Iranian Agriculture News Agency

بخش خصوصی به‌دنبال توسعه استفاده از انرژی پاک در کشور است

استفاده از الگوی مشارکت، بهترین راه توسعه انرژی تجدیدپذیر

فعالان بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر می‌گویند که توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ایران، مهم‌ترین هدف آنهاست؛ زیرا در ایران پتانسیل‌های زیادی در این رابطه وجود دارد که مغفول مانده است. البته آنها به سیاست‌های تشویقی دولت دل خوش نکرده‌اند و معتقدند به جای چشم دوختن به دست دولت باید به دنبال استفاده از الگوی مشارکت مردمی برای توسعه انرژی‌‎های نو بود.

استفاده از الگوی مشارکت، بهترین راه توسعه انرژی تجدیدپذیر

فعالان بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر می‌گویند که توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ایران، مهم‌ترین هدف آنهاست؛ زیرا در ایران پتانسیل‌های زیادی در این رابطه وجود دارد که مغفول مانده است. البته آنها به سیاست‌های تشویقی دولت دل خوش نکرده‌اند و معتقدند به جای چشم دوختن به دست دولت باید به دنبال استفاده از الگوی مشارکت مردمی برای توسعه انرژی‌ های نو بود.

به گزارش خبرنگار ایانا، این نهمین سالی است که فعالان بخش خصوصی و دولتی در قالب نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر گرد هم جمع می‌شوند. البته عنوان اصلی "نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی" است و شرکت‌های مرتبط با صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی نیز در نمایشگاه بین‌المللی حضور یافته‌اند. امسال بیش از 80 شرکت در سالن 38 نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور یافته‌ اند.

نمایشگاه انرژی تجدیدپذیر امسال هم شاهد برخی دستاوردهای جدید در حوزه انرژی تجدیدپذیر بود. اما آنچه بیشتر از هر چیز ذهن فعالان این عرصه را به خود مشغول کرده بود، توسعه انرژی تجدیدپذیر در ایران است. استفاده از اشکال مختلف انرژی تجدیدپذیر در دنیا رو به توسعه است و هزینه تولید برق از باد یا خورشید با ورود تکنولوژی‌های جدید به شدت رو به کاهش است. این روزها رقابتی جدی بین برق پاک و برق حرارتی در گرفته و دستاوردهای جدید برق پاک را به محصولی قابل رقابت با نیروگاه‌های حرارتی تبدیل کرده است. سرعت پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با انرژی‌های پاک بسیار زیاد است. از سوی دیگر تاثیر منفی انتشار دی اکسید کربن در گرمایش جهانی سبب شده مجامع جهانی به کشورهای مستعد در زمینه تولید برق پاک توصیه کنند که در این مسیر گام بردارند. دولتمردان با یکدیگر هم پیمان شوند که استفاده از انرژی تجدیدپذیر را جایگزین سوخت فسیلی کنند. از سوی دیگر کاهش منابع فسیلی در جهان سبب شده بیش از گذشته به انرژی‌های تجدیدپذیر توجه شود. چشم انداز انرژی تجدیدپذیر در دنیا بسیار روشن است اما حاضران در نمایشگاه انرژی تجدیدپذیر بر این باورند که دولت ایران با تکیه بر منابع نفتی، همچنان تمایلی به استفاده از انرژی پاک ندارد. آنها مشوق‌های دولت برای توسعه انرژی تجدیدپذیر در ایران را ناکافی توصیف می‌کنند به همین دلیل دست به اقدامات خود جوش زده‌اند. برخی فعالان بخش خصوصی می‌گویند که با استفاده از الگوهای مشارکتی و جلب نظر مردم، تلاش می‌کنند استفاده از انرژی تجدیدپذیر را در ایران توسعه دهند.

بخشی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال، معتقدند با وجود اعمال سیاست‌های تشویقی خاص مثل خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و در نظر گرفتن وام‌های کم بهره برای نصب پنل خورشیدی به روی پشت بام منازل، هنوز برق خورشیدی در ایران آن طور که باید از سوی جامعه پذیرفته نشده‌ است اما معتقدند با تبلیغ بیشتر به روی مزیت‌های محیط زیستی برق پاک می‌توان نظر دوست داران محیط زیست را جلب کرد و آنها را به استفاده از این شکل انرژی و ایجاد ساختمان‌های سبز، تزغیب کرد.

انرژی تجدیدپذیر اگرچه در ایران هنوز هم با استقبال مواجه نشده و شرکت‌های فعال در این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما این شرکت‌ها همواره تلاش کرده‌اند که تکنولوژی روز دنیا را به ایران منتقل کنند. با وجود آنکه سیاست‌های دولت در زمینه انرژی تجدیدپذیر از نگاه فعالان بخش خصوصی چندان شفاف نیست اما ورود تکنولوژی توربین‌های بادی عمودی به ایران جالب توجه است. یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال، ماکتی از توربین بادی یکپارچه با ساختمان ( Building Integrated ) را به نمایش گذاشته و مدعی است که می‌تواند چنین توربینی را در ایران تولید کند. هر توربین بادی محور عمودی 18.5 فوتی، قادر خواهد بود 4.5 مگاوات برق تولید کند و این توربین‌ها با سرعت باد معادل چهار متر بر ثانیه، قادر به تولید برق هستند. نصب این توربین‌ها به روی سقف یک ساختمان، نمونه موفقی از توربین‌های تولید پراکنده است که در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا مرسوم بوده و می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه شهری در برخی استان‌های ایران نظیر سیستان و بلوچستان باشد.

نمایشگاه برق تجدیدپذیر امسال هم مشابه سال‌های گذشته در فضایی آرام برگزار شد و وزیر نیرو امروز، ساعاتی را در این نمایشگاه گذراند. حمید چیت‌چیان در جریان بازدید از این نمایشگاه با اشاره به تعهدات بین‌المللی ایران در زمینه حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، وزارتخانه متبوعش را متعهد به توسعه انرژی‌های نو در کشور دانست.

وی که نیروگاه‌های برق‌آبی را نیز در گروه نیروگاه‌های پاک طبقه‌بندی می‌کند، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران را 12 هزار مگاوات اعلام کرد. البته قانون‌گذار انرژی تجدیدپذیر در ایران را شامل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی تفسیر کرده و همواره اعلام کرده است که وزارت نیرو از اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه‌ای برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر عقب‌تر است.

آن گونه که وزیر نیرو در جریان بازدید از نمایشگاه اعلام کرد: بر اساس تعهدات ایران به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ریزی شده که تا سال 2030 میلادی، حدود هفت هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران احداث شود که از این میزان، قرار است پنج‌هزار مگاوات تا پنج سال آینده احداث شود./

L-951207-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید