Iranian Agriculture News Agency

بقای صخره‌های بزرگ مرجانی با تهدید جدی در سال جاری روبه‌رو است

کاهش ارزش جهانی صخره‌های مرجانی

گزارش جدید کمیته میراث جهانی سازمان ملل متحد از وضعیت تأسف بار دیواره بزرگ مرجانی در کوئیزلند خبر داد. در این گزارش به کاهش میزان قابل توجهی از ارزش جهانی صخره‌های مرجانی اشاره شده‌ است.

کاهش ارزش جهانی صخره‌های مرجانی

گزارش جدید کمیته میراث جهانی سازمان ملل متحد از وضعیت تأسف بار دیواره بزرگ مرجانی در کوئیزلند خبر داد. در این گزارش به کاهش میزان قابل توجهی از ارزش جهانی صخره‌های مرجانی اشاره شده‌ است.

به گزارش ایانا از گاردین ، دولت کوئیزلند هشدار داد که دیواره بزرگ مرجانی در معرض خطر قریب‌الوقوع و تهدید جدی سفیدشدگی در سال جاری قرار دارد. بر اساس هشدار سازمان پارک دریایی کوئیزلند، صخره‌های مرجانی این ناحیه تنش‌های بیشتری از گرما را به نسبت سال گذشته نشان می‌دهند، و این احتمال وجود دارد که یک چهارم از تمام این دیواره بزرگ مرجانی مبتلا به سفیدشدگی شود.

گزارش جدید کمیته میراث جهانی سازمان ملل متحد که در رویداد سفیدشدگی مرجان‌های دریایی 2017 ارائه شد، اعلام می‌کند: در بسیاری از قطعات دیواره بزرگ مرجانی در کوئیزلند، شواهدی از سفیدشدگی را می‌بینیم که وضعیت آنها از سال 2016 به مراتب بدتر است. این سفیدشدگی گسترده به‌دلیل افزایش سطح گرمای دریا به نسبت 12 ماه پیش است. این گزارش به "کاهش میزان قابل توجهی از ارزش جهانی صخره‌های مرجانی در مناطق ثبت شده میراث جهانی" اشاره می‌کند.

در این گزارش عنوان شده است: با توجه به شدت آسیب و خط سیر کٌند بهبود، چشم‌انداز طرح برای حفاظت از دیواره بزرگ مرجانی تا سال 2050 یعنی دهه‌های آینده، چندان امید بخش نیست.

این گزارش همچنین اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در استرالیا متناسب با سهم این کشور در انتشار گازهای گلخانه‌ای و تاثیر بر صخره‌های مرجانی نمی‌داند. کمیته میراث جهانی سازمان ملل متحد انتقاد جدی به پشتیبانی استرالیا از معادن ذغال سنگ در کوئیزلند وارد آورده و آن را تهدید جدی منطقه میراث جهانی صخره‌های مرجانی در این ناحیه می‌داند.

نقشه حرارتی ماهواره‌ای از مناطق هشدار دیواره بزرگ مرجانی که در ماه جاری تهیه شده است. رنگ قرمز نشان‌دهنده سطح یک هشدار است که در آن مرجان‌ها به احتمال زیاد دچار سفیدشدگی می‌شوند، مناطق قرمز تیره رنگ احتمال مرگ مرجان‌هاست. منبع: NOAA


تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده از سطح گرما در ناحیه دیواره بزرگ مرجانی نشان می‌دهد که وضعیت تاسف بار است، و تنش گرمایی ایجاد شده بر روی صخره‌ها در حال گسترش است. دولت فدرال کوئیزلند از سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری برای حفاظت از مرجان‌های دریایی تا سال 2050 خبر داد. با این وجود وضعیت بسیار نگران کننده صخره‌های مرجانی در ناحیه کوئیزلند، استرالیا در حال اجرای اقداماتی در جهت توسعه بزرگ‌ترین معادن ذغال سنگ جهان است که باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.

رئیس WWF استرالیا اعلام کرد که گزارش جهانی یونسکو از وضعیت صخره‌های مرجانی به مراتب بهتر از گزارش‌های استرالیا و کوئیزلند در سال گذشته تهیه شده است. در واقع وضعیت فعلی یعنی بقای صخره‌های مرجانی جهان در آستانه وضعیت بحرانی است./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

L-951207-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید