Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رییس جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری خبر داد:

تلاش دولت برای افزایش درآمد کشاورزان با حمایت های یارانه ای و افزایش بهره وری تولید

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه روح اقتصاد مقاومتی باید بر تمامی امور کشور حاکم باشد، گفت: دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کشور بی نظیر بوده و امسال اقتصاد کشور درخشان ترین دوران خود را در سال های اخیر سپری می کند.



معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه روح اقتصاد مقاومتی باید بر تمامی امور کشور حاکم باشد، گفت: دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کشور بی نظیر بوده و امسال اقتصاد کشور درخشان ترین دوران خود را در سال های اخیر سپری می کند.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در برنامه گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به تحریم های دشمنان علیه ملت ایران اظهار کرد: لازم بود که اقتصاد کشور در برابر تحریم ها و تکانه های ناشی از تحولات خارجی تاب آوری و تحمل داشته باشد به همین منظور سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان جهت نمای کل نظام تدوین و ابلاغ شد . سال ۹۲ مقام معظم رهبری به رییس جمهوری ابلاغ کردند و آقای رییس جمهور هم به من برای اجرایی کردن این سیاست ها ماموریت دادند.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه به موضوع اقتصاد مقاومتی از دو منظر در رسانه ها و در میان صاحب نظران پرداخته شده است، اظهار کرد: برخی بیش تر به حالت شعاری به این موضوع نگاه می کنند و می گویند سیاست هایی وجود دارد که قادر است همه مشکلات را حل کند و بعد بازخواست می کنند که پس چرا اتفاقی نمی افتد؟ این افراد شاید برای یک بار هم مجموعه سیاست های ۲۴ گانه را نخوانده باشند. برخی دیگر نگاه دقیق تری دارند و معتقدند که این سیاست ها قدرت اجماع سازی برای حل مسایل را دارد.
معاون اول رییس جمهوری درون زایی، عدالت بنیانی، مردمی بودن، برونگرایی و دانش بنیان بودن را پنج رویکرد اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و افزود: بنظر من سیاست های اقتصاد مقاومتی جهت نمایی است برای اقتصاد کل کشور و فقط مختص به دولت نیست. مقام معظم رهبری نیز در سخنان اخیر خود فرمودند که دولت و قوای دیگر باید بیایند و توضیح دهند که چه کارهایی کرده اند؟ بنابراین قوای دیگر و مردم نیز در اقتصاد مقاومتی مسئولیت دارند.
جهانگیری با اشاره به آثار تحریم ها،‌ درآمدهای نفتی و شوک تحولات خارجی بر اقتصاد کشور، ادامه داد: باید روح و مضمون این سیاست ها بر همه برنامه های کشور نظیر بودجه سالانه و برنامه ششم حاکم باشد. سال ۹۵ که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری شد و ایشان ۱۰ برنامه هم اعلام کردند، دولت تمام توان خود را بر مهم ترین اولویت سال ۹۵ یعنی به حرکت درآوردن بخش تولید کشور متمرکز کرد و ۱۲۰ طرح و پروژه ای که می توانست اقتصاد کشور را به حرکت در بیاورد مشخص و به دستگاه ها ابلاغ کرد.
وی با بیان اینکه رویکرد ما نظارت و پیگیری طرح ها پس از ابلاغ به دستگاه ها بود،‌ گفت: به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی بطور مستمر و میدانی مسایل را پیگیری و به اکثر استان های کشور سفر کردم و در جلسات اقتصاد مقاومتی در مراکز این استان ها از نزدیک در جریان روند پیشرفت طرح ها قرار گرفتم.
جهانگیری اظهار کرد: همچنین پس از تجربه موفق انتخاب وزیر کشور به عنوان نماینده ستاد در سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان،‌ هر یک از اعضای هیات دولت نیز به عنوان جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی مسئولیت استان های تعیین شده را بر عهده گرفته و بطور مستمر از نزدیک روند اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی را مورد ارزیابی قرار داده و به ستاد درباره پیشرفت ها و موانع گزارش می دهند.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اهتمام ویژه دولت برای راه اندازی واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی گفت: ویژگی این واحدها این است که به سرعت فعال می شوند اما ممکن است با کوچک ترین اتفاقی نیز از حرکت بایستند. در ایران بیش از ۹۰ درصد واحدهای کشور از نوع واحدهای کوچک و متوسط هستند و اقتصاد دنیا نیز به اینگونه واحدها که اشتغالزا هستند، وابسته است.
جهانگیری با بیان اینکه دولت برای راه اندازی این واحدها تسهیلات در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: دولت شرط پرداخت تسهیلات را با هدف اینکه منابع کشور هدر نرود، به روز بودن و داشتن بازار برای محصولاتشان تعیین کرد. امروز در استان ها ستاد هایی تشکیل شده که نظارت می کند تا تسهیلات بانکی فقط به واحدهایی پرداخت شود که امکان احیا و بازگشت به بازار را دارند.
وی ادامه داد: این اختیار را نیز به بانک ها دادیم که منابع و تسهیلات را به واحدهایی که محصولاتشان خریدار ندارد پرداخت نکنند اما حتما باید گزارش و توضیحات فنی و دلایل عدم پرداخت تسهیلات به اینگونه واحدها را به ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام کنند. در راستای این برنامه، تقاضاهای متعددی از سوی واحدهای کوچک و متوسط به ستادهای اقتصاد مقاومتی استان ها ارسال شد و از همین محل، تسهیلات مورد نیاز در اختیار ۲۲ هزار واحد قرار گرفت و این واحدها مجددا فعال شدند.
جهانگیری افزود: بر اساس همین برنامه ریزی ها، ۵۴۰۰ واحد صنعتی نیمه تمام که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، شناسایی شد و تاکنون ۴۹۷۷ واحد با اشتغال زایی برای ۷۶ هزار نفر راه اندازی شده است و علاوه بر آن، ۳۳ طرح بزرگ صنعتی در سطح کشور برای اجرا مشخص شد که در همین مدت اخیر، تعدادی از این طرح ها را شخصا در سفر به استانهای مختلف افتتاح کردم.

تامین امنیت غذایی مردم از جهت گیری های اقتصاد مقاومتی
معاون اول رییس جمهوری یکی از جهت گیری های اقتصاد مقاومتی را تامین امنیت غذایی مردم کشور عنوان کرد و گفت: در سال ۹۱ حدود ۲ میلیون تن گندم به ازای هر کیلو ۴۲۰ تومان از کشاورزان خریداری شد که این یعنی دولت در مجموع حدود ۸۶۰ میلیارد تومان به گندم کاران پرداخت. اما دولت امسال حدود ۱۱.۵ میلیون تن گندم را به ازای هر کیلو ۱۲۷۰ تومان از کشاورزان خریداری کرد که مجموع پرداختی دولت حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان می شود و این یعنی دولت تدبیر و امید حدود ۱۷ برابر میزان پرداخت دولت قبل در سال ۹۱ به کشاورزان پرداخت کرده است که قطعا در زندگی گندم کاران و سطح رفاه آنها موثر بوده است.
جهانگیری با اشاره به کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم در سال های ۹۱ و ۹۲ خاطرنشان کرد: کاهش قدرت خرید مردم در روستاها بیشتر از شهرها بود و طبق آمار رسمی، قدرت خرید مردم در روستاها حدود ۳۵ درصد کاهش یافت و تلاش برای بازگشت به دوران پیش از آن بسیار دشوار است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که تاکنون ۷۰ هزار دستگاه تراکتور در میان کشاورزان کشور توزیع شده است، افزود: بر اساس سیاستگذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم به ۱۳۰۰ تومان رسیده است و تلاش خواهیم کرد با روش های مختلف و حمایت های یارانه ای، به کشاورزان کمک کنیم تا بهره وری بیشتر شود و میزان برداشت ها از هر هکتار و درآمد آنها افزایش یابد.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید در برخورد قاطع با فساد، اظهار داشت: یکی از اقدامات دولت برای شفاف سازی و مقابله با فساد، ایجاد سامانه های مختلف و موثر در مقابله با فساد بوده است و تصمیمات خوبی در این راستا اتخاذ شده نظیر سامانه کنترل الکترونیک ورود و خروج کالا در گمرک که ۲۳ دستگاه در آن مرتبط هستند و ضمن سرعت بخشیدن به کارها، امکان تخلف را تا حد زیادی کاهش داده است.
رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: فساد در اقتصاد ایران یکی از گلوگاههای اصلی و از موانع اصلی پیش روی توسعه است و با توجه به جایگاه و شأن نظام اسلامی و ملت ایران، زیبنده نیست که فساد در کشور وجود داشته باشد.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: قانون شفاف سازی اطلاعات و اطلاع رسانی نیز از سالهای قبل وجود داشت اما در این دولت آیین نامه آن تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و دستگاه ها مکلف شدند اطلاعات خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مسئول پیگیری آن است.
معاون اول رییس جمهوری به عنوان رئیس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی،‌ از برگزاری حداقل یک جلسه در ماه درباره این موضوع مهم خبر داد و با یادآوری ابلاغ فرمان مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد تصریح کرد: سران سه قوه مسئولیت پیگیری کارها را به معاونین خود واگذار کردند و هم اکنون جلسات ستاد با حضور معاون اول رییس جمهور، معاون اول قوه قضائیه، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولین و مدیران مربوطه از قوای سه گانه برگزار می شود.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به تمرکز ویژه دولت در سال ۹۵ برای مبارزه با قاچاق، اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای امحای کالاهای قاچاق کشف شده را یادآور شد و گفت: دولت از یک سو با اصلاح تعرفه ها تلاش کرد که تا حد زیادی انگیزه برای قاچاق را از بین ببرد و از سوی دیگر برخورد با قاچاقچیان را تشدید کرده است.
وی گفت: در نتیجه اقدامات صورت گرفته میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار در سال گذشته به ۱۵ میلیارد دلار در سالجاری رسیده و امسال اعلام شد که همین رقم نیز ۲۰ درصد کاهش یافته است. البته گمرک کشور با توجه به چهار شاخص علمی تاکید دارد که میزان قاچاق به کشور از ابتدای سال جاری تا کنون، سه میلیارد دلار بوده است.
جهانگیری با بیان برخی اختلاف نظرها درباره کالای قاچاق گفت: از نظر گمرک ورود کالا از مناطق آزاد یا به صورت ته لنجی قاچاق تلقی نمی شود. بویژه اینکه به دلیل برخی مصلحت ها و رعایت حال مردم مناطق مرزی کشور که زندگی خود را بر این اساس شکل داده اند، قطع اینگونه مجوزها دشوار است.
جهانگیری با بیان اینکه‌ نظام بانکی مشکلات زیادی دارد، و منابع آن در بخش هایی حبس شده است، گفت: الان حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که به شرکت‌های خصوصی وام داده شده و نتوانسته اند بازپرداخت کنند. همچنین بخش دیگری هم منابعی است که در سرمایه‌گذاری‌ها معوق شده است.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه نظام بانکی در دولت قبل به قلک دولت و رئیس جمهوری تبدیل شده بود، پول بانک را متعلق به ملت دانست و گفت: در این دولت آقای رئیس جمهور به من دستور دادند به اتفاق وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه کنیم که این طرح تهیه شده و ۱۰ برنامه مختلف در ارتباط با اصلاح نظام بانکی در آن تعبیه شده است.
وی با اشاره به پشتوانه صدها ساعت کار کارشناسی برای طرح های مهم در دولت، گفت: تغییراتی که در مجلس روی برنامه ششم اعمال شده باعث گردیده که این برنامه واقعاً گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نباشد. برنامه باید مشخص کند که ما در ۵ سال آینده به کجا می‌خواهیم برسیم. الان از هر کسی در مجلس بپرسید به خصوص کسانی که این برنامه‌ را نوشته‌اند که در ۵ سال آینده قرار است ایران به چه نقطه‌ای برسد، نمی‌داند.
وی با اشاره به برخی مفاسد در پروژه پارس جنوبی و ضرورت پاسخ گویی بیان داشت: در این پروژه در مقطعی ۴ مقام ارشد تصمیم گرفتند یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول این مملکت را به آقایی بدهند تا حق‌الزحمه پیمانکاران پارس جنوبی را پرداخت کند و این آقا آن پول را در حساب بانکی خود می‌گذارد و تنها ۶۰۰ میلیون‌ دلار آن را پرداخت می‌کند و مابقی نزد او می‌ماند، مقامات سابق در این رابطه باید پاسخگو باشند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم در بخش نفت و گاز اقدامات بزرگی انجام داده است، تصریح کرد: در این بخش و بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید شده که اولویت برداشت از میادین مشترک است که ما میدان مشترک گازی پارس جنوبی و میدان مشترک نفتی غرب کارون را داریم که این دو میدان مشترک در اولویت کاری قرار گرفتند.
جهانگیری افزود: میزان برداشت ما در پایان سال ۸۴ یعنی پایان اصلاحات از میدان مشترک گازی پارس جنوبی تقریباً برابر با قطر بود. اما در سال ۹۲ کشور قطر دو برابر ما برداشت می‌کرد. در این مقطع چند ده میلیارد دلار از پول ملت ایران به غارت رفته است. فساد فقط همین نیست که از بانک چند میلیارد تومان برداشت شده است. هرچند حتماً با آن باید برخورد شود ولی اینکه اموال یک ملتی به واسطه کار نکردن غارت شود حتماً کسانی که مسئولیت داشتند باید در پیشگاه تاریخ و ملت پاسخگو باشند.
وی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال و دولت یازدهم میزان برداشت ما از قطر حتماً بیشتر خواهد شد گفت: در یکی دو ماه آینده چند فاز دیگر پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر افتتاح ۱۲ واحد پتروشیمی تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار طرح پتروشیمی به نتیجه رسیده است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به میدان مشترک نفتی غرب کارون تأکید کرد: در سال ۹۲ روزانه از این میدان مشترک نفتی ۷۰ هزار بشکه برداشت می‌کردیم، اما الان روزانه ۲۴۰هزار بشکه برداشت می‌کنیم و این نتیجه تمرکزی است که دولت بر میادین مشترک معطوف کرده است.
جهانگیری با اشاره به پروژه بزرگ پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های این کشور است که سال‌ها قبل شروع شده بود اما با کندی پیش می‌رفت، منابع مورد نیازش در همین دوران تأمین شد و در فاز اول ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی مصرف می‌کند و بنزین یورو ۴ و بنزین مصرفی جت هواپیما تأمین می‌کند و تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در اوایل سال آینده فازهای بعدی آن نیز تکمیل خواهد شد. ضمن آنکه در حال حاضر ایران از واردکننده گازوئیل به صادرکننده این محصول تبدیل شده است.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از این گفت و گو درخصوص قیمت گوشت گفت: طبق گزارشی که روز گذشته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به من ارائه کرد و احتمالاً قیمت متوسط کشوری بوده است، قیمت گوشت گوسفندی حدود ۳۳ هزار تومان اعلام شد. البته دولت با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه اجازه ورود دام از مرزهای شرقی و کشورهای ترکمنستان، افغانستان و پاکستان برای تامین نیاز مردم را داده است. ضمن اینکه گوشت منجمد گوساله به میزان لازم در انبارهای کشور وجود دارد و آماده عرضه به بازار است.
وی با اشاره به موفقیت دولت در کنترل تورم به عنوان یک شاخص کلان اقتصادی، گفت: به هر حال کالاهای مورد نیاز مردم شامل صدها قلم کالا می‌شود و نماد اینکه قیمت این کالاها بالا یا پایین است نرخ تورم است و بر اساس این شاخص کلان اقتصادی، دولت موفق شده که تورم بالای ۴۰ درصد را در یک دوره کوتاه به حدود ۷ درصد برساند که این موضوع یک اتفاق استثنایی برای کشور است زیرا کسی باور نمی‌کرد که با وجود افزایش نقدینگی نرخ تورم به این میزان کاهش یابد.
وی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دولت توانسته سیاست دقیقی را اعمال کند تا تورم را کاهش و رشد اقتصادی را بالا ببرد و اقتصاد کشور در مسیر صحیح قرار گیرد و ثبات در اقتصاد، ‌نرخ ارز و دیگر شاخص‌های اقتصادی به وجود آید.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: به عنوان دولت مصمم هستیم نگذاریم ثبات حاکم بر بازار کشور به هم بخورد و اجازه نخواهیم داد که کالاهایی که طبقه متوسط به پایین کشور مصرف می‌کنند و کالاهایی که در سبد زندگی آنها نقش موثر دارد، بیشتر از حد معقول و جدی قیمت آن افزایش یابد.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: بنده با اطمینان می‌توانم بگویم که با توجه به مطالب مطرح شده در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور خود من تشکیل شد، طبق گزارشی که آنجا دادند تمام اقلام مصرفی از مرغ و دیگر کالاهای مصرفی کشور ذخایر به اندازه کافی داریم و طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار توزیع این کالاها از ۱۵ اسفند انجام خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهوری درباره موضوع بیکاری در کشور اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که اکنون کشور با آن رو در رو است، مسئله بیکاری است. در بهترین حالت اقتصاد ایران ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است. ما سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار داریم که اقتصاد ایران هر چقدر تلاش کند پاسخگویی‌اش به این حجم بیکاری کار بسیار دشواری است و این در حالی است که براساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۵-۹۴ حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم.
جهانگیری اضافه کرد: با اینکه در طول دو سال اخیر، سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده اما معنایش این است که سالی ۵۰۰ هزار نفر به بیکاران کشور اضافه شده است که راهی جز اینکه تولید و سرمایه‌گذاری را در کشور افزایش دهیم، نداریم و اصلاً نباید در این موضوع تردیدی کرد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید براینکه منابع کشور مشخص و محدود است، ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۸۶ روند نزولی داشته و هنوز این روند نزولی به یک روند صعودی تبدیل نشده و فقط کند شده است. یعنی اگر در یک سال سرمایه‌گذاری ۲۰ درصد کاهش داشته در سال بعد این عدد به ۴ درصد رسیده ولی هنوز تبدیل به روند مثبت نشده است. واقعیت این است که تخریب با سرعت انجام می‌گیرد اما بازگشت به مسیر درست، کار دشواری است.
وی با اشاره به اینکه یکی از جهت‌گیری‌های مهم اقتصاد مقاومتی رویکرد برون‌گرایی است، گفت: ما از دنیا بازار برای صادرات و دریافت فناوری برای ارتقای سیستم تولید و منابع برای سرمایه‌گذاری می‌خواهیم. بنابراین ما برپایه این سه اصل به دنبال تعامل با دنیا هستیم.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی از زمان اجرای برجام تا الان حدود ۱۱ میلیارد دلار و در سال جاری حدود ۷ میلیارد دلار است و این ها شامل بخش خارجی است که به وزارت اقتصاد مراجعه کرده و ضمانت‌نامه گرفته اند و می‌خواهند برای پروژه های صنعتی و کشاورزی و... سرمایه‌‌گذاری مستقیم کنند .
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش درباره جزئیات سفر اخیر رییس جمهوری به کشورهای عمان و کویت با بیان اینکه «بحث‌های سیاسی و اقتصادی خوبی در این سفرها میان طرفین مطرح شده است»٬ اظهار کرد: دولت ایران علاقه مند است که روابط‌مان با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه در بالاترین سطح باشد.
وی با ابراز تاسف از اینکه در کشورهای حوزه خلیج فارس روابط‌مان مقداری سرد و نگران کننده شده و آن‌طوری نیست که علاقمند بودیم، خاطرنشان کرد: سلطان قابوس که مدتی کسالت داشت، علاقه‌مند بود که با آقای روحانی به عنوان اولین فرد پس از دوران کسالت دیدار کند. در همین راستا نیز این دیدار در عمان انجام شد. در این دیدار پس از انجام گفت‌و‌گوهای عمومی، گفت‌وگو‌های خصوصی نیز عمدتا در جهت تقویت ارتباطات سیاسی کشورهای اسلامی انجام گرفت‌.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رابطه ایران و عمان از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد، به سطح روابط بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران در بانک‌های عمان پول دارد و مقدار این پول در مقطعی حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه« ایران و کویت با یکدیگر رابطه خوبی دارند» به نگارش نامه ای از سوی امیر کویت به رییس جمهور ایران اشاره و تاکید کرد: کویتی‌ها می‌دانند که ایران حق زیادی بر گردن آن‌ها دارد.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو، اظهار کرد: متاسفانه عدم حل مشکلات منطقه‌ای باعث شده است که در برخی کشورهای اسلامی همواره شاهد کشتار و خون ریزی باشیم. در همین زمینه ایران علاقه‌مند است تا این مسائل در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر به سرعت حل شود.
جهانگیری با بیان اینکه «گروه‌های تروریستی تبدیل به بلایی برای جهان اسلام شده‌اند»، خاطر نشان کرد: کسانی که به پیدایش گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند نیز امروز پشیمان هستند اما این پشیمانی را به روی خود نمی‌آورند و برای حل مسائل بصورت جدی وارد صحنه نمی‌شوند.
وی همچنین درباره طرح برخی اظهارات از سوی سران برخی کشورهای منطقه، گفت: حد و اندازه عربستان و دیگران در منطقه این نیست که با ایران وارد تنش شوند، ایران نیز به این موضوع علاقه‌مند نیست بلکه ایران علاقه‌ دارد تا رابطه‌مان با کشورهای منطقه خوب باشد. کشورهای منطقه نیز به خوبی می‌دانند ایران در هیچ مقطعی به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.
معاون اول رییس جمهوری افزود: متاسفانه در برخی کشورها از جمله عربستان گروه‌های تازه کار که روی کار آمده‌اند و حد و حدود و تاریخ و جغرافیا را نمی‌دانند، حرف‌هایی می‌زنند که به مصلحت‌شان نیست. با این وجود ایران با بزرگواری از آن‌ها عبور می‌کند چراکه قرار نیست روابط‌مان متشنج‌تر شود. امیدواریم که آن‌ها نیز متوجه شوند و از روش خود دست بردارند.
دکتر جهانگیری تاکید کرد: روش همکاری و برادری اسلامی بیش از هر چیزی برای دو کشور مفید است.
معاون اول رییس جمهوری در جمع بندی پایانی این مصاحبه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این گفتگوی تلویزیونی توانسته باشد به بخشی از پرسش های مردم پاسخ داده باشد، گفت: با اطمینان به مردم می گویم که اقتصاد کشور در ریل صحیحی قرار گرفته و امیدوارم با سرعت بیش تری حرکت کند و اگر با سرعت بیشتر حرکت کند هم مسئله اشتغال و رفاه مردم و هم قدرت اقتصادی ایران در سال های آینده افزایش خوبی پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید