Iranian Agriculture News Agency

رشد مقالات علمی و زنگ خطر مشکلات کشور



شهروند ، سحرلاله| آمارها نشان می‌دهد دانشگاه‌های کشور در سال‌های اخیر همپای مجامع دانشگاهی معتبر دنیا تولید مقاله داشته‌اند، اما این تولیدات علمی باعث نشده است که دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی مراکز علمی بین‌المللی درفهرست ٥٠٠ دانشگاه برتر باشند. ازسوی دیگر، نتیجه تحقیقات اساتید و دانشجویان کشور تاکنون گشایش چندانی برای انعقاد قراردادهای مالی قابل توجه با بخش‌های صنعت و خدمات نداشته است.
موضوع عدم ارتباط دانشگاه‌ها با بخش تولید و خدمات موضوع جدیدی نیست اما هنوز متولیان امر در هر دوبخش نتوانسته‌اند راهکار موثری برای آن پیدا کنند. امروز موفقیت و ارزشیابی دانشگاه‌های بزرگ دنیا که به دانشگاه‌های نسل سوم معروف هستند، نه به خاطر آمار مقالات و نوع تدریس بلکه براساس تأثیر آنها درصنعت و تولید کالاهای جدید و ایده‌های خلاقانه سنجیده می‌شود.
براساس ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این وزارتخانه باید برای پیوستن ٥ دانشگاه کشور به فهرست ٢٠٠ دانشگاه برتر دنیا برنامه‌ریزی و بسترسازی کند. قرارگرفتن دراین رتبه نیازمند تغییر نگرش مدیران مراکز علمی کشور به مقوله علم و پژوهش است. دراین رویکرد باید به مقوله دانش‌بنیان‌شدن توجه جدی شود تا مقالات تهیه شده و ارزش کاربردی و واقعی پیدا کرده و گره‌ای از مشکلات کشور را باز کند.
درحال حاضر و با کمک دولت بیش از ١٠٠٠ شرکت دانش‌بنیان درپارک‌ها و پردیس‌های فناوری کشور راه‌اندازی شده که توانسته‌اند ارزش افزوده قابل توجهی نیز کسب کنند اما میزان درآمدها و اشتغالزایی این شرکت‌ها درقیاس با گردش مالی صنایع بزرگ کشور بسیار ناچیز است. تغییر رویکرد دانشگاه‌ها در اهتمام به علوم جدید نظیر نانو، بیو و... قابل ستایش است، ولی باید نیم‌نگاهی نیز به صنایع پایه کشور نظیر صنعت نفت، معدن و حتی خودروسازی داشت تا درآمدهای مراکز دانشگاهی همپای مقالات علمی افزایش داشته باشد.
براساس گزارش وزارت نفت، روزانه صدها مترمکعب گاز درجریان استخراج نفت و گاز درمیادین پارس جنوبی و غرب کارون هدررفت می‌شود و به خاطر عمر بالای مخازن نفت، برداشت از این مخازن با مشکل روبه‌رو شده و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود،‌ بنابراین مراکز علمی و دانشگاهی کشور رسالت دارند برای حل مشکلات برنامه داشته باشند. قطعا اجرای برنامه‌های علمی و عملی درحوزه‌هایی نظیر میادین مشترک نفت و گاز علاوه بر اینکه سودآور است، منجر به برطرف‌شدن تهدید و صیانت از حقوق ملت خواهد شد.
برگ برنده‌ هاروارد، ام‌ای‌تی، تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل و اتاوا به‌عنوان ٦ دانشگاه برتر دنیا همکاری با کارتل و تراست‌های بزرگ بین‌المللی است. به همین دلیل است که معاون اول رئیس‌‌جمهوری درجریان بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر تاکید دارد؛‌ دانشگاه نباید دنباله‌رو مشکلات کشور باشد، بلکه باید جلوتر از مسائل راهکار ارایه کند.
ایران برای توسعه نیازمند فناوری نوین است و از این منظر هم نیازمند تعامل با دنیاست،‌ اما اگر به هر دلیلی نظیر تحریم‌ها نتواند این فناوری را به خدمت بگیرد، باید غصه از بین‌رفتن منابع و سهم خود درمنطقه باشد. آمار تولید مقالات علمی خوب است، اگر این مقالات همسو با معضلات تولید و صنعت کشور باشد و بتواند از اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی اقتصاد صیانت کند. مراکز علمی کشور باید برای قرارگرفتن درفهرست دانشگاه‌های معتبر دنیا زنگ خطر عقب‌ماندگی صنایع، بیکاری و... ده‌ها مشکل دیگر کشور را سریع‌تر از سایر مراکز درک کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید