Iranian Agriculture News Agency

کاهش اکسیژن اقیانوس‌ها تحت تأثیر تغییرات اقلیم

کوسه‌ها و تن‌ماهیان در خطر انقراض قرار دارند

سطح اکسیژن در اقیانوس‌ها دو درصد در 50 سال گذشته بر اثر تغییرات اقلیمی کاهش یافته است، این کاهش اکسیژن زیستگاه‌های دریایی و ماهی‌های بزرگ مانند تن ماهیان و کوسه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

کوسه‌ها و تن‌ماهیان در خطر انقراض قرار دارند

سطح اکسیژن در اقیانوس‌ها دو درصد در 50 سال گذشته بر اثر تغییرات اقلیمی کاهش یافته است، این کاهش اکسیژن زیستگاه‌های دریایی و ماهی‌های بزرگ مانند تن ماهیان و کوسه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش ایانا از گاردین ، دانشمندان براساس نتایج مطالعه جدید انجام شده، هشدار داده‌اند که کاهش اکسیژن ذخایر ماهی را در آینده تهدید می‌کند و خطرات تغییر زیستگاه و زندگی آبزیان دریا را در پی دارد. مطالعه اخیر که توسط مرکز تحقیقات اقیانوس آلمان انجام شده است، به بررسی کاهش سطح اکسیژن در اقیانوس در پی گرم شدن کره زمین پرداخته است. دانشمندان هشدار داده‌اند اگر روند فعلی ادامه یابد، مقدار اکسیژن در اقیانوس می‌تواند تا هفت درصد در سال 2100 کاهش یابد. تعداد بسیار کمی از آبزیان قادر به سازگاری با چنین شرایطی هستند.

تغییرات میزان اکسیژن در اقیانوس‌ها


مطالعه فوق شامل تجزیه و تحلیل گسترده داده‌ها بین سال‌های 1960 تا 2010 است، این مطالعه برای نخستین‌بار داده‌های توزیع اکسیژن را در اقیانوس‌ها را ضبط کرده است. دکتر سونک اشمیدتکو از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: "از آنجا که ماهیان بزرگ به‌طور کلی در مناطقی با اکسیژن کم قادر به ادامه زندگی نیستند، این تغییرات سطح اکسیژن در درازمدت می‌تواند نتایج بیولوژیکی غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد."

برخی از مناطق اقیانوس با افت بیشتری از سطح اکسیژن مواجه هستند. اقیانوس آرام -بزرگ‌ترین اقیانوس زمین- با کاهش حجم زیادی از اکیسژن روبروست. لوتار استرما از دیگر دانشمندان در این مطالعه می‌گوید:"در حالی‌که اندکی کاهش اکسیژن در جو در حال حاضر چندان حساس نیست، ولی کاهش درصد کمی از اکسیژن در اقیانوس‌ها می‌تواند عواقب گسترده ای را به همراه داشته باشد."

کاملاً مشخص است که سنگین‌ترین بار تغییرات آب و هوایی خود را در اقیانوس‌ها نشان می‌دهد، چرا که اقیانوس‌ها 30 درصد از کربن تولید شده روی زمین را جذب می‌کنند. افزایش سطح آب دریاها اثرات خود را در بسیاری از کشورهای فقیر جهان بر جای گذارده است و سفید شدگی مرجان‌ها ناشی از گرم شدن آب‌ها است.

اسیدی شدن اقیانوس‌ها توانایی موجودات دریایی را برای ساخت پوسته از کلسیم کم می‌کند. گرم شدن آب هم باعث ایجاد مشکلات در تولید مثل آبزیان شده و باعث مهاجرت آنها به سوی آب‌های سرد می‌شود. پایین آمدن سطح اکسیژن در گستره بزرگی از اقیانوس‌ها آبزیان را مجبور می‌کند به سمت محل‌هایی برای ادامه حیات مهاجرت کرده و در آن نقاط اکوسیستم با کمبود مواد غذایی روبرو خواهد شد.

زیست‌شناس حفاظت دریایی از دانشگاه نیویورک، کالوم رابرتز، معتقد است: "چیزی که ما شاهد آن هستیم عواقب گرم شدن کره زمین است و تعجب‌برانگیز نیست. این بازی ساده فیزیک و شیمی در مقابل چشمان ما است."

غلظت اکسیژن در ستون آب


دانشمندان از مدت‌ها پیش، کاهش اکسیژن اقیانوس‌ها را بین سال‌های 2010 تا 2040 پیش‌بینی کرده بودند. رابرتز توضیح می‌دهد که گرم شدن آب دریاها و اقیانوس‌ها، ضخامت و درجه حرارت لایه‌های سطحی را افزایش می‌دهد. این شبیه آن است که یک درب قوی روی سطح اقیانوس قرار دهیم، بنابراین اکسیژن کمتری به اقیانوس وارد خواهد شد. رابرتز اشاره می‌کند یکی از تاثیرات این تغییرات بر ماهی تن خواهد بود. در زمان صید، این ماهی می‌تواند به عمق بیشتری از آب فرو رود و زنده بماند، ولی با کمبود اکسیژن در اعماق فضای کمتری را برای جابجایی دارد و این فضای کمتر باعث صید ماهی می‌شود و جمعیت این گونه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گو اینکه اکسیژن کمتر باعث کوچک‌تر شدن جثه ماهی شده و تولید مثل گونه‌ها را کاهش می‌دهد./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951204-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید