Iranian Agriculture News Agency

استاندار اردبیل در نشست تخصصی ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی خبر داد:

تولید 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی در اردبیل / 3.5 میلیون تن محصول در انتظار فرآوری

استاندار اردبیل گفت: 300 تا 400 هزار نفر معادل 30 درصد از جمعیت استان از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند؛ اما به خاطر ضعف موجود در صنایع جانبی، تبدیلی و تکمیلی دسترنج کشاورزان با نرخ های پایین به فروش می رسد.

تولید 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی در اردبیل / 3.5 میلیون تن محصول در انتظار فرآوری

استاندار اردبیل در نشست تخصصی ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی از تولید چهارمیلیون و 500 هزار تن محصول دامی و کشاورزی در این استان خبر داد.

به ایانا از اردبیل، مجید خدابخش در نشست تخصصی ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی با اعلام این خبر افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی استان از سه‌میلیون و 700 هزار تن به چهارمیلیون و 500 هزار تن به منظور بالابردن ارزش افزوده محصول دامی و کشاورزی استان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی موفقیتی ارزشمند است.

وی گفت: افزایش این میزان تولید کشاورزی در مدتی کوتاه در دولت تدبیر و امید توسط سازمان جهاد کشاورزی موفقیتی ارزشمند است و این موفقیت باید با ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی تکمیل شود و این مهم مصداقی از اقتصاد مقاومتی و مدیریت تحسین بر انگیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و همکاران او و تعامل بسیار مناسب با کشاورزان است که مقام معظم رهبری از آنان به عنوان سربازان واقعی عرصه اقتصاد مقاومتی یاد می فرمایند.

استاندار اردبیل انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقی، افزایش سطح زیر کشت مکانیزه، کشت و پرورش محصول‌هایی مانند: زعفران، پسته، بادام زمینی که تاکنون در منطقه سابقه نداشته و یا در حد بسیار پایین بوده را از جمله فعالیت های قابل توجه جهاد کشاورزی استان اعلام کرد.

خدابخش با بیان اینکه استعدادهای بالقوه دامپروری و کشاورزی اردبیل نعمت خدادادی است و با اقدام های انجام یافته میزان محصول تولیدی افزایش قابل توجه داشته، ادامه داد : باید دنبال این باشیم که از مازاد محصول استفاده بهینه کرده و ارزش افزوده آن را ده ها برابر افزایش دهیم .

وی افزود: سالانه بیش از چهارمیلیون و 500 هزار تن انواع محصول های مهم کشاورزی در استان اردبیل تولید می شود که امکان تبدیل حدود سه میلیون و 500 هزار تن آن هنوز فراهم نشده است .

استاندار اردبیل گفت: فرآورده های دامی و کشاورزی به عنوان مواد اولیه محسوب می شوند که موضوع درآمدزایی و ارزش افزوده چند برابری آن در زنجیره تولید در آخرین حلقه قرار دارد .

خدابخش افزود: با ایجاد صنایع جانبی می توان با تبدیل آنها به انواع کالا و مواد خوراکی ضمن کیفیت بخشی به موادغذایی با افزایش چندین برابری ارزش افزوده آنها زمینه پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه را فراهم آورد .

وی با بیان اینکه بین 300 تا 400 هزار نفر معادل حدود 30 درصد از جمعیت این استان از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند، یادآور شد: به خاطر ضعف موجود در صنایع جانبی، تبدیلی و تکمیلی دسترنج کشاورزان این استان با نرخ های پایین به فروش می رسد.

استاندار اردبیل مجموع درآمد حاصله از فروش محصول کشاورزی استان اردبیل را حدود 50 هزار میلیارد ریال در سال دانست و خاطرنشان کرد: اگر این افزایش تولید با چاشنی دانش و فن آوری های روز آمیخته شود، با عاید نمودن برابر درآمد به این استان موجبات رونق اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد .

وی گفت: جوانان تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل از مراکز دانشگاهی باید برای کار به مزارع، کارگاه ها و واحدهای تولیدی و مراکز پژوهشی هدایت شوند و در کنار این کار افراد خلاق و کارآفرین نیز با گسترش فعالیت های خود و جذب بیش از پیش فارغ‌التحصیلان زمینه اشتغال آنها را فراهم کنند .

وی یادآور شد: در زمان حاضر چندین نمونه از افراد خلاق و کارآفرین در استان اردبیل برای احداث کارخانه و واحدهای تولیدی که هرکدام می تواند برای چندین هزار نفر از جوانان تحصیلکرده و بیکار جامعه اشتغال ایجاد کند، فعالیت دارند و دولت نیز با در اختیار گذاشتن زمین، تسهیلات ارزان قیمت و بعضی امکانات و زیرساخت های لازم از آنها حمایت می کند .

مدیر عامل بانک ملی استان اردبیل در این نشست نیز از پرداخت تسهیلات به 278 طرح کشاورزی و صنعتی با مجموع اعتبار دوهزار و 380 میلیارد ریال اعتبار خبر داد .

در این نشست همچنین از کتاب گزیده بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی توسط استاندار اردبیل رونمایی شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید