Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در استان لرستان:

۹۰ درصد محصولات کشاورزی سالم هستند / جمع‌آوری سالانه ۲۰۰ تن سم تقلبی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: آمار درصد محصولات کشاورزی سالم از محورهای عبوری میادین میوه و تره بار اخذ شده است، از این ها نمونه گیری می‌شود و کنترل نهایی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است که باید پایش کند و اگر آلودگی وجود دارد، باید آن را امحاء کند.

۹۰ درصد محصولات کشاورزی سالم هستند / جمع‌آوری سالانه ۲۰۰ تن سم تقلبی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۹۰ درصد محصولات کشاورزی کشور سالم هستند .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، محمد علی باغستانی با بیان اینکه پیش بینی سازمان در سال زراعی جاری این بوده که سطح مبارزه با آفت سن در کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد، اظهار داشت: همچنین سطح مبارزه با علف های هرز در اراضی گندم و جو نزدیک چهار میلیون هکتار و برای بیماری ها نیز ۸۰۰ هزار هکتار خواهد بود .

مصرف ۱۰ میلیون لیتر آفت کش در اراضی کشاورزی

وی با بیان اینکه امیدواریم سطح مبارزه با آفت ها و بیماری ها در اراضی کشاورزی کشور مانند سال گذشته کاهش پیدا کند، عنوان کرد: این امر با حضور کارشناسان در عرصه تولید محقق می شود .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تعداد آفت کش و سم های ثبت شده در سطح کشور اظهار داشت: در مجموع حدود ۳۵ درصد سمومی که در بازار دنیا وجود دارد در ایران نیز ثبت شده و در واقع ۳۵۰ قلم آفت کش در کشور ثبت شده که میزان مصرف آن نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر بر اساس میزان ماده مؤثر است .

باغستانی بیان داشت: این میزان آفت کش در سطح ۱۶ میلیون هکتار از اراضی زراعی و باغی کشور مورد استفاده قرار می گیرد .

وی با اشاره به وجود سه تا چهار گروه آفات و بیماری ها در سطح کشور گفت: گروه اول آفات عمومی مانند ملخ است که وظیفه دولت است با آنها مبارزه کند .

میانگین سن زدگی در اراضی کشور نیم درصد است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در این زمینه سال گذشته مبارزه با ملخ نزدیک ۱۰۸ هزار هکتار داشتیم گفت: امسال نیز پیش بینی ما ۲۵۰ هزار هکتار با توجه به بارندگی ها به خصوص در مناطق جنوبی کشور است .

باغستانی با بیان اینکه گروه دوم آفات همگانی بوده که عمدتاً فعالیت های سازمان حفظ نباتات کشو در این زمینه ترویجی است و عملاً وظیفه مبارزه به عهده خود مردم است، تصریح کرد: گروه سوم آفات خصوصی بوده که در این زمینه نیز سازمان وظیفه ترویج و آموزش را برای مبارزه به آنها به عهده دارد.

وی با بیان اینکه گروه آخر آفات قرنطینه است که در این زمینه سازمان آن را ردیابی می کند و مواردی را که با آنها مواجه می شود، امحاء می کند، گفت: میانگین سن زدگی در کشور طی سال گذشته زیر نیم درصد بوده و این در حالی است که معمولاً این عدد تا دو درصد هم بوده است .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به سموم تقلبی نیز بیان داشت: به طور متوسط در سال بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن سموم تقلبی در مراکز مختلف استان ها جمع آوری و به دستگاه های قضایی معرفی می شوند .

۹۰ درصد محصولات کشاورزی سالم است

باغستانی با اشاره به شرکت هایی که دارای مجوز هستند، گفت: از سموم این شرکت ها نمونه برداری صورت
می گیرد و در صورتی که سموم آنها با استانداردهای لازم هماهنگ نباشد یا باید اصلاح کنند و یا اینکه سازمان آنها را امحاء می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محصولات سالم کشاورزی عنوان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی سالم هستند .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه این آمار از محورهای عبوری میادین میوه و تره بار اخذ شده است گفت: از این ها نمونه گیری می شود و کنترل نهایی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است که باید پایش کند و اگر آلودگی وجود دارد، باید آن را امحاء کند .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید