Iranian Agriculture News Agency

تجربه ارتباط با غول‌های لبنیات جهان

شرکتی لبنی که 95 درصد دامداران در آن سهام دارند/ فونترا در سال 22 میلیارد لیتر شیر را در جهان توزیع می‌کند/ تشکیل نخستین شرکت تعاونی لبنی در سال 1871 و در ادامه 400 شرکت تعاونی در سراسر نیوزیلند

امنیت غذایی و سلامت و بهداشت غذایی شهروندان، در صورتی تأمین می‌شود که سطح مبادلات و روابط با کشورهای توانمند با آخرین استانداردهای بین‌المللی برقرار شود. از این رو دولت یازدهم ترجیح داده تا به‌ویژه در حوزه غذایی ازجمله گوشت و لبنیات با توانمندترن کشورها و شرکت‌های جهانی وارد گفت‌وگو و معامله شود.

شرکتی لبنی که 95 درصد دامداران در آن سهام دارند/ فونترا در سال 22 میلیارد لیتر شیر را در جهان توزیع می‌کند/ تشکیل نخستین شرکت تعاونی لبنی در سال 1871 و در ادامه 400 شرکت تعاونی در سراسر نیوزیلند

امنیت غذایی و سلامت و بهداشت غذایی شهروندان، در صورتی تأمین می‌شود که سطح مبادلات و روابط با کشورهای توانمند با آخرین استانداردهای بین‌المللی برقرار شود. از این رو دولت یازدهم ترجیح داده تا به‌ویژه در حوزه غذایی ازجمله گوشت و لبنیات با توانمندترن کشورها و شرکت‌های جهانی وارد گفت‌وگو و معامله شود.

به گزارش خبرنگار ایانا ، تأمین حس اعتماد مردم از این که غذای سالمی را در برنامه غذایی خود دارند، کاری بسیار دشوار و سخت است. یکی از کشورهایی که بخش خصوصی اش در حوزه تولید گوشت و لبنیات بسیار موفق عمل کرده، کشور نیوزیلند است. امروز وزیر نیوزیلندی را در سفر به تهران یک هیات تجاری از جمله نمایندگانی از بزرگ ترین شرکت لبنیاتی جهان (فونترا - بهار زمین)، انجمن صنعت گوشت نیوزیلند و چند شرکت برجسته دیگر، همراهی می‌کنند. ناتان گای پیش از عزیمت به تهران، ایران را شریک تجاری مهم برای کشورش دانست و گفت:"سفر سه وزیر از این کشور به تهران در 12 ماه گذشته، نشان دهنده اهمیت رو به رشد مناسبات با تهران است."

مبادلات تجاری ایران و نیوزیلند سال گذشته به بیش از 180 میلیون دلار رسید. پیش بینی شده حجم مبادلات تجاری دوجانبه با رشد 5 برابری در آینده ای نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش یابد. این که بررسی عملکرد شرکت فونترا می‌تواند تا چه اندازه مثمر ثمر باشد، همین اکتفا می‌کند که بدانیم 95 درصد از دامداران نیوزلندی سهامدار این شرکت هستند و انتقال تجربه فونترا می‌تواند حداقل در حوزه لبنیات برای دامداران ایرانی مفید باشد.


شرکت فونترا (Fonterra)

به گزارش ایانا از وب سایت فونترا، شرکت فونترا پیشینه ای از چندین نسل تخصص و نوآوری را در زمینه فرآورده‌های لبنی با خود به همراه دارد. دانش آن ها، مردم و محصولات شان با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا بهترین فرآورده‌های لبنی را به جهان عرضه کنند و بهترین بازخورد را برای کشاورزان شان به همراه داشته باشند.


- معرفی

داستان این شرکت از حدود دو قرن پیش آغاز شد، زمانی که نخستین گاوها به نیوزلند وارد شدند و سپس این شرکت با حمایت کشاورزانی که مالک آن مجموعه بودند، به بزرگ ترین صادر کننده فرآورده‌های لبنی تبدیل شد.

صنعت لبنیات نیوزلند در سال 1814 میلادی با ورود نخستین گاوها توسط اولین ساکنان اروپایی به آن جا آغاز شد و سپس با کمک شرایط آب و هوایی مناسب این کشور به سرعت رشد کرد. نخستین شرکت تعاونی لبنی در سال 1871 در اوتاگو (Otago) و به دنبال آن بیش از 400 شرکت تعاونی در سراسر نیوزلند تشکیل شد. در سال 1882 با آغاز فرآیند سردسازی، بازار جدیدی در صنعت کشاورزی نیوزلند به وجود آمد که نتیجه آن توسعه قابل ملاحظه تجارت به انگلستان به عنوان بزرگ ترین بازار صادراتی نیوزلند تا دهه 1970 بود. با آغاز صادرات انواع مختلفی از فرآورده‌های لبنی به بازارها در طیف گسترده، چشم انداز این صنعت تغییر کرد و نهایتاً منجر به تثبیت اساسی آن شد. در سال 2001، شرکت فونترا به نمایندگی از حدود 95 درصد از دامداران نیوزلندی که سهامداران این شرکت بودند، تأسیس شد.

امروزه نیوزلند محصولاتی با کیفیت بالا را به حدود 100 کشور جهان صادر می‌کند و بزرگ ترین صادرکننده فرآورده‌های لبنی در دنیاست.


- چشم‌انداز

چشم انداز فونترا آن است که یک منبع طبیعی تغذیه لبنی برای همه افراد، هر روز و در همه جا باشد.

فونترا یک شرکت تعاونی خصوصی جهانی است که پایه‌های آن با استحکام بسیار در سرزمین‌های غنی نیوزلند قرار گرفته و بر روی هر قطره از نعمت شیر کار می‌کند و سالانه 22 میلیارد لیتر شیر جمع آوری کرده و در سراسر جهان به اشتراک می‌گذارد.

کسب و کار آن‌ها بر اساس یافتن منابع تضمین شده، شیر باکیفیت و استفاده از این نعمت طبیعی به طریقی است که به ارزش واقعی مصرف کنندگان و مشتریان شان در سراسر جهان بیفزاید. فرآورده‌های لبنی استاندارهای طلایی تغذیه ای دارند و رشد جمعیت جهان به گونه ای است که خواستار بهترین پیشنهادات ارائه شده از این شرکت است.

این مجموعه با حمایت کشاورزانی اداره می‌شود که 16 هزار نفر از مردم پرشور در نیوزلند و سراسر جهان را شامل می‌شوند و هر روز برای تولید لبنیات و قرار دادن آن در دسترس میلیون‌ها مصرف کننده در 140 کشور جهان کار می‌کنند.

گروه فونترا با همراهی سهامدارانش هر ساله بیش از 2 میلیون تن مواد لبنی به ویژه مواد تشکیل دهنده و محصولات قابل فروش را تولید می‌کند که 95 درصد آن‌ها به کشورهایی صادر می‌شود که طرفدار هرچه بیشتر پیشنهادات تغذیه ای سودمند این شرکت هستند.

این شرکت با پیشینه ای از تخصص نسل‌ها به خط مقدم تولید فرآورده‌های لبنی تبدیل شده است که ارزش‌های بسیاری برای مصرف کنندگان و نسل‌های آینده فراهم می‌کند. نام این مجموعه گویای همه چیز است. فونترا به معنی "بهار زمین"، یعنی جایی که همه چیز از آنجا آغاز می‌شود و آینده ما در آن نهفته است.


- اهداف و ارزش‌ها

دیدگاه این شرکت اشتیاق فراوان برای به اشتراک گذاری فرآورده‌های لبنی در سراسر جهان است. هدف این شرکت آن است که مردم دنیا هر زمان که به لبنیات فکر می‌کنند، نخستین نامی که به ذهن شان می‌رسد، "فونترا" باشد و در بازار اسامی تجاری (Brands) بالاترین نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان به عنوان رهبر فرآورده‌های لبنی در دنیا نام‌های تجاری این شرکت باشد. اگر بتوانند به این هدف دست یابند به چشم اندازشان به عنوان یک منبع طبیعی تغذیه لبنی برای همه افراد، هر روز و در همه جا دست خواهند یافت. این مسئله برجسته ترین هدف آن هاست که ریشه در واقعیت دارد، زیرا آن‌ها آنچه را لازم است دارا هستند.

ارزش‌هایی که به اشتراک می‌گذارند این توانایی را به آن‌ها می‌دهد تا نقاط قوت شان را با دیگران ترکیب کنند و فونترا را قوی تر، بهتر، خلاق تر و موفق تر سازند.

تنها چهار مورد ساده است که آن‌ها را راهنمایی می‌کند:

1- مرزهای چالش؛

2- روحیه مشارکت و همکاری؛

3- انجام آنچه درست است؛

4- و موفقیت آنچه اتفاق می‌افتد.


- راهکارها

این شرکت به دلیل تقاضای جهانی برای ادامه رشد فرآورده‌های لبنی نیازمند آن است که از اغلب فرصت‌های موجود استفاده کند. آن‌ها گام‌های قاطعانه ای برای نیازهای تغذیه ای بازارهای جهانی که رشد هیجان انگیزی دارد، برداشته اند و در ادامه نیز بازده بهتری برای سهامداران کشاورز نیوزلندی فراهم می‌کنند.

هدف شان ساخت یک شرکت تعاونی مرتبط در سطح جهانی است که زندگی 2 میلیارد نفر از مردم جهان را تا سال 2025 متفاوت کند.

شرکت فونترا سه اصل مهم را مورد توجه قرار داده است:

- ظرفیت: بالا بردن ظرفیت تولید شیر به منظور حمایت از جایگاهشان در بازارهای در حال رشد؛

- ارزش: استفاده ارزشمند از هر قطره از شیر با تولید محصولات و خدمات باارزش تر برای مصرف کنندگان و مشتریان؛

- سرعت: اجرای به سرعت راهکارهای شان.

راهکار مهم این گروه افزایش ظرفیت و ارزش با تمرکز بر محصولات و بازارهای در حال پیدایش است که سبب رشد تقاضای مصرف کنندگان تغذیه لبنی می‌شود.

هفت راه استراتژیک و کلیدی این شرکت عبارتند از :

1- بهینه‌سازی شیر در نیوزلند؛

2- ساخت و رشدی فراتر از موقعیت فعلی مصرف کنندگانشان؛

3- ارائه خدمات بالقوه غذایی؛

4- رشد کسب و کار مرتبط با نام تجاری Anlene (1) ؛

5- توسعه وضعیت پیش رونده در تغذیه مادران و کودکان؛

6- سرمایه‌گذاری انتخابی در استخرهای شیر (2) ؛

7- اجرای راهکارهای موردنظر با ایجاد تعادل در کسب و کار و سازمان‌دهی آن.


- تحقیق و نوآوری

آن‌ها می‌توانند با بیش از 3500 نوع اجزای طبیعی در شیر، موقعیت‌های بسیاری برای ایجاد نوآوری و پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر برای تغذیه با فرآورده‌های لبنی با کیفیت را ارائه دهند.

علم فرآورده‌های لبنی منجر به بهبود تغذیه مادران و کودکان، حفظ پویایی جمعیت سالخورد گان و قرار دادن گزینه‌های سالم تر در لیست تغذیه خارج از خانه می‌شود.

مرکز جهانی توسعه و تحقیقات فونترا در منطقه پالمرستون شمالی (North Palmerston) نیوزلند در کارنامه افتخارات خود بسیاری از اولین‌ها در جهان را در طول 85 سال فعالیت خود داراست.

از جمله موارد توسعه در این مرکز می‌توان به کره نرم(3) که مستقیماً خارج از یخچال نگه داری می‌شود، نام تجاری Anlene که محصولات حاوی مواد مغذی برای استخوان‌ها را داراست، کاربرد کنستانتره پروتئین شیر و مواد تشکیل دهنده دو ترکیب خاص به نام کلیر پروتئین (Clear Protein) و بافت پایه سفید (Texture White Base) اشاره کرد که فرصت‌های جدید بسیاری را برای تولید فرآورده‌های لبنی با استفاده از این مواد تشکیل دهنده فراهم می‌کند.

کار شناخت نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان در برخی بازارهای جهانی فرآورده‌های لبنی با تکمیل مراکز نوآوری در ملبورن، آمستردام، شیکاگو، شانگ‌های و سنگاپور و همکاری با گروه فونترا در پالمرستون شمالی نیوزلند انجام می‌شود.

سیاست "نوآوری باز" در این مجموعه، شرکت‌های خارجی را به توسعه فناوری و محصولات جدید تشویق می‌کند. این شرکت مشارکت تحقیقاتی فعالی با تعدادی از دانشگاه‌ها و امکانات تحقیقاتی جهان دارد.


- همکاران

شرکت غذای کودک و نوزاد بینگ میت (Beingmate) در چین، بزرگ ترین شرکت فرآورده‌های لبنی در آفریقای جنوبی به نام کلاور (Clover) ، شرکت آمریکایی نستله (Nestle) و شرکت آلمانی فرآورده‌های لبنی رویال فریزلند (Royal Friesland) از جمله شرکت‌های برجسته ای در دنیا هستند که با مجموعه فونترا همکاری می‌کنند.


تجارت جهانی فرآورده‌های لبنی

برنامه هدایت مزایده تجارت جهانی فرآورده‌های لبنی که به رویداد GDT معروف است، جایگاهی برای تجارت کالاها (محصولات فله و نه فرآورده‌هایی با نام‌های تجاری) است که شامل پودر شیر، کره و لاکتوز است که در سطح بین المللی معامله می‌شوند و در سال 2008 توسط شرکت فونترا راه اندازی شده است. این برنامه به معنای آن است که در هر دور مزایده، هر مجموعه پیشنهادی که برای فروش یا افزایش قیمت مطرح می‌شود باید به شکلی باشد که تقاضا را با میزان عرضه منطبق کند. "جی. دی. تی." دارای بیش از 600 داوطلب واجد شرایط از بیش از 90 کشور جهان در اروپا، آمریکا و همچنین استرالیا و هندوستان است.


پی‌نوشت:

1- محصولات Anlene که درشرکت فونترا تولید می‌شود، نام تجاری یک نوع شیر برای بزرگسالان است که غنی از کلسیم می‌باشد و فرمولاسیون خاصی برای تقویت سلامت استخوان‌ها دارد. این نوع شیر عمدتاً در آسیا عرضه می‌شود.

2- Milk Pools یا استخرهای شیر اصطلاحی است در رابطه با یک نوع سیستم مالی ادغام شده که توسط دامداران مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آن‌ها اطمینان یابند که تمامی تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی از لحاظ قانونی پرداخت مشابهی برای هر گالن از محصولات شان دریافت می‌کنند./


ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید