Iranian Agriculture News Agency

کش و قوس‌های مخالفان استفاده از نوعی آفت کش، به آزمایش موی سر فعالان محیط زیستی منتهی شد

اثبات وجود آفت‌کش مظنون به تأثیر بر غدد درون ریز، در موی انسان

تعدادی از سیاستگزاران، فعالان و متخصصان، روزنامه نگاران و عکاسان خبری فرانسه برای اثبات اثر بهداشتی استفاده از نوعی آفت‌کش و مواد شیمیایی و تأثیر آنها بر سلامت و بهداشت مردم، داوطلبانه نمونه‌های آزمایشگاهی شدند.

اثبات وجود آفت‌کش مظنون به تأثیر بر غدد درون ریز، در موی انسان

تعدادی از سیاستگزاران، فعالان و متخصصان، روزنامه نگاران و عکاسان خبری فرانسه برای اثبات اثر بهداشتی استفاده از نوعی آفت‌کش و مواد شیمیایی و تأثیر آنها بر سلامت و بهداشت مردم، داوطلبانه نمونه‌های آزمایشگاهی شدند.

به گزارش ایانا از لوموند ، برخی از متفکران و نظریه پردازان محیط زیستی فرانسوی معتقدند که از سال 2013، باقیمانده آفت‌کش‌ها، فتالات و بیسفنول مظنون به اثر بر غدد درون ریز در موی کودکان و زنان در سنین باروری هستند، همچنین یافته‌هایی از وجود این مواد شیمیایی در سالاد، توت فرنگی، گرد و غبار منازل، آب و در نهایت این بار در سر تعدادی از سیاست‌مداران و فعالان محیط زیست فرانسه نیز پیدا شد. تجزیه و تحلیل انجام شده توسط یک آزمایشگاه تخصصی که نتایج را در 23 فوریه به‌طور علنی و عمومی منتشر کرد، نشان داد که رشته موهای آزمایش شده این شخصیت‌ها همگی به درجات مختلف آلوده شده‌اند.

هدف انجمن نسل آینده، این است که نشان دهد این مواد شیمیایی می‌توانند سیستم‌های هورمونی را مختل کنند و در سال‌های اخیر ابتلا به بیماری‌های خاص (سرطان‌های وابسته به منشا هورمونی، مشکلات چاقی، دیابت و اشکال در باروری) ناشی از این مواد شیمیایی افزایش یافته است. مواد شیمیایی مورد نظر حداقل در 400 نوع از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

در حال حاضر کمیسیون اتحادیه اروپا در حال بررسی اثرات این آلاینده‌هاست و به زودی محدودیت‌ها را اعلام خواهد کرد. البته با سه سال تاخیر، معیارهای خود را از آنچه مختل کننده غدد درون ریز تعریف می‌شود، عنوان کردند، اما طرح‌های پیشنهادی آنها اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را قانع نکرده است.

بخشی از اشیاء روزمره‌ای که استفاده می‌شود و حاوی مواد شیمیایی اثر گذار بر غدد درون‌ریز است. منبع: لوموند 2016/11/29


انجمن نسل‌های آینده، برای اثبات و یا رد نظریه خود دست به اقدام جالبی زد، این انجمن نمونه‌هایی از موی سر اعضای انجمن، یانیک جادوت کاندیدای ریاست جمهوری، چهره‌های مختلف دیگری مانند نماینده مجلس و نماینده پارلمان اروپا دلفین باتو، رییس انجمن WWF فرانسه، روزنامه نگار و عکاس و اشخاص دیگر را داوطلبانه جمع‌آوری کرده و برای شناسایی مواد مختل کننده غدد دردون ریز ناشی از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی مصرفی در محصولات تولیدی بر انسان به آزمایشگاه فرستادند.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های ارسالی از موی سر این اشخاص نشان داد که 150 مورد آفت کش، 3 مورد بیسفنول - Bisphenol -، 13 مورد فتالات - Phthalates - و مشتقات آن، 32 نوع از انواع PCBs ( polychlorinated biphenyl ) در نمونه‌های ارسالی وجود دارد. تقریبا به‌طور میانگین هر فرد داوطلب در این تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی دارای 36 نت و 68 نوع از مواد مختلف شیمیایی در موی سر خود بود.

سه نوع از بیسفنول گروه A (که از سال 2012 در مواد غذایی ممنوع شده است) در موی افراد وجود داشت، همه نمونه‌ها دارای بیسفنول C بود و ده‌ها مورد فتالات در نتایج آزمایش ثبت شده است. آزمایشگاه همچنین در موی هر فرد بین 9 تا 25 نوع آفت کش را شناسایی کرد، از آفت‌کش برای نابودی پشه‌های خانگی تا کک برای سگ و گربه‌ها. فیپرونیل، لیندان یا گام بنزن هگزاکلراید، آلترین و پرمترین اغلب در نمونه‌ها دیده شد.

فرانسوا ویلیرته مدیر عامل انجمن نسل‌های آینده اعلام کرد: "نمایش این نتایج یک راه برای تاکید بر این واقعیت بود که مردم در معرض مواد مختل کننده غدد دردون ریز قرار دارند." کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که نیاز به اثبات اثرات بهداشتی این مواد دارد و حال دلیل‌ها روشن است و همه چیز برای اعمال محدودیت‌ها در استفاده از این مواد محیا است./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951207-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید