Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ استان تهران:

فرآیند تولید تا مصرف مرغ به تشکل‌ها واگذار شود/ تخم‌مرغ قهوه‌ای را با نوع رسمی اشتباه نگیرید

فرآیند تولید تا مصرف مرغ به تشکل‌ها واگذار شود/ تخم‌مرغ قهوه‌ای را با نوع رسمی اشتباه نگیرید
فرآیند تولید تا مصرف مرغ به تشکل‌ها واگذار شود/ تخم‌مرغ قهوه‌ای را با نوع رسمی اشتباه نگیرید

اگر تمامی فرآیند مربوط به جوجه‌ریزی تا تولید مرغ و تخم‌مرغ به تشکل‌ها واگذار شود، مشکل کاهش و یا کمبود این محصولات پروتئینی در ماه‌های مختلف سال به‌وجود نخواهد آمد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: شرکت پشتیبانی امور دام وعده داد که نهاده ارزان در اختیار مرغداران قرار می‌دهد و با این شرط آنها باید قیمت‌های خود را در حد تعادلی و آنچه که دولت برای آنها تعیین کرده، به فروش برسانند.

دکتر ناصر نبی‌پور افزود: در حالی که مرغداران از 27 فروردین‌ماه بهای سویایی که قرار بود از سوی این شرکت در اختیارشان قرار گیرد، پرداخت کرده است، تاکنون هیچ محموله‌ای از سویا تحویل مرغداران نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل آنکه صنعت مرغ تخم‌گذار کشور نیازمند جیره غذایی است، تولیدکنندگان مجبورند تا کنجاله سویا را از بازار آزاد و واسطه‌ها به قیمت بالاتری در حدود یک‌هزار و 700 تومان خریداری کنند.

نبی‌پور ادامه داد: چطور می‌شود که نهاده در دست واسطه‌ها باشد، اما محموله‌های دولتی هنوز به‌دست تولیدکنندگان نرسد؟

وی تصریح کرد: در حال حاضر صنعت مرغ تخم‌گذار کشور در بحران بسر می‌برد. زیرا با وجود آنکه تعرفه برای صادرات تخم‌مرغ آزاد شده است، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیا نیازی به این محصول احساس نمی‌کنند.

تخم‌مرغ جزو کالاهای صادراتی نیست

این مقام مسئول یادآور شد: تخم‌مرغ جزو کالاهای صادراتی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان با افزایش تولید، همواره در امید صادرات بود.

نبی‌پور تأکید کرد: لازم است کلیه مراحل پیش از تولید تا مصرف توسط تشکل‌ها برنامه‌ریزی شود و دولت تنها نقش نظارتی خود را اعلام کند.

وی اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما آمار و ارقام درستی از میزان مصرف در دست نیست و تنها گفته می‌شود که باید تولید انجام شود. اما این تولید تا کجا پیش خواهد رفت؟

نبی‌پور همچنین افزود: در حال حاضر مشکل نهاده‌ها بسیار حاد است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مرغداران مجبور می‌شوند مرغ‌های تخم‌گذار خود را روانه کشتارگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت مرغ گوشتی کشور نیز دارای مشکل است، اما به‌دلیل آنکه اگر کمبود عرضه گوشت مرغ پیش آید، مشکلات بزرگ‌تری پیش خواهد آمد، همواره از آنها حمایت می‌شود و محصول سویای مورد نیازشان زودتر از زمان ممکن به‌دست آنها می‌رسد.

قیمت تخم‌مرغ رنگی در مرغداری‌ها کمتر از نوع سفید آن است، اما در مغازه‌ها این روند برعکس می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ استان تهران درباره عرضه تخم‌مرغ‌های رنگی در مغازه‌ها که با قیمتی بالاتر از تخم‌مرغ سفید به‌فروش می‌رسد، به ایانا گفت: هیچ تفاوتی در کیفیت مواد داخل تخم‌مرغ قهوه‌ای و سفید وجود ندارد و تنها نژاد برخی از مرغ‌ها است که باعث تولید تخم‌مرغ قهوه‌ای می‌شود.

نبی‌پور ادامه داد: مردم فکر می‌کنند که تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای، همان تخم‌مرغ‌های رسمی هستند. در حالی که تخم‌مرغ‌های رنگی هیچ تفاوتی با نوع سفید آنها ندارد و مغازه‌داران از ناآگاهی مردم برای افزایش بهای این کالا استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در مرغداری‌ها، تخم‌مرغ رنگی با قیمتی پایین‌تر به‌فروش می‌رسد، در حالی که در مغازه‌ها قیمت این محصول بالاتر از نوع سفید است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910302-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید