Iranian Agriculture News Agency

جزئیات طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه

نصب 5000 کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است در مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی 1274 متر از سطح آب‌های آزاد برسد. از مهمترین مصوبه‌های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.

نصب 5000 کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: پنج هزار کنتور هوشمند به‌منظور احیای دریاچه ارومیه و مصرف بهینه آب روی چاه‌های کشاورزی حوضه این دریاچه در استان نصب شده است.
کیومرث دانشجو از این طرح به عنوان یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه یاد کرد و افزود: علاوه‌بر آن، حدود 500 دستگاه کنتور حجمی هوشمند نیز روی چاه‌های دارای شرایط لازم نصب شده است. وی اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که به‌منظور احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته، ایجاد گروه‌های گشت و بازرسی برای جلوگیری از تخلفات برداشت‌های غیرمجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز بوده است.وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب یکی دیگر از مصوبات تاثیرگذار برای احیای دریاچه ارومیه است که در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی با همراهی دیگر نهادهای مرتبط در آذربایجان غربی انجام شده که اجرای طرح آموزش بیش از 100 هزار نفر از دانش‌آموزان شهری و روستایی استان تحت عنوان طرح داناب از این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: به این منظور آموزش‌های لازم به کشاورزان از طریق تشکل‌های آب‌بران داده شده و از ظرفیت شوراهای شهر و روستا نیز در انجام رسالت آموزش و فرهنگ‌سازی بهره‌برداری به عمل آمده است.دانشجو با تاکید بر لزوم اجرای مستمر فعالیت‌های فرهنگی برای مدیریت مصرف آب بین شهروندان در آذربایجان غربی افزود: افت شدید آب‌های زیرزمینی تبعات جبران ناپذیری همچون زلزله‌های شدید، تغذیه‌پذیری کم آبخوان‌ها، نشست زمین و عواقب آن همچون پیشروی آب شور به سمت چاه‌های آب و از بین رفتن کشاورزی در منطقه را به دنبال دارد و باید برای جلوگیری از آنها دست در دست هم داده و برای کاهش مصرف و افزایش ذخیره آب اهتمام ویژه داشته باشیم.حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از 500 میلیون مترمکعب در دوران بحرانی و زمان آغاز به‌کار دولت یازدهم به 2 میلیارد مترمکعب رسیده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد اما در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های 40گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد اقدامات عملیاتی خود را برای احیای بزرگ‌ترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد. 412 کیلومتر لایروبی رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه‌های رودخانه‌ها، انسداد 1200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام‌های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است. دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است در مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی 1274 متر از سطح آب‌های آزاد برسد. از مهمترین مصوبه‌های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.

در سال‌های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی‌اتیلن به اجرا درآمده است که 12 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.همچنین طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه 68 درصد پیشرفت دارد. تصفیه‌خانه گلمان که از دیگر طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال 96 به بهره‌برداری رسیده و سالانه 5/ 2 میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می‌کند.ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون علاوه‌بر اقدامات فوق، 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.6300 هکتار از زمین‌های کشاورزی حوضه آبریز از زمان آغاز فعالیت این ستاد تاکنون به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده و طرح مطالعاتی اجرای شبکه اصلی زهکشی زرینه رود نیز به اتمام رسیده است.نقشه کاداستر 115 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 68 میلیارد ریال هزینه تهیه شده است.

دنیای اقتصاد - امیررضا علیار
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید