Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد:

تولید سالانه 2 میلیون اصله نهال در نهالستان‌های استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری در استان نزدیک به یک‌میلیون و 300 هزار اصله نهال توسط کمیته فنی نهال استان و مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، کنترل و نظارت و 132 هزار اصله نهال نیز شناسه‌دار و برچسب اصالت نهال برای آنها صادر شده است .

تولید سالانه 2 میلیون اصله نهال در نهالستان‌های استان قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه دو میلیون اصله نهال در نهالستان‌های دارای گواهی و مجوزدار استان تولید می شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، علی اکبری با بیان این مطلب افزود: هم اکنون 22 نهالستان دارای مجوز در سطح استان وجود دارد که دو مورد از این نهالستان ها به صورت شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند .

وی اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان عمدتاً نهال پایه های رویشی از طریق کشت بافت (GF, GM) محصولات هسته‌دار شامل: هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس و بادام و میوه های دانه‌دار همچون سیب، گلابی، خرمالو، پسته، گردو و انگور را تولید می کنند .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: همچنین باغ مادری در سطح سه هکتار با یک‌هزار و 300 اصله نهال تأیید شده و دارای گواهی سلامت شامل نهال‌های هسته‌دار و دانه‌دار از ارقام تجاری و وارداتی با هدف تولید و تأمین اندام تکثیری (قلمه و پیوندک) از ارقام یادشده احداث شده است که از لحاظ اصالت ژنتیکی مشخص و در برابر بیماری‌های مهلک شناخته شده آن رقم عاری به شمار می رود.

به گفته اکبری طی سال جاری یک واحد گلخانه قرنطینه (بعد از ورود ارقام وارداتی) در سطح 800 متر مربع در استان احداث شده است .

وی هدف از ساخت این واحد را تشخیص دوره آفت و بیماری این ارقام توسط کارشناسان حفظ و نباتات دانست .

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیش‌ترین نهالستان‌های استان به ترتیب در شهرستان های بوئین زهرا، البرز، آبیک و تاکستان قرار دارند.

اکبری گفت: در سال جاری در استان نزدیک به یک میلیون و 300 هزار اصله نهال توسط کمیته فنی نهال استان و مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، کنترل و نظارت و 132 هزار اصله نهال نیز شناسه‌دار و برچسب اصالت نهال برای آنها صادر شده است .

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین استان قزوین رتبه شش کشور در مجموع سطح زیر کشت نهالستان های مجوزدار را به خود اختصاص داده است .

وی از باغداران و شهروندان استان خواست برای اطمینان از اصالت و کیفیت نهال، نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان های دارای مجوز و شناسه‌دار تهیه کنند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید