Iranian Agriculture News Agency

مرکز آمار ایران اعلام کرد:

افزایش 16 درصدی قیمت گوسفند زنده طی یک سال/ قیمت شیر گاو سه درصد افت کرد

قیمت محصولات مختلف ازجمله تولیدات دامی در فصل پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل تغییرات محسوسی داشته است.

افزایش 16 درصدی قیمت گوسفند زنده طی یک سال/ قیمت شیر گاو سه درصد افت کرد

قیمت محصولات مختلف ازجمله تولیدات دامی در فصل پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل تغییرات محسوسی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مرکز آمار ایران تغییرات قیمتی انواع محصولات کشاورزی را منتشر کرد که در این راستا قیمت گوسفند و بره زنده پرواری در پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل 16.1 درصد افزایش یافته است. نرخ این محصول دامی در کل کشور کمی بیش از 12 هزار و 800 تومان بوده که استان سیستان و بلوچستان با 15 هزار تومان و استان کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار و 200 تومان به ترتیب بیشترین و کمترین قیمت فروش را در هر کیلوگرم داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، قیمت گاو پرواری کمتر از دو سال با نرخ هر کیلوگرم 11 هزار و 900 تومان، 2.7 درصد به‌طور میانگین در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشته که این موضوع برای استان کرمان با 14 هزار تومان و برای استان کهگیلویه و بویراحمد با 9 هزار و 700 تومان به ترتیب بیشترین و کمترین عدد را به خود اختصاص داده است.

کاهش سه درصدی قیمت شیر گاو در پاییز 95 نسبت به پاییز 94 حاکی از آن است که تولیدکنندگان این محصول نه‌تنها هنوز نتوانسته‌اند به قیمت مصوب یک‌هزار و 440 تومان دست یابند، بلکه این مبلغ نیز نسبت به سال گذشته افت کرده است. در این بین اما بوشهر با فروش شیر به قیمت بیش از دوهزار تومان در هر کیلوگرم رکورددار قیمت بالا بوده و آذربایجان غربی نیز با فروش شیر به نرخ 933 تومان بیش از دیگر استان‌ها متضرر شده است.

لازم به ذکر است که مرکز آمار متوسط قیمت شیر گاو را در پاییز 94 حدود 11 هزار و 720 تومان و در پاییز 95 حدود 11 هزار و 380 تومان در هر کیلوگرم برآورد می‌کند.

اما این موضوع درباره شیر گوسفند با رشدی 7.3 درصدی در پاییز 95 همراه بوده است؛ به‌طوری که قیمت این محصول در پاییز سال گذشته دوهزار و 391 تومان بوده که در پاییز امسال به دوهزار و 565 تومان رسیده است. البرز با پنج‌هزار و 310 تومان رکورددار بیشترین و کردستان با یک‌هزار و 642 تومان رکورددار کمترین قیمت شیر گوسفند در میان استان‌های کشور محسوب می‌شود./

V-951210-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید