Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در اهواز:

شرق اهواز به عنوان اولویت مقابله با کانون‌های ریزگرد انتخاب شد


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرق اهواز به عنوان اولویت مقابله با کانون‌های ریزگرد انتخاب شد.

به گزارش تسنیم، عبدالمهدی بخشنده عصردیروز سه شنبه در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری و حجتی وزیر جهاد کشاورزی در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: حدود 700 تا 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان در معرض تبدیل شدن به کانون‌های ریزگردها هستند.

وی افرود: در 78 ناحیه اطراف اهواز و ماهشهر کانون‌های ریزگردها قرار دارند بر‌پاساس اولویت بندی صورت گرفته 345 هزار هکتار از اراضی خوزستان به عنوان اولویت اول مبارزه با کانون‌های ریزگردها تعیین شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستادی در استان تشکیل شده ‌و تمامی دستگاه‌های مرتبط در آن حضور دارند و 43 هزار هکتار از زمین‌های خوستان به عنوان مناطق فوق‌بحرانی معین شده است.

وی افزود: شرق اهواز به عنوان اولویت مقابله با کانون‌های ریزگرد انتخاب شده و ما کار را از این منطقه شروع کرده‌ایم.

بخشنده با اشاره به اینکه مناطق معین شده مناطقی بود که با سیلاب‌های کارون و جراحی همواره پوشش و رطوبت داشته و به صورت طبیعی مشکلی نداشتند اما به خاطر دخالت‌هایی که دستگاه‌های مختلف از جمله وزرات‌های راه، نفت و سایر دستگاه‌ها در دو سه دهه گذشته داشته‌اند معبرهای سیلاب بسته شده و پخش سیلاب انجام نمی‌شود.

وی افزود: آنچه در 9 بهمن رخ داد غباری بود که از همین کریدور وارد اهواز شده و عامل بحران شده بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به عنوان اولویت اول شروع کردیم و برنامه‌های اجرایی باید در اقداماتی مانند کاشت نهال و بذر، کانال‌کشی هدایت سیلاب‌ها و سایر اقدامات اجرایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات قبلی در خوزستان در زمینه بیابان‌زدایی گفت: در 40 سال گذشته کارهای بزرگی صورت گرفته و تجربیات بسیاری وجود دارد بنابراین باید از همه ظرفیت‌های موجود از جمله ظرفیت متخصصین و دانشگاه‌های خوزستان استفاده کنیم.

بخشنده گفت: 34کیلومتر کانال باید احداث شود که باتوجه به فوریت آن کار بسیار عظیمی است و مانند زمان دفاع مقدس باید با تلاش همگان صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید