Iranian Agriculture News Agency

اعتبارات احیای دریاچه ارومیه در سال جاری صفر بود

تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب زاب

در حالی که مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از عدم تخصیص بودجه به ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و این مسئله را عاملی برای توقف طرح‌های کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و پروژه‌های گشت و بازرسی اعلام کرد، عیسی کلانتری در همایش تغییر اقلیم که امروز در وزارت نیرو برگزار شد، طرح انتقال آب زاب به ارومیه را تنها برنامه ستاد احیا دانست که در سال جاری 300 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است.

تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب زاب

در حالی که مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از عدم تخصیص بودجه به ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و این مسئله را عاملی برای توقف طرح‌های کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و پروژه‌های گشت و بازرسی اعلام کرد، عیسی کلانتری در همایش تغییر اقلیم که امروز در وزارت نیرو برگزار شد، طرح انتقال آب زاب به ارومیه را تنها برنامه ستاد احیا دانست که در سال جاری 300 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز در نشستی خبری که در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار شد، عدم تخصیص بودجه به ستاد احیا برای اجرای برنامه‌های این ستاد را نگران کننده توصیف کرد. البته وی گفت: بر اساس توافقات، قرار شده 270 میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت طی دو - سه روز آینده به ستاد داده شود. همچنین 300 میلیارد تومان تا آخر سال و 30 میلیارد تومان برای تثبیت غبار و قرق به ستاد تخصیص یابد. اگر نتوانیم منابع مالی را تامین کنیم کار احیاء ناقص می‌ماند.

این در حالی است که عیسی کلانتری امروز در همایش تغییر اقلیم خطاب به مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران عنوان کرده که تنها پروژه ستاد احیا که در سال جاری اعتبار دریافت کرده است، طرح انتقال آب زاب بوده است. میزان اعتبار تخصیص یافته به این طرح 300 میلیارد تومان است. با توجه به اظهارات کلانتری چنین به نظر می‌رسد که دولت در نحوه توزیع اعتبارات به نظرات کارشناسی ستاد احیا توجهی نداشته و با وجود کمبود منابع مالی، همچنان به راهکارهای سازه‌ای و انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه می‌اندیشد.

تجریشی در نشست امروز از توقف برنامه‌های ستاد احیا به ویژه پروژه‌های گشت و بازرسی خبر داد. این مسئله سبب شده بخش‌هایی از جنوب دریاچه ارومیه که احتمال احیای آن وجود ندارد و خاک‌های آن نیز شوری بیش از حد ندارد، زیر کشت محصولات کشاورزی برود.

به گفته وی دولت به تعهدات خود در قبال احیای دریاچه ارومیه عمل نکرده است و پیمانکاران از شهریور و مهر گذشته به خاطر نبود منابع مالی، اجرای طرح‌ها را رها کرده‌اند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مشکلات مالی ستاد احیاء طی سه ماه اخیر فرآیند اقدامات را دچار مشکل کرده است، گفت: به کمک پروژه‌های گشت و بازرسی می‌توانستیم 8 درصد کاهش مصرف آب داشته باشیم. ضمن آنکه کنترل‌های ما در کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی حوضه آبریز ارومیه به شدت موفقیت آمیز بود و منجر به این شده بود که سطح سفره آب‌های زیر زمینی منطقه بالا بیاید.

وی افزود: در این مقطع تعدادی از متخصصان اعلام کردند که اگر نتوانیم طی سه سال دریاچه را تثبیت کنیم، غبارهای ناشی از دریاچه منطقه را دچار مشکل می‌کند اما ما توانستیم کانون‌ها را به سرعت شناسایی کنیم و اقدامات برای آبگیری دریاچه آغاز شد.

تجریشی گفت: بودجه‌ای که قرار بود در ابتدا دریافت کنیم عمدتا به سمت سردهنه سازی و تاسیسات کنترل کننده آب توسط بخش‌های مختلف هدایت شد. همچنین قرار بود در بخش ترویج، مصرف آب را کم کنیم و در عین حال اقتصاد خانوارها را افزایش دهیم. اینها پروژه‌هایی بود که برای آنها منابع مالی در نظر گرفته بودیم و بخشی از منابع مالی نیز برای قرق در نظر گرفته شده بود، ولی برای اجرای این پروژه‌ها به خاطر نبود منابع مالی فرصت را از دست دادیم و پیمانکاران از شهریور و مهر کار را رها کردند. بنابراین همچنین پروژه‌هایی که برای کاهش 8 درصدی مصرف آب در کشاورزی طراحی شده بود به خاطر نبود اعتبارات کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم از منابع مالی مختلف برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار تامین کنیم و در این راه، وزارت امور خارجه کارشناسی را به ما معرفی کرده است. البته برای انجام کارهای مطالعاتی نیازی به کمک‌های خارجی نداریم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از صرفه‌جویی 18 درصدی آب در اراضی پایاب سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

وی افزود: این در شرایطی است که درآمد کشاورزان منطقه نه تنها کاهش نیافته، بلکه طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی درآمد آنها تا 17 درصد نیز افزایش یافته است و امسال بدون هیچ فشاری به بخش کشاورزی، مصرف آب در این بخش را تا 24 درصد کاهش می‌دهیم.

تجریشی با اشاره به اینکه در رابطه با سدها و چاه‌ها مطالعات بسیاری انجام شده است، گفت: تا دو دهه پیش میزان آب تجدیدپذیر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 8.7 میلیارد متر مکعب آب بود و طی این مدت 18 درصد بارش کم شد و روان آب‌ها تا 20 درصد کاهش یافت و میزان آب‌های تجدیدپذیر به 7 میلیارد متر مکعب رسید. این در حالیست که سطح زیر کشت از 300 هزار هکتار به 450 هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: در هر هکتار 10 هزار متر مکعب آب مصرف شده است و 1.5 میلیارد متر مکعب برداشت اضافه داشته‌ایم. مجموعا در این مدت 3.2 میلیارد مترمکعب برداشت اضافه آب در حوزه دریاچه ارومیه صورت گرفته است./

L-951209-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید