشان داده است که شرایطی که در هر دو سال فصل بارانی خیلی مرطوب در کالیفرنیا رخ داده به هم شباهت دارد. کالیفرنیای به شدت مرطوب سال 2017 اکنون، نخستین نشانه‌های خود را از تشدید شرایط اقلیمی نشان داد و این پس از پنج سال خشکسالی از شدیدترین خشکسالی‌ها در 1200 سال گذشته در این ناحیه بوده است.

مطالعات نشان داده است که گرم شدن کره زمین باعث افزایش 15 تا 35 درصدی خشکسالی از طریق عواملی مانند تبخیر و بیشتر شدن تقاضای آب می‌شود. گلیک اخیرا در یکی از نوشته‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند: "ما در حال حاضر دارای تغییرات اساسی در فرکانس‌های طوفان و شدت آن هستیم، افزایش در مقیاس و مدت زمان خشکسالی و بارندگی، ناپدید شدن برف‌ها، و در کنار آن رشد تقاضای آب برای کشاورزی با افزایش دما را نیز داریم.

ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تغییرات آب و هوا وجود ندارد و واقعیت نیست، ما نمی‌توانیم از خطری که زیرساخت‌های آب را تهدید می‌کنند چشم پوشی کنیم. هر گونه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها باید تغییرات آب و هوا را از طریق طراحی هوشمند تطابق با شرایط در نظر بگیرد. ما در مدل‌سازی‌ها باید شرایط جدید را لحاظ کرده و استانداردهای جدیدی را برای ساخت و بهره‌برداری تعریف کنیم."

گروه‌های زیست محیطی در مورد سد اورویل در سال 2005 هشدار داده و اشاره کرده بودند که در یکسال مرطوب مانند 2017، سرریز اضطراری می‌تواند دچار فرسایش و تخریب شده و باید با بتن پوشیده شود. سازمان‌های دولتی به این نتیجه رسیدند که هزینه این پروژه نمی‌تواند صرفا با احتمال یکسال مرطوب توجیه شود. اما تغییرات آب و هوایی، احتمال و شدت حوادث در نتیجه بارش‌های شدید را افزایش می‌دهد. گروه‌های محیط زیستی درست حدس زده بودند.

این بخشی از هزینه‌های بسیار پنهان شده تغییرات آب و هواست. خشکسالی شدید و سیل عامل تنش‌های اضافی بر سیستم‌های مدیریت آب فرسوده، مزارع و دیگر زیرساختارها خواهند شد./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951203-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید