Iranian Agriculture News Agency

نسبت به فصل مشابه سال قبل؛

جزئیات تغییرات قیمتی خدمات کشاورزی در پاییز 95 اعلام شد

مرکز آمار ایران با تقسیم کردن خدمات کشاورزی به دو بخش عمده ماشینی و انسانی، قیمت هرکدام از آنها را به تفکیک، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال 94 اعلام کرد.

جزئیات تغییرات قیمتی خدمات کشاورزی در پاییز 95 اعلام شد

مرکز آمار ایران با تقسیم کردن خدمات کشاورزی به دو بخش عمده ماشینی و انسانی، قیمت هرکدام از آنها را به تفکیک، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال 94 اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مرکز آمار ایران خدمات کشاورزی را به دوبخش عمده ماشینی و انسانی تقسیم کرده که قیمت هر کدام از آنها به تفکیک، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال 94 رشد محسوسی را تجربه کرده است. در این میان، هزینه یک بار شخم یک هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور، بیش از 134 هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل 5.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. اصفهان با 343 هزار تومان و ایلام با حدود 80 هزار تومان به ترتیب، بیش ترین و کمترین هزینه را در کل کشور به خود اختصاص داده‌اند.

زمین زراعی دیم نیز در پاییز 95 برای هر هکتار 100 هزار تومان قیمت داشته که نسبت به همین فصل در سال 94 معادل 4.9 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین دیسک زمین آبی با تراکتور، در همین مدت، با نرخ 60 هزار تومان و رشد 2.4 درصد و دیسک زمین دیم با افزایش 0.5 درصد و قیمت 50 هزار تومان نسبت به فصل مشابه سال قبل، همراه بوده است.

بیش ترین افزایش قیمتی در بخش خدمات نیروی انسانی، مربوط به کارگر وجین کار و تنک کار زن است که با رشدی 34.7 درصدی، به نرخ روزانه 29 هزار تومان رسیده است. البته رشد این بخش در گروه مردان، با روزانه 51 هزار تومان 5.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، دستمزد کارگر وجین کار مرد، در پاییز امسال با رشد 2.8 درصدی برابر 50 هزار تومان و در بخش زنان، با رشد 10.3 درصدی برابر 36 هزار تومان در روز بوده که در هر دو گروه، استان کرمانشاه و گلستان به ترتیب دارای بیشترین و کمترین دستمزد معرفی شده‌اند.

در فصل مورد بررسی، دستمزد روزانه یک نفر کارگر دروگر غلات مرد در کل کشور 53 هزار تومان بوده که استان مازندران با 88 هزار تومان و استان گلستان با 31 هزار تومان بالاترین و پایین‌ترین سطح دستمزد را در کل کشور داشته‌اند. سطح این دستمزد نسبت به فصل مشابه سال 94 معادل 5.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طبق جداول منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، هزینه تمام خدمات کشاورزی در پاییز 95 نسبت به فصل مشابه سال قبل، افزایشی نسبی داشته و بیشترین آن در دستمزد کارگران وجین‌کار زنان با 34.7 درصد اتفاق افتاده است./

V-951210-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید