Iranian Agriculture News Agency

بانک اطلاعات گرده های آلرژی زای گیاهان و درختان تهران تشکیل شد




معاون مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بانک اطلاعات گرده های آلرژی زای گیاهان و درختان برای مناطق مختلف شهر تهران تشکیل شده است.

گرده های گیاهان و درختان از مواد آلرژی زا و عامل تشدیدکننده حساسیت ها و آلرژی ها هستند. علائم خاص این عارضه در افرادی که دچار نوعی آلرژی به گرده های گیاهان و درختان شده اند، در فصل خاص بروز می کند.
دکتر زهرا پورپاک روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: با این اقدام، تقویم سالانه گرده های آلرژی زا در شهر تهران تشکیل شده است تا افراد دارای آلرژی بتوانند با آگاهی در نقاط مختلف شهر تردد کنند.
معاون مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، از ویژگی های این بانک اطلاعات به جلوگیری از تشدید بیماری، کاهش هزینه های درمان و گردآوری اطلاعات کامل از نوع گرده های آلرژی زا در مناطق مختلف اشاره کرد.
وی، شناسایی دقیق وضعیت پراکنش گرده های آلرژی زا و ارتقای سلامت افراد مبتلا به آلرژی را از مهمترین اهداف راه اندازی این بانک اعلام کرد و گفت: با استفاده از اطلاعات این بانک، افراد دارای آلرژی می توانند از بروز علایم بیماری خود پیشگیری کنند.
پورپاک، شایع ترین راه بروز انواع آلرژی را تماس با گرده گیاهان آلرژی زا در هوا اعلام کرد و گفت: یکی از راه های بروز آلرژی تنفسی، گرده های گیاهان است که افراد با مراقبت از خود، می توانند از بروز یا تشدید آن جلوگیری کنند.
وی، مهمترین راهکار برای درمان بیماری های آسم و آلرژی را مراقبت و پیشگیری اعلام کرد و گفت: اگر فرد بیمار با ماده آلرژی زا تماس نداشته باشند، علائم بیماری هم بروز پیدا نمی کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پزشک پس از انجام آزمایش های تخصصی پوستی به نوع آلرژی پی می برد و آن را به بیمار اعلام می کند تا مراقبت های لازم را به عمل آورد.
وی بیان کرد: فعالیت در مورد بانک اطلاعات گرده های آلرژی زا پنج سال پیش با حضور تیمی از متخصصین گیاه شناسی، همکاران فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی و همکاران آزمایشگاهی آغاز شد و با تلاش آنان به سرانجام رسیده است.
پورپاک ادامه داد که این کار در ماه های مختلف سال و در مناطق متفاوت شهر تهران پیگیری شد که در نتیجه آن، گرده های آلرژی زا شناسایی شدند و در آزمایشگاه ها مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

** تهیه بانک اطلاعات گرده های آلرژی زا به تدریج کشوری خواهد شد
وی اظهار کرد: بانک اطلاعات گرده های آلرژی زای درختان و گیاهان به تدریج در شهرهای مختلف کشور تشکیل می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: این کار در شهرهای کاشان و سنندج آغاز شده و به تدریج در سایر شهرها نیز اجرایی خواهد شد.
علاقمندان با مراجعه به سایت این مرکز به ادرس www.pdiaari.tums.ac.ir می توانند به اطلاعات گرده های الرژی زای شهر تهران دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید