Iranian Agriculture News Agency

اولین شعله‌های گاز امروز در زاهدان روشن می‌شود

امروز با بهره برداری رسمی از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - زاهدان، شعله گاز در زاهدان روشن می شود و با تکمیل شبکه داخلی گازرسانی این شهر، شعله گاز در خانه های ۱۱۰ هزار خانواده زاهدانی روشن خواهد شد.

تنها استان ایران که در کنار رنج محرومیت‌های فراوان، از نعمت گاز طبیعی نیز در بخش های مختلف محروم است، از امروز شاهد بهره برداری از فاز دوم گازرسانی است. امروز با حضور رئیس جمهوری قرار است شعله گاز در خانه های 110 هزار خانواده زاهدانی روشن شود.

تا امروز تعلل و تأخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و همچنین افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه سوخت، بارها کارخانجات بزرگ از جمله سیمان و یکی از بزرگترین آب‌شیرین‌کن‌های این استان را به تعطیلی کشانده بود. همچنین تأمین سوخت مورد نیاز منازل مسکونی هم اکنون نیز با کپسول های گاز مایع و سهمیه های گازوئیل و نفت سفید صورت می گیرد که قرار است این روند با تکمیل شبکه گازرسانی داخلی شهر زاهدان، برای 110 هزار خانواده متوقف شده و از نعمت گاز طبیعی لوله کشی شده بهره مند شوند.

پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از جمله پروژه های تصویب شده در شورای اقتصاد است که منابع آن از محل بند «ق» تبصره دو بودجه سال 93 پیش‌بینی شده بود. گازرسانی به نیروگاه‌های زاهدان، چابهار، ایرانشهر و صنایع استان سیستان و بلوچستان از اولویتهای این پروژه بشمار می رود که برای آن، 1.6 میلیارد دلار اعتبار تعریف شده است.

سالانه دو میلیارد لیتر فرآورده در سطح استان مصرف می شود که با گازرسانی به این استان، سوخت گاز جایگزین سوخت‌های مایع می شود. محاسبات نشان می‌دهد که با گازرسانی به نیروگاههای استان از مصرف سالانه 1.4 میلیارد لیتر نفت‌گاز و 550 میلیون لیتر نفت کوره به ارزش 660 میلیون دلار جلوگیری می شود.

شریان اصلی گازرسانی به سیستان و بلوچستان، خط لوله‌ی هفتم سراسری است. ساخت خط لوله هفتم سراسری اواخر سال 84 با هدف صادرات گاز به هند و پاکستان و گازرسانی به مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور در دستور کار قرار گرفت.

این خط انتقال گاز اهداف چندگانه ای را در خود جای داده که می توان به صادرات گاز ، گازرسانی به نیروگاه‌ها (ایرانشهر، زاهدان و چابهار)، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و ساخت خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در استان‌های واقع در طول مسیر به‌ویژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

خط لوله هفتم سراسری به طول 902 کیلومتر با قطر 56 اینچ از عسلویه به ایرانشهر احداث شده است. ایرانشهر اولین شهرستان استان سیستان و بلوچستان است که تحت شبکه سراسری گاز قرار گرفت و شهروندان ایرانشهری چند سالی است که از نعمت گاز برخوردار هستند. افزون بر بخش خانگی، گازرسانی به یک جایگاه CNG، دو واحد نیروگاهی نیز انجام شده و عملیات اجرایی گازرسانی به شهرک‌های صنعتی این شهرستان نیز در دست اجراست. با تکمیل گاز رسانی به ایرانشهر ، انتقال گاز به دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان در 3 فاز برنامه ریزی شد که فاز اول آن گاز رسانی به شهر زاهدان است که امروز به بهره برداری می رسد. فاز دوم گاز رسانی به شمال استان و به طور مشخص شهر زابل و شهرها و روستاهای در مسیر است و فاز دیگر نیز گازرسانی به شهرهای شرقی و جنوبی استان به خصوص چابهار است.

«حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیش از این در مهرماه سال جاری در جریان بازدید از روند اجرای پروژه گازرسانی به زاهدان عنوان کرده بود که با گازرسانی به زاهدان و تکمیل خط لوله گاز ایرانشهر به زاهدان، عملیات اجرایی دیگر پروژه های گازرسانی به بخش های مختلف استان سیستان و بلوچستان آغاز می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید