Iranian Agriculture News Agency

بانک جهانی گزارش می دهد

راهکارهای جدید برای دگرگونی رویکردهای سنتی سرمایه گذاری کشاورزی

اکثر افراد فقیر جهان در مناطق روستایی زندگی می کنند و 70 درصد از افراد فقیر روستایی در بخش کشاورزی کار می کنند. این درحالی است که بهبود بهره وری کشاورزی می تواند خانواده ها را از فقر نجات دهد.

راهکارهای جدید برای دگرگونی رویکردهای سنتی سرمایه گذاری کشاورزی

اکثر افراد فقیر جهان در مناطق روستایی زندگی می کنند و 70 درصد از افراد فقیر روستایی در بخش کشاورزی کار می کنند. این درحالی است که بهبود بهره وری کشاورزی می تواند خانواده ها را از فقر نجات دهد.

به گزارش ایانا از وب سایت بانک جهانی، Asli Demirguc-Kunt ، مدیر تحقیقات بانک جهانی گفت: "دولت ها در کشورهای در حال توسعه مقادیر زیادی روی ترویج خدمات کشاورزی هزینه صرف می کنند، اما بسیاری از محدودیت ها مانع از این می شود تا سرمایه گذاری به افزایش بهره وری بینجامد که این می تواند طراحی سیاست را به چالش بکشاند."


این محدودیت ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشتر مشهود است. در حالی که انقلاب سبز به تولید سه یا چهاربرابری غلات در بسیاری از مناطق جهان در 50 سال گذشته کمک کرده ، اما بهره وری کشاورزی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ، راکد مانده است.


به گفته
Florence Kondylis ، اقتصاددان ارشد در بانک جهانی، بسیاری از پروژه های کشاورزی دارای محدودیت هایی هستند، از تکنولوژی گرفته تا تامین مالی در زمینه آبیاری که کشاورزان بتوانند از آن بهره مند شوند. اما این پروژه ها، اغلب در متحول کردن روستاییان با شکست رو به رو می شوند در حالی که این موارد می تواند به طور قابل توجهی فقر را کاهش داده و آزاد کردن نیروی کار برای رشد بخش های صنعتی و خدماتی را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه، این موضوع در حال تغییر است. بانک جهانی در حال اجرا روی بیش از 30 پروژه کشاورزی و ارزیابی آن ها است که اکثریت آن ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا قرار دارد؛ از جمله خدمات ترویج کشاورزی یک منطقه که در آن توانسته تا با رویکردهای جدیدی به پایان بخشیدن روش های سنتی بینجامد. در این باره می توان به ارزیابی تاثیر رویکردهای جدید در بنگلادش اشاره کرد که در آن نشان می دهد کشاورزان از مزایای بذر یا فن آوری های جدید سود برده اند. کشاورزان بنگلادشی آزمایشی را به طور مستقیم با دانه های جدید انجام دادند و طی دو سال به طور قابل توجهی کشاورزان بیشتری به این بذرهای جدید روی آوردند.

یکی دیگر از نوآوری های ساده اما بسیار موثر ابزاری برای ارائه میزان عملکرد است. یک تجربه که در رواندا انجام شد و به کشاورزان فرصت ارائه میزان عملکرد در زمینه توسعه خدمات از طریق کارت امتیازی (برای مدیریت عملکرد استفاده می شود ) و یا استفاده از کتاب سابقه (کارهایی که روزانه نوشته می شود) را می دهد که این شیوه به طور چشمگیری افزایش یافت و ابزاری قوی به ویژه در میان زنان محسوب می شد.

این در حالی است که تبعیض جنسیتی نیز نقش مهمی در محدود کردن خدمات ایفا می کند. زنان اغلب کمتر در توسعه خدمات، هم به عنوان تامین کننده و هم به عنوان دریافت کنندگان مشارکت دارند. یک تجربه در مالاوی نشان داد زنانی که آموزش دیده بودند میزان تسلط و عملکرد شان روی تکنولوژی جدید نسبت به مردان بهتر بود، با این حال، انگیزه های پولی از نیازهای غلبه براین تعصب بود.

آبیاری از موارد دیگری که دارای پتانسیل زیادی برای افزایش بازده به شمار می رود، اما تنها حدود یک سوم از زمین ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مجهز به تجهیزات آبیاری هستند. در رواندا، یک برنامه در حال اجراست که از یارانه برای هزینه آبیاری استفاده می کند که می تواند آغازی برای در نظر گرفتن محصولات با ارزش بالاتری باشد.

همچنین آزمایش های دیگر در زمینه های کلیدی اصلاحات، از جمله چگونگی قرار دادن روش مناسب تر و امن تری برای حقوق مالکیت کشاورزان ، تامین مالی، و ایجاد بازارهای گسترده تر برای نهاده هایی مانند بذر و کود درحال انجام است.

ترجمه: فرحناز سپهری
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید