Iranian Agriculture News Agency

یک قدم تا اجرای طرح کودهای تلفیقی/ جای خالی کودهای آلی و زیستی در سبد کودی کشاورزان

بند "ز" ماده 143 برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرده است که تا پایان این برنامه 35 درصد از سبد کودی کشاورزان با کودهای آلی جایگزین شود. در این بند دولت مکلف به ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی (ارگانیک) در سطح مزارع و باغ‌های کشور حداقل در سقف یارانه سال آخر برنامه چهارم و افزایش میزان مصرف این گونه کودها به 35 درصد کل کودهای مصرفی در پایان برنامه پنجم شده است.

یک قدم تا اجرای طرح کودهای تلفیقی/ جای خالی کودهای آلی و زیستی در سبد کودی کشاورزان

بند "ز" ماده 143 برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرده است که تا پایان این برنامه 35 درصد از سبد کودی کشاورزان با کودهای آلی جایگزین شود. در این بند دولت مکلف به ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی (ارگانیک) در سطح مزارع و باغ‌های کشور حداقل در سقف یارانه سال آخر برنامه چهارم و افزایش میزان مصرف این گونه کودها به 35 درصد کل کودهای مصرفی در پایان برنامه پنجم شده است. این بند که بعدها با نام طرح کودهای تلفیقی معروف شد تا بهار سال جاری با بهانه‌های مختلف از سوی دستگاه‌های اجرایی تأمین و توزیع کود نادیده گرفته می‌شد تا اینکه با پیگیری‌های بخش خصوصی، این طرح به ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رفت و پس از اصلاح و آماده شدن به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شد.

پیش‌تر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در سخنان خود در مجمع ملی سلامت بر ضرورت جایگزینی کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی با توجه به تأثیر این نهاده در سلامت محصولات کشاورزی و جامعه تأکید کرد.

سخنانی که از سوی رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا "فاصله یک قدمی تا اجرای طرح کودهای تلفقی" توصیف شد.

سیامک علیزاده با تأکید بر اهمیت استفاده از کودهای آلی و زیستی و تأثیر آنها بر سلامت محصولات کشاورزی و جامعه، گفت: پیش از این نیز قول‌های مساعد برای اجرای طرح کودهای تلفیقی داده شده و راه طولانی برای رسیدن به اجرای این طرح پیموده شده است، اما امیدواریم این‌بار با اقدامات انجام شده این طرح اجرایی شود.

وی درباره دلایل تأخیر در اجرای طرح کودهای تلفیقی، می‌گوید: یکی از شعارهای وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای شروع به کار استفاده از کودهای زیستی بود که به‌نظر می‌رسد برخی افراد و نهادها همسو با سیاست‌های وزیر جهاد کشاورزی حرکت نمی‌کنند.

علیزاده ادامه داد: با ثبت و گواهی کودها از دو سال گذشته قرار بر این بود که شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی ایران با حذف کودهای شیمیای بخشی از سبد کودی کشاورزان را به کودهای زیستی اختصاص دهند، اما این ارگان‌ها نبود بودجه را دلیل اجرای کامل این طرح عنوان می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آلی و زیستی کشاورزی خاطرنشان کرد: تمرکز شرکت خدمات حمایتی بیشتر روی کودهای تکلیفی بوده که این امر به تدریج توجه کشاورزان را به مصرف کودهای زیستی کاهش داده است.

علیزاده با تأکید بر کیفیت کودهای آلی و زیستی تولید داخل، گفت: کیفیت کودهای آلی و زیستی تولید داخل بسیار بالا است و تنها دلیل حضور کمرنگ تولید شرکت‌های داخلی نبود توان مالی کافی برای رقابت با شرکت‌های خارجی است.

این در حالی است که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع ملی سلامت از حذف و جایگزینی یک‌هزار و ٨٢ مورد کود وارداتی و تولید داخل پس از بررسی و ارزیابی خبر داد و تأکید کرد: این کودها یا بی‌اثر هستند یا در آنها از فلزات سنگین استفاده شده بود. همه این کودها ازمصرف حذف شدند.

وی در ادامه گفت: در همین ارتباط هم ٣٢ برند کودهای زیستی ثبت و جایگزین کودهای شیمیایی شده است./

G-951210-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید