Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست تأکید کرد:

لزوم برداشتن گام‌های جدی‌تر از سوی سازمان ملل برای حل مشکل گرد و غبار/ برجام زمینه همکاری‌های بین‌المللی را فراهم کرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همکاری‌های بین‌المللی برای بهبود شرایط محیط زیست ایران را نتیجه برجام اعلام کرد و افزود: لازم است با توجه به دستاوردهای برجام، گام‌های جدی‌تری از سوی سازمان ملل و مجامع جهانی برای حل مشکلاتی نظیر ریزگردها برداشته شود.

لزوم برداشتن گام‌های جدی‌تر از سوی سازمان ملل برای حل مشکل گرد و غبار/ برجام زمینه همکاری‌های بین‌المللی را فراهم کرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همکاری‌های بین‌المللی برای بهبود شرایط محیط زیست ایران را نتیجه برجام اعلام کرد و افزود: لازم است با توجه به دستاوردهای برجام، گام‌های جدی‌تری از سوی سازمان ملل و مجامع جهانی برای حل مشکلاتی نظیر ریزگردها برداشته شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، معصومه ابتکار در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که امروز جمعه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، بر لزوم مشارکت فعالان بخش خصوصی در حوزه محیط زیست تأکید کرد.

وی افزود: از همه فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که سرمایه‌های خود را برای بهبود محیط زیست ایران و پیشبرد فناوری سبز به کار می‌گیرند تا معضلات محیط زیستی ایران حل شود، تشکر ویژه می‌کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حضور بخش خصوصی و مردم در عرصه حفاظت از محیط زیست، کلید و رمز موفقیت است. دولت مکلف است زمینه این مشارکت را در قالب تصویب قوانین و بسترسازی برای حضور جامعه هدف فراهم کند.

وی تأکید کرد: دولت باید فضا را برای حضور مردم و حل و فصل ابر بحران‌های امروز شامل گرد و غبار، بحران آب (آلودگی و مدیریت منابع آب)، مدیریت پسماند همچنین حفاظت از تنوع زیستی در خشکی و دریاها را فراهم کند.

به گفته ابتکار نهضتی جهانی در زمینه مبارزه با آلودگی دریاها از زباله‌هایی که توسط انسان در این اکوسیستم آبی رها می‌کنند، آغاز شده است. این کمپین برای ما مهم است زیرا خلیج فارس ودریای عمان را داریم که با مشکلات این‌چنینی روبرو هستند.

وی افزود: ایران یکی از 20 کشور با تنوع زیستی فوق‌العاده بالا است. از جنگل، کویر، کوهستان و ساحل دریا تا یوزپلنگ و گورخر، پرندگان متنوع، آبزیان و گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی وغیر دارویی در ایران وجود دارد. این تنوع زیستی نیازمند حمایت همت و تلاش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از سازمان‌های مردم نهاد تقدیر کرد و از آنها به عنوان پشتیبان مجموعه دولت و حافظ محیط زیست ایران یاد کرد. وی اضافه کرد: امروز صدای سازمان‌های مردم نهاد توسط دولت یازدهم شنیده می‌شود‌.

ابتکار بیان کرد: ما دولت و کشوری داریم که سیاست‌های کلی محیط زیست آن توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است و این سیاست‌ها همگرایی لازم در زمینه محیط زیست را فراهم کرده است. همچنین دولتی داریم که شخص رئیس جمهور با وجود تمام مشکلات اقتصادی و بین‌المللی، محیط زیست را جزء اولویت‌های اول خود معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: در این فضا تلاش می‌کنیم از حضور سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی و هنرمندان پیشگام دراین حوزه استفاده کنیم.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به‌طور ویژه امسال حدود 35 کشور در نمایشگاه حضور دارند و 50 درصد غرفه‌ها را یا به صورت مشترک یا با حضور شرکت‌های بین‌المللی برپا کرده‌ایم.

وی درباره دلیل حضور وزیر خارجه در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست گفت: یکی از دلایل دعوت از دکتر ظریف این است که از تلاش‌های وی تشکر کنیم. زیرا تلاش‌های این وزارتخانه زمینه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه محیط زیست را برای ما فراهم کرده است.

ابتکار تأکید کرد: در چارچوب برجام زمینه همکاری بیشتر در عرصه بین‌المللی برای ایران فراهم شد تا بتوانیم از کمک جهانی برای حل معضلات خود استفاده کرده و امکان تبادل با جامعه جهانی و همکاری‌های مشترک در حوزه محیط زیست برای ما فراهم شود.

وی ادامه داد: در سایه موفقیتی که در برجام حاصل شده، گام‌های مشترکی که با کشورهای متعهد بر می‌داریم. وزارت امور خارجه نقش پررنگی در این رابطه داشته است. البته انتظار داریم سازمان ملل نیز گام‌های جدی‌تری بردارد تا نسبت به حل و فصل معضلاتی مثل گرد و غبار که آثار تغییر اقلیم و ناامنی‌های منطقه است، به بهترین شکل عمل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خسارت و تبعات گرد و غبار برای وجود داریم و امیدواریم سازمان ملل در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد.


تصویب قطعنامه‌ای برای کنترل گرد و غبار

در ادامه برنامه که با حضور پررنگ روسا و نمایندگان محیط زیست کشورهای مختلف برگزار شد، اریک سولهایم معاون دبیر کل سازمان ملل و رئیس برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ) با اشاره به مشکل آب و توفان ریزگردها در ایران، عنوان کرد: همکاری دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: در سال 1970، دانشمندان آمریکایی به مشکل بزرگی در اتمسفر و لایه ازن اشاره کردند که بیماری‌های زیادی برای انسان ایجاد می‌کرد. بشر توانست به این مشکلات فائق آید و در این رابطه البته هزینه‌های زیادی هم پرداخت کرد. به همین منظور در سال 1987 موافقتنامه‌هایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به میزان یک درصد به تصویب رسید. بنابراین اگر یک بار دیگر در کنار هم قرار گیریم، می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

به گفته رئیس یونپ امید به زندگی در جامعه انسانی افزایش یافته و به 71 سال رسیده است. سن زنده مانی انسان به 90 سال افزایش یافته و باید این دستاوردها را جشن گرفت.

وی ادامه داد: در ایران پیشرفت‌های خوبی در زمینه آموزش زنان و کودکان انجام شده است. باید موفقیت کشورهایی نظیر ایران را جشن گرفت.

سولهایم با اشاره به اینکه بشر در مقطع خاصی قرار داشته و باید بین پیشرفت یا اقتصاد سبز یکی را انتخاب کند، بر سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه انرژی‌های نو تأکید کرد.

وی ادامه داد: هزینه تولید انرژی ‌های نو از سوخت‌های فسیلی خیلی بیشتر نبوده و در حال حاضر با کمک سازمان ملل در هند بزرگترین نیروگاه خورشیدی در دست ساخت است. در امارات متحده عربی نیز نیروگاهی خورشیدی در دست ساخت بوده و یک مترو سانتیاگوی شیلی با انرژی خورشیدی کار می‌کند. امیدوارم بتوانیم بزرگترین نیروگاه برق خورشیدی را در ایران نیز داشته باشیم.

رئیس یونپ همچنین توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشورها را عامل اشتغال‌زایی مناسبی اعلام کرد و افزود: ایران با چالش بهره‌وری پایین در بخش انرژی روبرو بوده و برای مدت طولانی مصرف کننده انرژی‌های فسیلی بوده‌ است. بنابراین می‌تواند در زمینه انرژی تجدیدپذیر پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

وی گفت: تغییرات اقلیمی در ایران چالش‌های خاصی ایجاد کرده است. انتظار افزایش گرما و خشک‌تر شدن برای ایران داریم که مدیریت این شرایط نیازمند صرف قدرت و توان زیادی است. بنابراین ایران باید از همکاری جامعه بین‌المللی بهره‌مند شود تا بتواند بر مشکل پایین بودن بهره‌وری آب، توفان‌های گرد و غبار و غیره غلبه کند.

به گفته سولهایم سال گذشته قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای کنترل ریزگردها تصویب شده است. قطعنامه‌های زیادی در این رابطه تدوین شده و باید با استفاده از کارهای علمی و دانشگاهی، اثرات منفی توفان‌های گرد و غبار در خاورمیانه کاهش یابد.

وی اضافه کرد: باید سیاست‌های درست کشاورزی تدوین شود که به توفان‌های شن و ریزگردها کمک کند.

رئیس یونپ همچنین بر صیانت از جنگل‌ها و گونه‌های در معرض خطر انقراض ایران تأکید کرد و افزود: آماده‌ایم که از دولت ایران یا سازمان محیط زیست ایران حمایت کنیم تا بتواند در راستای حفظ تنوع زیستی اقدام کند.

به اعتقاد وی با هم بودن و همکاری بخش خصوصی و دولتی بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.


تغییرات اقلیمی چالش پیش روی بشر

گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا نیز در سخنان خود تغییرات اقلیمی را چالش پیش روی بشر دانست و افزود: آلودگی آب و هوا، نابودی خاک، از دست رفتن گوناگونی زیست بوم‌ها و افزایش دمای زمین مشکلاتی است که به صورت روزمره با آن مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: اگرچه تغییر اقلیم چالشی است که پیش روی ما قرار دارد اما امکاناتی نیز برای مقابله با این مشکل در مقابل بشر قرار می‌دهد و آن این است که باید دور یک میز جمع شویم و برای چیره شدن به مشکلات مذاکره کنیم

گالتی گفت: اگرچه در ابتدا چیره شدن به مشکلات محال به نظر می‌رسد و در سطح جهان شاهد جنگ‌های خونبار و اختلافات جدی هستیم اما با به‌کارگیری ابتکار عمل مشترک می‌توانیم بر مشکلات پیروز شویم.

به گفته وی پروژه‌های مشترک مواجهه با چالش گرمایش زمین نمونه خوبی در زمینه دیپلماسی بین‌المللی به حساب می‌آید و مدلی کارا است که در قبال بحران‌های جهانی می‌توان به آن نگریست.

وزیر محیط زیست ایتالیا همچنین از تشکیل کمیته مشترک بین ایران و رم در ابتدای هفته جاری به منظور اجرای نخستین طرح پیشاهنگ ناظر بر توسعه برای پایش گازهای گلخانه‌ای مدیریت ترافیک و بهره‌وری انرژی خبرداد. وی همچنین افزود: دو پروژه مشترک دیگر ناظر بر بحث مدیریت پسماند است که در مرحله تأمین سرمایه قرار دارد. نخستین بسته همکاری‌ها در مجموعه انتقال منابع مالی در حدود سه میلیون یورو است./

L-951206-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید