Iranian Agriculture News Agency

اعلام آمادگی وزیر امور خارجه برای همکاری‌های محیط زیستی در منطقه

فعالیت‌ گروه‌های افراطی، محیط زیست خاورمیانه را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه ضمن اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های مشترک در منطقه به منظور حفظ محیط زیست، فعالیت‌های رژیم صدام و گروه‌های افراطی نظیر داعش در منطقه را عاملی برای بروز بحران‌های زیست محیطی در خاورمیانه معرفی کرد.

فعالیت‌ گروه‌های افراطی، محیط زیست خاورمیانه را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه ضمن اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های مشترک در منطقه به منظور حفظ محیط زیست، فعالیت‌های رژیم صدام و گروه‌های افراطی نظیر داعش در منطقه را عاملی برای بروز بحران‌های زیست محیطی در خاورمیانه معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد جواد ظریف در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، با اشاره به سخنان رئیس برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ) بیان کرد: ما در شرایط ویژه بین‌المللی هستیم. این شرایط ویژه بیش از هر چیز نیاز به ادارک مشترک در زمینه چالش‌ها، منافع، خطرات و آینده مشترک تمام بشریت دارد. هیچ موضوعی به اندازه محیط زیست در این ادارک مشترک، نقش محوری نداشته است و در هیچ موضوعی به اندازه محیط زیست شاهد همکاری و همفکری جامعه بین‌المللی نبوده‌ایم.

وی افزود: به طور جدی امیدوارم که درک مشترکی که امروز در سطح بین المللی در مورد محیط زیست ایجاد شده و فهمیده‌ایم که در یک کشتی نشسته‌ایم یا همگان به ساحل، سلامت می‌رسیم یا در یک محیط آلوده غیر قابل حیات، زندگی را بدرود می‌گوییم، این درک و همکاری مشترک را در اقتصاد، فقرزدایی تا امنیت و تلاش جمعی برای مبارزه با تروریسم نیز شاهد باشیم. اینها موضوعاتی است که برای جامعه بین‌الملل اهمیت ویژه‌ای دارد.

وزیر امور خارجه که با همسرش به شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست آمده بود، برپایی این نمایشگاه را نشان دهنده همکاری مشترک بین همه بخش‌های ذیربطی دانست که برای رسیدن به محیط زیست سالم‌تر تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز به مشارکت بخش خصوصی و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان از کشورهای مختلف برای نجات محیط زیست نیاز داریم. حضور این اقشار در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست نشان دهنده ضرورت مشارکت همگانی در زمینه توسعه پیشران است.

ظریف افزود: همه کشورها راه را برای همکاری در حوزه زیست محیطی و اقتصاد سبز هموار می‌کنند. نام این اجلاس اقتصاد سبز و اقتصاد مقاوتی نیست. برای رسیدن به توسعه پایدار بخش خصوصی در فراسوی مرزها بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی در همکاری مشترک برای ساختن آینده‌ای سالم‌تر برای فرزندان خود که وارثان محیط زیست هستند و باید این میراث را به شکل قابل قبولی به آنها بدهیم، تلاش مشترک دارند واین مسئله درخور توجه است.

وی گفت: متأسفانه شاهد سیاست‌های غلطی در منطقه بوده‌ایم که امروز به شکل بحران گرد و غبار و کم آبی در کل منطقه درگیر آن هستیم. یکی از حوزه‌هایی که میتواند زمینه اعتماد سازی منطقه‌ای را فراهم کند و همه کشورهای منطقه بدون توجه به سیاست‌های خود به آن نیاز دارند، همکاری در حوزه محیط زیست است.

وزیر امور خارجه از همه همسایگان جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در یک برنامه مشترک برای مقابله با خطراتی که از گذشته توسط رژیم‌های ظالم به‌ویژه صدام و امروز گروه‌های افراطی نظیر داعش بر سر محیط زیست این منطقه آمده است، یک همکاری اطمینان بخش و ضروری برای آینده اجرا کنند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری به سوی دیگر کشورها دراز می‌کند تا در اقدامی مشترک با خطراتی که نسل امروز و آینده را تهدید می‌کند، مقابله کنیم. این اقدام یک ضرورت محیط زیستی، امنیتی و سیاسی است که امیدوارم رهبران کشورها و همه رهبران منطقه بتوانند از این آزمون تاریخی سربلند بیرون بیایند. همان‌طور که شما فعالان محیط زیست همیشه سربلند بوده‌اید.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود معصومه ابتکار را بنیانگذار نمایشگاه محیط زیست در دوران ریاست جمهوری خاتمی اعلام کرد و افزود: در مرداد 96 شاهد ششمین دوره جشنواره فیلم سبز خواهیم بود که بنیانگذار این برنامه نیز خانم ابتکار بوده است.

وی از جامعه مدنی و هنرمندان به دلیل نهادینه کردن مسئله محیط زیست در جامعه که خواست عمومی است، تشکر کرد. وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد: راهی که با شور و علاقه آغاز شده، همچنان ادامه یابد./

L-951206-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید