Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد:

تولید ۲۰ هزار تن آبزیان در استان کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: به دلیل پایین بودن درآمد سرانه و معضل بیکاری، پروژه‌هایی را در بحث اقتصاد مقاومتی در استان تعریف کرده‌ایم تا از مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی آنها در شهرها جلوگیری شود.

تولید ۲۰ هزار تن آبزیان در استان کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از تولید ۲۰ هزار تن آبزیان در این استان خبر داد.

به گزارش فارس، کریم ذوالفقاری در جلسه بررسی وضعیت کشاورزی استان در سنندج، اظهار کرد: طبق بندهای اقتصاد مقاومتی باید به سلامت و امنیت غذایی توجه شود و تحقق این امر فقط با بهادادن به روستاییان به عنوان تولیدکنندگان اصلی بخش کشاورزی امکان‌پذیر است .

وی به نقش جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: باید مشخص کنیم که در تولید محصول استراتژیکی مانند گندم و دیگر محصولات کشاورزی چه سهمی در کشور داریم و سالانه باید تا چه اندازه‌ای تولید داشته باشیم .

ذولفقاری از سازمان جهاد کشاورزی به عنوان یکی از متولیان این حوزه نام برد و افزود: در بحث تولیدات محصولات کشاورزی برابر برنامه و هدف برآوردی هیچ مشکلی به جز تولید سهم تعیین‌شده در زمینه تولید کُلزا به دلیل کمبود اراضی آبی در استان نداریم .

وی به مشکلات بیکاری استان کردستان به ویژه در روستاها اشاره کرد و گفت: به دلیل پایین بودن درآمد سرانه و معضل بیکاری، پروژه‌هایی را در بحث اقتصاد مقاومتی در استان تعریف کرده‌ایم تا از مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی آنها در شهرها جلوگیری کنیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به توسعه پروژه آبزی‌پروری اشاره کرد و افزود: آنچه که در حال حاضر در استان تولید می‌شود حدود هشت هزار تن است که هدف‌گذاری ما افزایش این میزان به ۲۰ هزار تن است که تحقق این مهم نیاز به تخصیص تسهیلات و منابع آبی برای تولید کنندگان دارد .

ذولفقاری توسعه زنبورداری را یکی از اشتغال‌زاترین بخش‌های کشاورزی در کردستان دانست و تصریح کرد: در بخش صنعت باید به ازای ایجاد هر شغل، ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم؛ اما این امر در بخش زنبورداری به دلیل پیشینه و تخصص آن در استان و کیفیت بالای عسل تولیدی، با ۲۰ میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد .

وی افزود: باید در زمینه توسعه بخش گاوداری نیز گام‌های اساسی برداریم و تولیدات گوشت قرمز را در استان بالا ببریم؛ چرا که کردستان ظرفیت‌های زیادی هم در این بخش دارد .

وی با تأکید بر اینکه کاهش واردات گوشت قرمز و افزایش تولید آن در کشور یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سازمان فراهم کردن بازار مناسب برای محصولات کشاورزی است که قطعاً این مهم ضامنی برای توسعه این بخش در استان خواهد بود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان به کم شدن جامعه دامی تحت تأثیر مهاجرت از روستا به سوی شهر روستاییان هم گریزی زد و اظهار داشت: مهاجرت به شهر موجب کاهش تولید گوشت و شیر و از بین رفتن تولیدات دامی می‌شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید