Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

دو سند همکاری کشاورزی ایران با نیوزیلند به امضا رسید/ سرمایه‌گذاری فونترا در ایران، به شرط استفاده از شیرخام داخل

در دیدار وزیران کشاورزی ایران و نیوزیلند، دو سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید و دو طرف با مزیت‌ها و پتانسیل‌های هم آشنا شدند.

دو سند همکاری کشاورزی ایران با نیوزیلند به امضا رسید/ سرمایه‌گذاری فونترا در ایران، به شرط استفاده از شیرخام داخل

در دیدار وزیران کشاورزی ایران و نیوزیلند، دو سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید و دو طرف با مزیت‌ها و پتانسیل‌های هم آشنا شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در ملاقات دیروز وزرای کشاورزی دو کشور ایران و نیوزیلند، دو سند همکاری به امضا رسید که یکی در حوزه دامپزشکی و دیگری در حوزه باغبانی بود.

حسن رکنی با اشاره به اینکه هر دو سند همکاری، در راستای توسعه تجاری و بر اساس معادله برد - برد است، افزود: شرایط اقلیمی دو کشور به گونه‌ای است که تقریبا فصول‌ آنها مقابل هم قرار می‌گیرد. بنابراین ممکن است زمانی که عرضه دام توسط آنها رونق می‌گیرد، این عرضه در ایران کمتر باشد و برعکس. به همین دلیل پتانسیل‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف کشاورزی بین دو کشور برای همکاری وجود دارد.


نیوزیلند؛ یک مزرعه بزرگ

وی نیوزیلند را یک مزرعه بزرگ دانست و عنوان کرد: کشاورزی به‌ویژه دامپروری، در این کشور بسیار پررنگ بوده و اقدامات مؤثری برای پیشرفت و توسعه آن انجام گرفته است. با اینکه حدود 4.5 میلیون نفر جمعیت داشته و وسعت آن یک‌ششم ایران است، اما هم‌اکنون محصولات دامپروری خود را به بیش از 100 کشور جهان صادر می‌کند.

به گفته رکنی، یکی از سیاست‌های نیوزیلند در کنترل جمعیت دامی، کاهش تعداد گوسفندان از 30 میلیون راس به 20 میلیون رأس طی یک دهه بود، اما با وجود کاهش 25 درصدی جمعیت دام سبک، میزان بهره‌وری محصولاتی مانند شیر و گوشت تا 30 درصد افزایش یافته و کیفیت آنها به مراتب بالا رفته است. ضمن اینکه برخی صاحبان کسب‌وکار نیوزیلند، در پرورش گوزن نیز به‌صورت کاملاً اصولی و اقتصادی دستی دارند و مانند پرورش گاو یا گوسفند، با آن برخورد می‌کنند.

وی بیان کرد: تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر مبادله ژنتیکی با نیوزیلند و استفاده از دستاوردهای آنها برای توسعه گله‌های داخلی است. البته این مسیر، یک طرفه نیست و ایران هم می‌تواند در تمام زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. در نتیجه باید از فرصت‌های به وجود آمده با نظر کارشناسان خبره داخلی، نهایت استفاده را برد.


استفاده از تجربیات فونترا در تولید، فراوری و البته بازاریابی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، معتقد است: اگر نیوزیلندی‌ها یک دهه پیش به ایران می‌آمدند، باید با آنها درباره خرید محصولات لبنی مذاکره می‌کردیم، اما اکنون به‌جز کره، نه‌تنها خریدار هیچ محصولی نیستیم، بلکه از تولید حدود 9 میلیون و 600 هزار تن شیرخام، توانایی صادرات حداقل 600 هزار تن را پس از فراوری داریم؛ بنابراین در بحث لبنیات، پیشنهاد ما این است که از تجربیات آنها در تولید، فراوری و البته بازاریابی استفاده کنیم و در صورت مشارکت در تولید محصولات لبنی، بتوانیم سهم خود را در صادرات به بازارهای منطقه بیش از پیش افزایش دهیم.

رکنی تأکید کرد: حضور شرکتی مانند فونترا در ایران برای ایجاد کارخانه لبنی، تنها به شرطی قابل قبول است که آن شرکت، شیرخام مورد نیاز خود را از تولید داخلی تأمین کند؛ بنابراین به هیچ عنوان به‌دنبال واردات لبنیات از نیوزیلند نخواهیم بود.


آموزش دامداران ایرانی از چگونگی برداشت از چراگاه‌ها در نیوزیلند

وی با بیان اینکه همکاری در زمینه تأمین گوشت می‌تواند به دو صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت باشد، ادامه داد: در بلندمدت، ایران می‌تواند از تجریبات آنها در زمینه ترویج و توسعه دام‌های پربازده استفاده کرده و از دستاوردهای این کشور، در واحدهای پرورشی داخلی بهره‌برداری کند. ضمن اینکه در صورت امکان، دامداران ایرانی می‌توانند از واحدهای پیشرفته نیوزیلند بازدید کنند و چگونگی برداشت از چراگاه‌ها به صورت تناوبی و اقدامات لازم برای بهبود شرایط مراتع را از آنها بیاموزند.


پتانسیل واردات بخش‌های منتخبی از گوشت مانند ران یا سردست از نیوزیلند

این مقام مسئول بخش کشاورزی کشورمان، با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه حدود 830 هزار تن گوشت در داخل کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: از آنجا که نیاز کنونی ما به این محصول کمی بیش از 900 هزار تن است؛ بنابراین می‌توان برای همکاری‌های کوتاه مدت، از پتانسیل‌های نیوزیلند در واردات گوشت بهره برد. البته به‌دلیل فاصله زیادی که این کشور با ایران دارد، بحث ترانزیت مانعی برای تجار محسوب می‌شود، اما به هر حال واردات بخش‌های منتخبی از گوشت مانند ران یا سردست، از نیوزیلند می‌تواند جای خود را در ابزار ایران باز کند.

بازدید از مرکز تولید اسپرم که سالانه 2.5 میلیون دز از این محصول را به بازار عرضه می‌کند؛ مؤسسه سرم‌سازی رازی که سابقه 90 ساله دارد و همچنین مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی، سه بازدید مهمی است که رکنی در برنامه امروز هیأت نیوزیلندی به آنها اشاره کرد./

V-951208-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید