Iranian Agriculture News Agency

برخورد با گارانتی‏ های چینی نامعتبر


دنیای اقتصاد: در ماه‌های اخیر با وجود دریافت مجوز بیش از 100 شرکت خدمات پس از فروش در تهران اما هنوز بسیاری از خریداران از پاسخگو نبودن و ارائه نشدن خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات خریداری شده به‌ویژه کالاهای چینی در بازار دیجیتال گلایه می‌کنند. از سال 94 طرح ساماندهی خدمات پس از فروش و گارانتی بازار کامپیوتر در تهران و سراسر کشور آغاز شد و برپایه همین طرح، بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده این نوع از خدمات موظف به دریافت مجوز یا تمدید پروانه کار از سوی اتحادیه رایانه و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان استان خود شدند. شبنم عرب‌زاده اخیرا از یکی از مراکز خرید کامپیوتر در تهران تبلت خریده است و پس از مدتی به‌دلیل نقص فنی دستگاه به فروشگاهی که خرید خود را انجام داده بود برای دریافت خدمات گارانتی مراجعه کرده و متوجه می‌شود که گارانتی ارائه شده از سوی فروشگاه نامعتبر و این شرکت دیگر دفتر رسمی در تهران ندارد.


او در این زمینه به « دنیای اقتصاد» می‌گوید:«به‌دلیل اینکه تبلت متعلق به یک برند چینی بود هنگام خرید فروشنده تضمین داد درصورت بروز مشکل، گارانتی مورد نظر پاسخگو خواهد بود، اما حالا فرشنده اعلام می‌کند که تا سه ماه پیش شرکت فعال بوده، اما از آن زمان به بعد آنها هم از نحوه فعالیت شرکت ارائه‌دهنده گارانتی بی‌اطلاع هستند.» همین مساله منجر به شکایت عرب زاده از فروشگاه مورد نظر به اتحادیه رایانه تهران شد. درحالی‌که رئیس اتحادیه رایانه تهران پیش از این بر برخورد با گارانتی‏های نامعتبر و اعلام اسامی آنها تاکید کرده بود، اتفاقاتی از این دست باعث شده تا خریداران با بی‌اعتمادی بیشتری به بازار دیجیتال قدم بگذارند. براساس آنچه که به عنوان تذکرات مراکز بازرسی از جمله سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان بازرسی عنوان شده است، فروشندگانی که بدون داشتن مجوز از سازمان‏هایی همچون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه رایانه اقدام به صدور کارت گارانتی کنند و کالاهای خود را با گارانتی‌های نامعتبر به فروش برسانند طبق قانون نظام صنفی این عمل آنها تقلب و منحرف کردن ذهن مشتریان محسوب شده و با واحد صنفی طبق قانون برخورد می‌شود.

این برخورد شامل پلمب واحد مربوطه و ثبت و ضبط کالاها به‌عنوان کالای قاچاق از سوی سازمان تعزیرات حکومتی است. هرچند افرادی که مجوز فعالیت نیز دارند شامل اخطارهایی شده‌اند از جمله اینکه در صورت عقد قرارداد برای ارائه خدمات پس از فروش به شرکت‌ها و فروشندگان دیگر باید قرارداد منعقد شده را به اتحادیه رایانه ارائه دهند تا قرارداد در پرونده آنها ثبت شود. براساس قانون پیش از عقد قرارداد دو طرف باید نسبت به خدمات یکدیگر آگاهی کامل داشته باشند. بر اساس آمار اتحادیه رایانه تهران تا بهمن ماه گذشته بیش از 100 شرکت خدمات پس از فروش، گارانتی و تعویض در تهران مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که بیش از 15 مرکز خرید و فروش محصولات کامپیوتری در پایتخت فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید