Iranian Agriculture News Agency

هر متر مکعب آب در ایران 201 کیلوگرم ماده خشک تولید می‌کند

بهبود 12 درصدی بهره‌وری آب در ایران

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: وضعیت بهره‌وری در منابع آب بهبود یافته و از تولید 1.07 کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب، با 12 درصد رشد به تولید 2.1 کیلوگرم ماده خشک در سال‌های 93 و 94 رسیده‌ایم.

بهبود 12 درصدی بهره‌وری آب در ایران


رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: وضعیت بهره‌وری در منابع آب بهبود یافته و از تولید 1.07 کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب، با 12 درصد رشد به تولید 2.1 کیلوگرم ماده خشک در سال‌های 93 و 94 رسیده‌ایم.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق ایران، محمد حسن شریعتمدار امروز در جمع خبرنگاران بیان اینکه آثار بحران آب از فقر و تعارضات اجتماعی تا بیکاری را شامل می‌شود، گفت: خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شورشدن و آلودگی آب، بالارفتن هزینه تولید آب، افت آب‌های زیرزمینی نیز از برون‌دادهای طبیعی بحران آب است و این بحران نتیجه پنجاه سال کم‌توجهی به مسایل آب و راهکارهای توسعه‌ای نشات گرفته ار استفاده وسیع از منابع است .

وی معتقد است هر چه دیرتر به بحران آب بپردازیم، علاوه بر اینکه هزینه ترمیم این بحران افزایش می‌یابد، ممکن است در بعضی موارد راه‌حل‌ها هم به نتیجه نرسند .

شریعتمدار همچنین به دو اقدام مهم تعادل بخشی به منابع آب و افزایش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: اضافه برداشت زیادی در منابع آب داریم و باید این موضوع را با صرفه‌جویی در منابع آن بهبود ببخشیم. همچنین باید ببینم چه اقداماتی انجام دهیم که از یک متر مکعب آب، محصول بیشتری برداشت کنیم و بهره‌وری بیشتری داشته باشیم؛ که خوشبختانه طی دو سال گذشته در این موضوع پیشرفت‌هایی حاصل شده است .

وی با اشاره به برنامه ششم هم گفت: اگر در برنامه ششم به تعادل بخشی و افزایش بهره‌وری توجه کنیم و بتوانیم یک میلیارد متر مکعب آب را در بهره‌وری و 11 میلیارد متر مکعب آب را در تعادل‌بخشی حفظ کنیم، می‌توانیم بگوییم که منابع آب تا حدی در برنامه ششم ساماندهی می‌شوند .

پاییز بدی از نظر بارش را پشت سر گذاشتیم

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به رصد و ارائه مشاوره‌های اتاق در زمینه خشک شدن تالاب گاوخونی، دریاچه ارومیه و ریزگردها گفت: به نظر می‌رسد شکل جدیدی از مدیریت در حوزه آب با مدیریت جامعه شکل‌گرفته است.

عباس کشاورز افزود: آب موضوعی اثرگذار بر همه عرصه‌ها است. از اقتصاد و تولید تا رفتارهای اجتماعی همه از آب تأثیر می‌گیرند. حال به هر دلیلی که دچار بحران آب‌شده‌ایم باید برای حل این مشکل تلاش کنیم .

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نهادهای مرتبط با آب در سطح بین‌المللی، گفت: مسئله آب نه‌تنها برای کشورهای خشک مثل ایران بلکه برای همه کشورها مهم است و همه کشورها نهادهایی مرتبط با این موضوع ایجاد کرده‌اند .

وی اهمیت ابعاد زیست‌محیطی و اجتماعی موضوع آب را هم مورد توجه قرار داد و گفت: اگر به مسئله آب از دید اجتماعی و زیست‌محیطی توجه نکنیم، مشکل آب بسیار "شکننده" خواهد بود.

کشاورز در پاسخ به پرسشی درباره میزان بارش‌های اخیر، گفت: امسال پاییز خوبی ازنظر بارش نداشتیم، اما از اواسط بهمن‌ماه میزان بارندگی‌ها تغییر کرد و وضعیت بارندگی نسبت به گذشته بهتر شد. به‌طوری‌که استان فارس از خشکسالی ممتد به سمت نرمال رفت و استان‌های کرمان و خراسان جنوبی هم وضعیت بهتری پیدا کردند. البته بهبود به این معنی که نسبت به وضعیت خودشان بهتر شدند. در کل باید گفت توزیع بارندگی در مناطق مختلف متعادل‌تر شده است .

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد «حق استفاده از آب‌های مرزی ایران» گفت: از اول انقلاب تا این دولت به وجود آب‌های مرزی توجه نکرده‌ایم؛ اما این دولت طرح مرزی غرب را کلید زده است. همچنین کارگاه‌هایی برای پرداختن به موضوع آب‌های مرزی توسط دولت برگزار می‌شود. درواقع چراغی برای موضوع آب‌های مرزی روشن‌شده است و این موضوع به‌صورت جدی روی میز دولت آمده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید