Iranian Agriculture News Agency

همکاری مشترک ایران و 'ایکریسات' برای اصلاح گیاهان زراعی مقاوم به تنش های محیطی




معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه در دیدار با رئیس ،معاون و کارشناسان موسسه بین المللی تحقیقات کشاورزی مناطق نیمه خشک گرمسیری حیدرآباد (ایکریسات )بر همکاری در زمینه تولید گیاهان مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و تربیت نیروی انسانی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، 'اسکندر زند' رئیس سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی و هیات عالیرتبه همراه وی روز پنجشنبه با 'دیوید برگوینسون' و'پیترکاربری' رئیس و معاون موسسه بین المللی تحقیقات کشاورزی (ایکریسات) و کارشناسان این مرکز تبادل نظر کردند.
در این جلسه در خصوص همکاری مشترک ایران و 'ایکریسات' برای اصلاح گیاهان زراعی مقاوم به تنش های محیطی باتوجه به تغییر اقلیم ،بحران کم آبی و گرم شدن کره زمین و یافتن راهی برای بهبود معیشت کشاورزان ایرانی به منظور دستیابی به کشاورزی پایدار در راستای تحقق توسعه گفت وگو کردند.
جایگزینی گیاهان پرمحصول و با ارزش غذایی و با بهره وری بالا به جای محصولات کم بازده ، همکاری در زمینه ارتقاء سطح کیفی برنامه های به نژادی در ایران ، ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی متخصص با همکاری 'ایکریسات'و استفاده از تجربیات این مرکز از دیگر توافقات این نشست بود.
همکاری در خصوص تحقیقات اصلاح ارقام زراعی انواع ارزن، سورگوم، نخود، بادام زمینی و دال و عضویت ایران در کنسرسیوم تولید بذر هیبرید و تاسیس دفتر نمایندگی ایکریسات در ایران از مهمترین توافقات با این مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست 'بابک ناخدا ' را به عنوان نماینده سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی برای پیگیری توافقات انجام شده به 'ایکریسات ' معرفی کرد.
مرکز بین المللی تحقیقات گیاهی در مناطق نیمه خشک گرمسیری یکی از 15 مرکز تحقیقاتی زیر مجموعه گروه مشورتی در تحقیقات بین المللی است که مقر آن در شهر حیدرآباد هند است.
تحقیقات این مرکز بیشتر روی گیاهان مناطق نیمه خشک و گرمسیری جنوب آسیا و آفریقا متمرکز است و بیش از 800 محصول زارعی را تولید و روانه بازار کرده است.
هم اکنون بیش از سه میلیون کشاورز در کارناتاکا و بیش از 300 هزار کشاورز در زیمبابوه از خدمات این موسسه بهره مند می شوند.
هیات عالیرتبه ایران شامل نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی و پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه باهنر کرمان روز سه شنبه برای تبادل نظر در زمینه گسترش همکاری های مشترک علمی دوجانبه با موسسه تحقیقات کشاورزی درمناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریسات) برای تحقیقات کشاورزی و تربیت نیروی انسانی متخصص وارد حیدرآباد هند شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید