Iranian Agriculture News Agency

توسعه همکاری های کشاورزی ایران و نیوزیلند



'ناتان گای' وزیر صنایع پایه (کشاورزی) دولت نیوزیلند روز شنبه جمهوری اسلامی ایران را شریک تجاری مهم برای این کشور دانست و گفت که سفر سه وزیر از این کشور به تهران در 12 ماه نشان دهنده اهمیت رو به رشد مناسبات با تهران است.

به گزارش ایرنا، وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزیلند در صد هیاتی بلندپایه عازم ایران شده تا با مقامات کشورمان برای توسعه همکاری ها مذاکره کند.
به نوشته تارنمای دولت نیوزیلند، وی پیش از عزیمت به تهران اعلام کرد'ایران یک شریک تجاری مهم برای نیوزیلند از گذشته بوده است و فرصت بسیار خوبی برای افزایش مبادلات تجاری دوجانبه وجود دارد'.
'ناتان گای' گفت که این سفر 'یک گام هیجان انگیز برای شرکت های نیوزیلندی' برای کار با واردکنندگان ایرانی است.
وی گفت که این سومین سفر وزرای نیوزیلندی به ایران در 12 ماه گذشته بوده و نشان دهنده اهمیت رو به رشد مناسبات با تهران به شمار می رود.
وزیر صنایع پایه نیوزیلند سفر این هیات از بخش کشاورزی کشورش به تهران را 'فرصتی برای تقویت روابط در این بخش به دنبال امضای توافقنامه همکاری کشاورزی در سال 2016' اعلام کرد.
وزیر نیوزیلندی را در این سفر یک هیات تجاری از جمله نمایندگانی از شرکت 'فونترا' بزرگترین شرکت لبنیاتی جهان با درآمد سالانه 20 میلیارد دلار، انجمن صنعت گوشت نیوزیلند و شرکت 'زسپری' که در زمینه تولید، بازاریابی و صادرات کیوی دارای جایگاه بالا و شناخته شده ای در جهان است، همراهی می کنند.
'ناتان گای' پس از پایان مذاکراتش در ایران عازم دبی می شود تا در نمایشگاه 'گلفود' بزرگترین نمایشگاه مواد غذایی در جهان شرکت و نشست های دو جانبه ای با مقامات دولت امارات متحده عربی در دبی برگزار کند.
این سفر تا دوم مارچ (12 اسفند) ادامه دارد.
نیوزیلند که پیش از اعمال تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران تجربه کسب سود از بازار کشورمان را داشت، فوریه سال 2016 میلادی قوانینش در زمینه تجارت با ایران را به روز کرد تا راه توسعه روابط تسهیل شود.
اعمال تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران، جریان صادرات نیوزیلند به ایران را به طور نسبی مسدود کرده بود و باعث شد میزان صادرات این کشور در سال 2014 به 117 میلیون دلار و در سال 2015 نیز به 65 میلیون دلار کاهش یابد.
تجارت بین ایران و نیوزیلند سال گذشته میلادی به بیش از 180 میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم سال 2015 میلادی 90 میلیون دلار بود. حجم این روابط در سال 2014 حدود 163 میلیون دلار گزارش شده بود.
پیش بینی شده است حجم مبادلات تجاری ایران و نیوزیلند با رشد 5 برابری در آینده ای نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید