محققان فرانسوی موسسه ملی تحقیقات کشاورزی (INRA) گزارش دادند:

مقایسه میزان استفاده از نهاده‌های شیمیایی و بازده محصولات کشاورزی در شرایط آب و هوایی مشابه در مزارع/ انتشار تحلیل بی‌سابقه تأثیر کاهش 30 درصدی مصرف نهاده‌های شیمیایی بر تولید/ آیا کاهش مصرف آفت‌کش‌ها امکان‌پذیر است؟

محققان فرانسوی موسسه ملی تحقیقات کشاورزی (INRA) با تحلیلی بی سابقه میزان استفاده از نهاده‌ای شیمیایی و بازده محصولات کشاورزی در شرایط آب و هوایی مشابه در مزارع را بررسی و منتشر کردند. محققان فرانسوی معتقدند، کاهش نهاده‌های کشاورزی شیمیایی تا 30 درصد، هیچ اثر منفی بر تولید محصول و درآمد کشاورزان به همراه نخواهد داشت.

محققان فرانسوی معتقدند، کاهش نهاده‌های کشاورزی شیمیایی تا 30 درصد هیچ اثر منفی بر تولید محصول و درآمد کشاورزان به همراه نخواهد داشت.

به گزارش ایانا از لوموند ، آیا کاهش جدی آفت کش‌ها بدون تاثیر بر عملکرد محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان، خواهد بود؟

محققان فرانسوی تحلیل آماری بی‌سابقه‌ای را در 27 فوریه 2017 انجام دادند. موسسه ملی تحقیقات کشاورزی ( INRA ) درباره تحقیقات انجام شده می‌گوید: ما می‌خواستیم در مورد یک پرسش بسیار بحث برانگیز پاسخی پیدا کنیم. یک طرف کسانی هستند که با اطمینان می‌گویند کاهش مصرف آفت‌کش‌ها در کشاورزی باعث تاثیر منفی بر بازده کشاورزی و یا کاهش درآمد کشاورزان خواهد شد و در طرف دیگر گروهی معتقدند که کاهش مصرف آفت‌کش‌ها نگرانی برای اثرات منفی روی کشاورزی ندارد.

کاهش 37 درصدی علف‌کش‌ها

نتایج مطالعه گویا هستند. تنها در 6 درصد از سطوح بهره‌برداری‌ (مزارع) مورد مطالعه، محققان رابطه مثبت بین استفاده زیاد از آفت‌کش‌ها و افزایش بهره‌وری کشاورزی پیدا کردند. همچنین با در نظر گرفتن کارآیی اقتصادی مزارع و بهره‌برداری، محققان می‌گویند: "هیچ تضادی بین استفاده کم از آفت‌کش‌ها و دو عامل تولید بالا و سوددهی بالا در 77 درصد از مزارع مورد مطالعه وجود ندارد."

براساس مطالعه انجام شده تخمین زده می‌شود که استفاده از آفت‌کش‌ها با کاهش 42 درصدی، می تواند در 59 درصد موارد هیچ گونه تاثیر منفی در پی نداشته باشد. این مربوط به کاهش متوسط 37 درصدی علف‌کش‌ها، 47 درصدی قارچ‌کش‌ها و 60 درصد حشره‌کش‌ها است.

به عقیده نیکلاس مونیه ژولن، این نتیجه نشان می‌دهد که کاهش 30 درصدی نهاده‌های شیمیایی کشاورزی بدون اثرات منفی امکان‌پذیر است. برای دستیابی به این نتایج تیم تحقیقاتی فرانسوی، با استفاده از یک پایگاه داده، اطلاعات را به مدت سه سال برای حدود بیش از هزار داده از بهره‌برداران و مزارع جمع‌آوری کرده‌اند.

با بررسی این مقدار داده که به نوبه خود در جهان منحصر به فرد است، محققان به مقایسه میزان استفاده از نهاده‌ای شیمیایی و بازده محصولات کشاورزی در شرایط آب و هوایی مشابه در مزارع پرداخته‌اند، و با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها سودآوری اقتصادی هر مزرعه را به‌دست آوردند.

واسیلیوس واسیایادیس، پژوهشگر موسسه تحقیقات زیست شناسی کشاورزی- محیط زیست و جنگل از ایتالیا در تفسیر مطالعه منتشره از طرف فرانسوی‌ها می‌گوید: "این نتایج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نشان می‌دهند که کاهش آفت‌کش‌ها در بسیاری از مزارع بدون هیچ‌گونه کاهش درآمد همراه است". در مطالعه دیگری که در ماه جولای 2016 در مجله گزارش‌های علمی منتشر شده، نیز نتایج مشابهی به‌دست آمده بود. آن نتایج شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها از 150 مزرعه گندم در بین 30 کشاورز بود که نشان داد هیچ ارتباطی بین استفاده از آفت‌کش‌ها و محصولات کشاورزی و بهره‌وری محصولات کشاورزی یافت نشد.

تنوع تولید

مونیه ژولن توضیح می‌دهد که "پیام مطالعه ما این است: کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها امکان‌پذیر است، اما این گفته لزوماً در اجرا آسان نیست. این انتقال و استفاده از یافته‌های این مطالعه نیاز به یک پیچیدگی عملیاتی به‌ویژه با تنوع بخشیدن به تولید دارد". وی اضافه می‌کند: در واقع، اهرم اصلی که می‌تواند آفت‌کش‌ها را در چرخه تولید محصول کاهش دهد، تنوع بیشتر اقلام محصولات و برداشت مکانیکی محصول و برنامه‌ریزی برای مزارع با سیستم‌های چند محصولی است.

یکی از مزایای چنین تنوع محصولی ممکن است به افزایش استقلال مزارع در تولید پروتئین‌های گیاهی برای خوراک دام‌ها باشد. امروزه کشاورزان فرانسوی به میزان زیادی وابسته به سویای وارداتی از ایالات متحده هستند. تکیه بر این سیستم فشرده کشاورزی با استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها می‌تواند به‌طور غیرمستقیم بر افزایش تراز تجاری کشور در بازارهای جهانی هم بیافزاید.

البته اجرای این طرح آسان نیست. متقاعد کردن کشاورزان برای تنوع محصول و استفاده کمتر ازآفت‌کش‌ها پیچیده‌ترین مرحله کار است و در اصل کشاورز مهره اصلی اجرایی شدن طرح‌های کشاورزی است./