Iranian Agriculture News Agency

درخواست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از جامعه متخصصان:

گروه حقیقت یاب از تالاب هورالعظیم بازدید کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی مدام می گویند دروغ می گویید و تالاب هورالعظیم احیاء نشده است، از انجمن متخصصان محیط زیست ایران درخواست کرد با تشکیل هیاتی حقیقت یاب و رصد اقدام ها و شرایط تالاب از نزدیک توسط دانشگاهیان در این خصوص اعلام نظر کنند تا مشخص شود که اقدامی صورت گرفته یا خیر و این اخبار منفی، واقعی است یا فضاسازی برای اتهام زنی به دولت و ایجاد فضای یاس و ناامیدی در کشور است.

گروه حقیقت یاب از تالاب هورالعظیم بازدید کند


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی مدام می گویند دروغ می گویید و تالاب هورالعظیم احیاء نشده است، از انجمن متخصصان محیط زیست ایران درخواست کرد با تشکیل هیاتی حقیقت یاب و رصد اقدام ها و شرایط تالاب از نزدیک توسط دانشگاهیان در این خصوص اعلام نظر کنند تا مشخص شود که اقدامی صورت گرفته یا خیر و این اخبار منفی، واقعی است یا فضاسازی برای اتهام زنی به دولت و ایجاد فضای یاس و ناامیدی در کشور است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آئین افتتاحیه بیست و دومین همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران که صبح امروز در محل دانشگاه علوم تحقیقات برگزار شد، ضمن تاکید بر این موضوع که مقابله با پدیده گرد و غبار نیازمند نگاه علمی در بهره مندی از فناوری‌های نو و مدیریت درست منابع آبی، همچنین نگاه پژوهشی است، بیان کرد: در بحث پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه‌‎ها از جمله واحدهایی از دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان جنگل‌‎ها، مراتع و آبخیزداری موفق به شناسایی کانون‌ها و منشاءهای گرد و غبار در کشور و حتی تدوین برنامه اقدام برای مقابله با گرد و غبار در برخی استان‌ها شد.

ابتکار با بیان اینکه استان خوزستان از جمله استان‌هایی است که علاوه بر منشاءیابی کانون‌های گرد و غبار، برنامه اقدام علمی نیز در آن آغاز شده است، بیان کرد: یکی از اقدام ها، احیاء تالاب هورالعظیم است که در سال 92 دشت وسیع گرد و غباری بود که تحت عنوان تالاب هورالعظیم معرفی می شد .

وی افزود: به‌رغم مخالف جدی و صریح سازمان حفاظت محیط زیست در ارزیابی زیست محیطی صورت گرفته در سال 84 مبنی بر اینکه اقدام های نفتی در تالاب هورالعظیم نباید منجر به تخریب این اکوسیستم شود، این اتفاق رخ داده بود و از این رو از سال 92 با تذکر به وزارت نفت و رایزنی‌های متعدد اقدام برای احیاء تالاب را آغاز کردیم و در نهایت اوایل سال 93 با آغاز عملیات برداشتن موانع و باز کردن دریچه‌ها، همچنین تامین حق‌آبه تالاب از کرخه، موفق به آبگیری تالاب شدیم به طوری‌که امروز 70 درصد تالاب آبگیری شده و شاهد رفع خطر کانون گرد و غباری این تالاب، همچنین رونق دوباره معیشت و گردشگری در آن منطقه هستیم .

عده ای مدام می‌گویند، دروغ می‌گویید

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برخی مدام می‌گویند، دروغ می‌گویید و تالاب هورالعظیم احیاء نشده است، از انجمن متخصصان محیط زیست ایران درخواست کرد با تشکیل هیاتی حقیقت یاب و رصد اقدام‌ها و شرایط تالاب از نزدیک توسط دانشگاهیان در این خصوص اعلام نظر کنند تا مشخص شود که اقدامی صورت گرفته یا خیر و این اخبار منفی، واقعی است یا فضاسازی برای اتهام زنی به دولت و ایجاد فضای یاس و ناامیدی در کشور و خروج ما از مسیر کار تخصصی و علمی و خدمت است که البته ما از این مسیر منحرف نمی شویم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به عکس‌های ماهواره‌ای از وضعیت تالاب‌های هورالعظیم و شادگان داشت و عنوان کرد: 14 بهمن ماه سال‌جاری مراسم روز جهانی تالاب را نیز به واسطه اهمیتی که برای خوزستان به عنوان قلب تپنده ایران قائل هستیم و به دلیل جایگاه و ارزشی که خوزستان برای دولت یازدهم دارد در این استان برگزار کردیم و از تالاب شادگان نیز بازدید داشتیم .

ابتکار درباره تالاب شادگان در خوزستان نیز گفت: این تالاب هم شرایط مناسبی نداشت و ولی خوشبختانه اقدام های صورت گرفته در این تالاب نیز نتیجه بخش بود و اکنون تالاب احیا شده است .

معاون رئیس جمهور ضمن استقبال و اعلام آمادگی از تقویت پیوند محیط زیست با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی، همچنین نقد علمی و تخصصی که منتج به اصلاح روندها و تصمیم گیری های درست می شود، گفت: خوشبختانه روند بیداری محیط زیستی در کشور آغاز شده و اساتید پرچم داران حرکت بیداری محیط زیست کشور هستند .

روند کاهشی بیماری‌ها و مرگ‌های مرتبط با آلودگی هوا برای نخستین بار در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پژوهش وزارت بهداشت، درخصوص بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا، گفت: این پژوهش که مجموعه اطلاعات سال‌های 92 تا 94 را شامل می‌شد، نشان داد برای نخستین بار در کشور و بر خلاف روند افزایشی سابق، بیماری‌ها و مرگ‌های مرتبط با آلودگی هوا در کشور روند کاهشی داشته است .

وی افزود: این پژوهش نشان داد گام‌های درستی در مسیر هدف غایی برنامه های بهبود کیفیت هوا، یعنی ارتقا کیفیت زندگی و کاهش مرگ و بیماری های ناشی از آن برداشته شده است .

ابتکار با بیان اینکه به لحاظ محیط زیستی کشور در سال 92 و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به دلیل بحران های متعدد محیط زیستی ایجاد شده بر اثر بی توجهی ها و غفلت ها از این حوزه، در لبه پرتگاه بود، گفت: به طور نمونه مردم سال ها تحت تاثیر آلودگی شدید هوا و تنفس سموم شیمیایی همچون بنزن بودند اما امروز اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما شاهد تغییرات بسیار مثبتی هستیم به طوریکه تنها در تهران به رغم توسعه ناپایدار ساخت و سازهای هشری و حاشیه شهر و نبود سیاست های صحیح مهار جمعیتی از سوی مدیریت شهری، تعداد روزهای سالم و پاک نسبت به سال 92، 63 روز یعنی حدود دو ماه افزایش پیدا کرده است .

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری این موضوع که استاندارد یورو 4 برای خودروها، همچنین سوخت استاندارد یورو 4 باید در سال 86 اجرا می شد، اظهار کرد: اما به دلیل توقف این اقدام ها، دولت یازدهم برای اجرای استاندارد سوخت یورو 4 و خودروسازی اقدام کرد و در حال حاضر نیز بازرسی مستمر از کلیه خطوط تولید خودرو وجود دارد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: اینکه تاخیرها و کاستی ها گذشته را بیان می‌کنیم نه برای این است که بهانه و دلیلی برای کمبودها و کاستی‌های کنونی داشته باشیم بلکه تنها برای این است که باید واقعیت‌ها را بیان کنیم .

وی با تاکید بر اینکه تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور متوقف شده است و تنها موتورسیکلت‌های انژکتوری تولید و شماره گذاری می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر حداقل دو تولید کننده داخلی برای تولید خودرو برقی و چند تولید کننده داخلی نیز برای تولید موتور برقی در حال فعالیت هستند .

این مقام مسئول افزود: با انجام این اقدام‌ها موفق شدیم تا هوای بهتری برای تنفس 35 میلیون نفر از مردم کشور که در کلان‌شهرها ساکن هستند، ایجاد کنیم و اگرچه برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا زمان‌بر و بلند مدت است و هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما نتایج خوبی نیز به دست آوردیم .

ابتکار اشاره‌ای هم به فعالیت کمیته ملی توسعه پایدار برای رصد منظم اقدام‌ها، هدف گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اهداف جهانی توسعه پایدار در دستگاه‌ها و وزارتخانه های مرتبط داشت و افزود: اهداف توسعه پایدار با سیاست ها و اسناد بالادستی در سطح ملی همچون سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه همخوانی بسیاری دارد .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر همه دستگاه های اجرایی با تشکیل ستاد برای پیاده سازی اهداف 17 گانه توسعه پایدار، پیگیر اهداف توزیع شده در دستگاه های خود هستند. به طور نمونه مسئولیت اجرای هدف مبارزه با گرسنگی به وزارت جهاد کشاورزی و هدف بهداشت برای همه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از اجماع ایجاد شده در عالی ترین سطوح کشور و در میان قوا و دستگاه‌های مختلف برای حفظ محیط زیست، ابراز امیدواری کرد: این اجماع منجر به بهبود شاخص های محیط زیست کشور شود .

ارائه نخستین گزارش عملکرد ایران در زمینه تحقق اهداف جهانی توسعه پایدار در سال 2017

ابتکار با بیان اینکه رئیس جمهوری با برنامه محیط زیستی و نگاه و توجه ویژه به محیط زیست در حالی آغاز به کار کرد که دولت را با تورم ٤٠ درصدی، رشد منفی ٦ درصدی، تخلیه شدن ٨٥ درصدی منابع آبی، فشارهای مختلف اجتماعی و اقتصادی تحویل گرفت و در همین شرایط سخت نیز اعلام کرد که دولت من، دولت محیط زیستی است و در همین راستا نیز تمام تلاش خود برای نهادینه کردن سیاست های توسعه پایدار در تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها را به کار بست و حتی ج.ا.ایران داوطلب شد تا نخستین گزارش عملکرد خود در این زمینه را در مجمع خاص رهبران توسعه پایدار در سال 2017 ارائه کند .

معاون رئیس جمهور با اشاره به نگاه ویژه ایجاد شده در سطح ملی و سیاست گذاری های ملی به موضوع محیط زیست، گفت: این بسیار مهم است که محیط زیست در بین تشکل ها و سازمان های مردم نهاد به ویژه تشکل های تخصصی همچون انجمن متخصصان محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. زیرا این گروه ها پشتوانه دانش و پژوهش و البته پشتوانه نقد و نظر تخصصی در این حوزه هستند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه دولت یازدهم بدون آنکه کسی را تحت تعقیب قرار دهد و با ایجاد فضای امن و آزاد نقد، طرح دیدگاه ها و شنیدن صدای مردم حتی صدای بر هم زنندگان جلسات، شرایطی را ایجاد کرده که در آن اندیشه آزاد و فضای آزاد برای کار و فعالیت پژوهشی وجود دارد .

وی با تقدیر از کسانی که نقد تخصصی و علمی به حوزه محیط زیست دارند، گفت: از جمله الزام‌ها و راه‌های دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار و تحقق مردم سالاری دینی این است که مشکلات و کاستی‌ها به صورت علمی و تخصصی بیان شود و جسارت صحبت کردن و نقد تخصصی و علمی در فضای دانشجویی و در میان دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران وجود داشته باشد .

ابتکار با اشاره به اجماع جهانی بر میزان اهمیت موضوع تغییر اقلیم و آثار و پیامدهای جدی آن، بیان کرد: اکنون اجماعی جهانی برای مقابله با تغییر اقلیم، گرمایش زمین و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل تبعات و خسارت های منفی آن شکل گرفته است به طوریکه می توان گفت تمام دنیا منهای ترامپ موضوع تغییر اقلیم و ضرورت مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای را قبول دارند و برای تلاش در این مسیر قانع شده اند و از همین رو توافق آب و هوا پاریس شکل گرفت .

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر نقش فعال و مهم ج.ا.ایران در شکل‌گیری این اجماع جهانی و تهیه سند توافق پاریس، گفت: البته نکته مهم تر این است که دولت ج.ا.ایران پیش از توافق پاریس، برنامه اقتصاد کم کربن خود را تصویب و برنامه فرابخشی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را با همکاری تمامی دستگاه ها به ویژه دستگاه های موثر در برنامه های توسعه ای کشور تهیه کرده بود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (INDCS) که بر اساس سناریو رشد 8 درصدی اقتصاد تنظیم شده است، با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در دو حوزه محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف تطابق دارد. زیرا از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف ابلاغی سال 89، ضرورت کاهش 50 درصدی شدت مصرف انرژی از طریق اصلاح الگو و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است .

وی افزود: مساله دوم مقوله تغییر اقلیم، مباحث انطباق و سازگاری با این موضوع است که در این زمینه می‌توان به طوفان‌های گرد و غبار به عنوان یکی از پیامدهای منفی تغییر اقلیم اشاره کرد که در ایران نیز متاثر از دو کانون داخلی و خارجی، چالش های زیادی را ایجاد کرده و از این رو ضروری است ضمن تلاش برای مقابله با گرد و غبار، اقدام های سازگاری همچون عایق بندی درب و پنجره ها برای کاهش آسیب به مردم در دستور کار قرار گیرد .

ابتکار تاکید کرد: باید بتوانیم مبتنی بر دانایی نه سلایق شخصی برای حل و فصل مشکلات متعدد و گسترده در حوزه محیط زیست تصمیم گیری کنیم .

وی با اشاره به موضوع همایش با عنوان "تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای در برنامه پنجم توسعه و چشم انداز آن در برنامه ششم"، گفت: طبعا درباره برنامه پنجم باید ارزیابی برنامه و میزان تحقق آن را در نظر بگیریم و براساس شاخص‌ها عملکردها را بسنجیم.زیرا برنامه پنجم توسعه در نیمه راه با چرخشی 180 درجه‌ای به دلیل روی کار آمدن دولت محیط زیستی یازدهم همراه شد و دولت جدید بر خلاف گذشته با اولویت محیط زیستی آغاز به کار کرد .

معاون رئیس جمهور افزود: در حقیقت برنامه پنجم توسعه به دو بخش تقسیم می شود. دولت یازدهم در کنار سایر برنامه های خود همچون برنامه های اقتصادی و اجتماعی کشور، به محیط زیست نگاهی ویژه دارد و این موضوع در برنامه ششم بسیار پررنگ تر و وسیع تر دیده شده تا جایی که مباحثی همچون مدیریت و اقتصاد سبز مورد توجه خاص قرار گرفته است .

کارنامه محیط زیست دستگاه‌ها از جمله اسناد پشتیبان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ارزیابی برنامه پنجم می تواند به نوعی ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در حوزه محیط زیست طی 3 سال گذشته باشد، بیان کرد: البته کارنامه دو ساله محیط زیست همه دستگاه‌های دولتی نیز تهیه و منتشر شده است که شامل عملکرد و وظایف تخصصی دستگاه ها در حوزه محیط زیست، همچنین عملکرد آن ها در خصوص اجرای ماده 190 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر مدیریت سبز در خصوص آب، انرژی، مدیریت پسماند و مصرف کاغذ در دستگاه های دولتی است .

وی با تاکید بر این موضوع که کارنامه محیط زیست دستگاه ها از جمله اسناد پشتیبان برای ارزیابی اجرایی شدن مقوله محیط زیست در برنامه پنجم توسعه است که می تواند مورد استفاده انجمن متخصصان محیط زیست قرار گیرد، تصریح کرد: از دیگر اسناد پشتیبان در این زمینه گزارش های ارزیابی محیط زیست ایران موسوم به SOE است .

ابتکار ادامه داد: به‌رغم آنکه در زمان دولت سید محمد خاتمی گزارش اول و دوم ارزیابی محیط زیست ایران منتشر شد، انتشار این گزارش‌ها تا روی کار آمدن دولت یازدهم متوقف شد و در سال 1392 تلاش برای انتشار گزارش سوم ارزیابی محیط زیست ایران که هشت سال دولت گذشته را در بر می گرفت آغاز و در نهایت این گزارش سال گذشته منتشر شد .

معاون رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد انتشار گزارش چهارم ارزیابی محیط زیست ایران به عنوان یکی از اسناد علمی و مبتنی بر شاخص های روز دنیا باشیم تا مورد استفاده محققان، پژوهشگران و مدیران این حوزه قرار گیرد و همچنین ابزاری برای ارزیابی برنامه پنجم توسعه و تصمیم گیری و سیاست گذاری در موضوع محیط زیست باشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برنامه ششم توسعه، گفت: دولت از یک سال و نیم پیش پیگیری برای تدوین این برنامه با ساز و کارهای فرابخشی و همکاری همه دستگاه های اجرایی، دانشگاهیان، متخصصان و حتی سازمان های مردم نهاد را آغاز کرد و در نهایت برنامه ششم توسعه به عنوان یک نقشه راه شکل گرفت و امروز غیر از قانون برنامه در مجلس است، اسناد پشتیبان برنامه ششم به تصویب دولت رسیده که برای نخستین بار یک سند فرابخشی محیط زیستی در برنامه‌های توسعه‌ای داریم که همه مسائل محیط زیست را مورد توجه قرار داده است .

وی تاکید کرد: بنابراین برنامه ششم توسعه به نوعی با کمک اسناد پشتیبان و سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست شکل گرفت .

سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دستوری علمی برای برون رفت از مشکلات حوزه محیط زیست است

ابتکار ضمن گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب در کنار امام، تلاش های بسیار برای این کشور کرد و تا آخر نیز در کنار رهبری و مردم ماند و خدمات زیادی داشت که این خدمات، سال های سال برای مردم باقی می ماند .

وی افزود: یکی از کارهای ویژه آیت الله هاشمی در تشخیص مصلحت نظام، تدوین سیاست های کلی محیط زیست بود که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاست ها، نقشه راه و دستور علمی روزآمد، بسیار دقیق، فرابخشی و فراقوه ای برای برون رفت از مشکلات حوزه محیط زیست و دستیابی به شاخص های توسعه پایدار است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید