Iranian Agriculture News Agency

تضارب افکار خطا را کاهش می‌دهد

ضرورت ارائه راهکارهای علمی و عملی برای اجرای طرح تنفس/ ارزش‌های بی‌شمار جنگل ابزار دست متخصصان

دبیر همایش همایش ملی مدیریت پایدار جنگل‌های شمال کشور (فرصت‌ها و چالش‌ها) با اشاره به تصویب طرح تنفس در مجلس شورای اسلامی، تضارب افکار و بحث پیرامون مسئله تنفس را عاملی برای کاهش خطا معرفی کرد. وی خطاب به سخنرانان تأکید کرد که به ارائه راه‌حل‌های مناسب برای اجرای طرح تنفس بپردازند.

ضرورت ارائه راهکارهای علمی و عملی برای اجرای طرح تنفس/ ارزش‌های بی‌شمار جنگل ابزار دست متخصصان

دبیر همایش همایش ملی مدیریت پایدار جنگل‌های شمال کشور (فرصت‌ها و چالش‌ها) با اشاره به تصویب طرح تنفس در مجلس شورای اسلامی، تضارب افکار و بحث پیرامون مسئله تنفس را عاملی برای کاهش خطا معرفی کرد. وی خطاب به سخنرانان تأکید کرد که به ارائه راه‌حل‌های مناسب برای اجرای طرح تنفس بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌اکبر نجفی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مراسم افتتاحیه همایش ملی مدیریت پایدار جنگل‌های شمال کشور (فرصت‌ها و چالش‌ها) بیان کرد: موضوع توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل یا تنفس، سال‌ها پیش در برخی مراکز علمی و سپس اجرایی مطرح شد و در دو تا سه سال اخیر، به شکل جدی مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: بحث‌های متعددی در فضاهای مختلف بین متخصصان مخالف و موافق توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال شکل گرفت و مجلس در ماده 38 مکرر، رای به توقف بهره‌برداری حداکثر تا سه سال آینده داد.

نجفی با اشاره به پیشینه طرح تنفس در مصوبات سال 82، مصوبه دی ماه سال 92 و در نهایت مصوبه سال جاری مجلس در قالب ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه، گفت: نقطه مشترک همه این برنامه‌ها، لزوم اصلاح و معرفی یک طرح پایدار برای مدیریت جنگل را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: امروز قانونی تصویب شده و این مصوبه لازم الاجرا است. اگرچه می‌تواند این قانون را مورد نقد نیز قرار داد. اما اگر بخواهیم یک طرح پایدار و جامع برای جنگل‌های شمال تهیه کنیم، هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند بر تمام زوایای پیدا و پنهان آن، اشراف کامل داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: همه ما متخصصان، معاونین و دست‌اندرکاران عرصه جنگل باید با همگرایی و استفاده از خرد جمعی در راه حفاظت پایدار گام برداریم. تضارب افکار سبب می‌شود، راه‌هایی پیدا کنیم که کمترین اشتباه را داشته باشیم بنابراین باید از طیف‌های مختلف در راستای ایجاد همگرای بیشتر کمک بگیریم.

وی از حاضران در همایش درخواست کرد: جامعه علمی کشور که به ارایه راه حل‌ها فکر می‌کند، به ارائه راهکار برای اجرای طرح تنفس بپردازد.


ارزش‌های بی‌شمار جنگل ابزار دست متخصصان

مختار جلالی، معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان اولین سخنران مراسم افتتاحیه، جنگل را پشتوانه اقتصاد کشور و بستر ایجاد هزارن شغل معرفی کرد و افزود: ارزش‌های مستقیم و غیر مستقیم جنگل شامل جاذبه‌های گردشگری می‌تواند ابزار دست متخصصان برای تبیین ارزش‌های جنگل باشد.

وی ادامه داد: اگر به صدای طبیعت گوش کنیم، در می‌یابیم که وضعیت آن مطلوب نیست. ما نتوانسته‌ایم با طبیعت تعامل کنیم. بلکه تقابل داشته‌ایم. بازی ما با طبیعت، برد - برد نبوده بلکه یک بازی باخت - باخت را مدیریت کرده‌ایم. طبیعت را تخریب کرده‌ایم و قهر طبیعت، آسیب جدی به ما وارد کرده‌است.

جلالی گفت: مشکلات ایجاد شده در طبیعت، زندگی را برای مردم خوزستان سخت کرده و یک ساله نمی‌توان این مشکلات را حل کرد.

وی اضافه کرد: خیلی خوشبین هستم که این هم اندیشی‌ها و همفکری‌ها، به ارایه راه حل، پیشنهادات و راهکارهایی برسد که نجات بخش جنگل باشد.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس خطاب به حاضران در جلسه تاکید کرد: شما به عنوان متخصصان با شرکت در همایش و ارایه نظرات، کار خود را انجام داده‌اید. نظرات ارزشمند خود را مطرح کرده‌اید. بگذارید توپ در زمین دیگران و بخش قانون‌گذاری و اجرا باشد.

وی اضافه کرد: همفکری‌ها باید ادامه یافته و به صورت مستمر با استفاده از یک شبکه علمی گسترده متشکل از متخصصان داخلی و خارجی، پیگیری شود.

جلالی گفت: اگرچه هجمه‌هایی علیه علم بیوتکنولوژی شکل گرفته است، اما از این عمل نیز برای حفاظت از توده‌های سرخداری که داروی ضد سرطان را در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌توان استفاده کرد. باید مجموعه‌ای از علوم را برای حفاظت از جنگل به کار ببریم./

L-951211-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید