Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات استان آذربایجان شرقی خبر داد:

کاهش محصول گردو در آذربایجان شرقی بر اثر حمله آفت کرم خراط

مدیر حفظ نباتات استان آذربایجان شرقی گفت: تغییر نسبی شرایط آب و هوایی و نبود زمستان های سرد و یخبندان، کاهش فعالیت دشمنان طبیعی این آفت به دلیل کاهش جمعیت آنها و عدم تغذیه صحیح و اصولی باغات موجب شده جمعیت کرم خراط به شدت افزایش یابد و طغیان کند.

کاهش محصول گردو در آذربایجان شرقی بر اثر حمله آفت کرم خراط

مدیر حفظ نباتات استان آذربایجان شرقی از کاهش محصول گردو در این استان بر اثر حمله آفت کرم خراط خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، محمود کیا در کارگاه آموزشی آفت کرم خراط که در شهرستان اسکو برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: آذربایجان شرقی چهارمین تولید کننده گردو در کشور محسوب شده و عمده باغات این محصول در شهرستان های اسکو، آذرشهر و مراغه و عجب شیر واقع شده و حمله آفت کرم خراط موجب کاهش محصول در این استان شده است.

وی با ارائه گزارش کاملی از زیست شناسی این آفت، نحوه خسارت و روش های کنترل و مبارزه، گفت: تغییر نسبی شرایط آب و هوایی و نبود زمستان های سرد و یخبندان، کاهش فعالیت دشمنان طبیعی این آفت به دلیل کاهش جمعیت آنها و عدم تغذیه صحیح و اصولی باغات موجب شده جمعیت کرم خراط به شدت افزایش یافته و طغیان کند.

مدیر حفظ نباتات استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: تغذیه صحیح باغات، هرس و آبیاری مناسب در کنترل این آفت نقش مهمی دارد، چنانکه طبق بررسی های میدانی صورت گرفته در سال های اخیر مشاهده شده است که باغاتی که در وضعیت مناسبی از نظر تغذیه و آبیاری بودند، شیوع آفت کرم خراط بسیار پایین است.

کیا ادامه داد: به طور مثال باغاتی که در حاشیه و نزدیک دریاچه ارومیه هستند، به دلیل شوری و کاهش منابع آبی، شیوع این آفت بیشتر از باغات موجود در ارتفاعات و دور از دریاچه است.

وی گفت: استفاده از تله های فرمونی برای شکار انبوه این آفت، ایجاد روش های اختلال در جفتگیری و حفظ تعادل بیولوژیکی محیط و تقویت درختان گردو از جمله اقداماتی است که می توان در مقابله با این آفت به کار برد.

فرماندار شهرستان اسکو نیز با اشاره به گزارش های ارائه شده و با قدردانی از اقدامات جهادکشاورزی در مبارزه با این آفت اظهار کرد: با وجود پیگیری های مداوم از ستاد مدیریت بحران استان برای تخصیص اعتبارات لازم به منظور کنترل این آفت متاسفانه در حال حاضر نتیجه ای حاصل نشده است و امیدواریم این امر محقق گردد.

محمدزاده با تأکید بر نقش خود باغداران در کنترل این آفت و لزوم مشارکت آنها ادامه داد: کنترل این آفت تنها به عهده یک بخش نیست، بلکه همکاری و مشارکت باغداران نقش تعیین کننده ای دارد، لذا همکاری و بررسی های مداوم کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها برای شناسایی باغات آلوده و ارائه رهنمودهای لازم ضروری است.

گفتنی است کرم «خراط» و سوسک های چوب‌خوار و پوست خوار همه جزء آفات ثانویه‌ای به شمار می روند که با تداوم خشکسالی تبدیل به آفات درجه‌یک شده‌اند. از این تعداد در حال حاضر کرم «خراط»، مهم‌ترین آفت درختان گردو محسوب می‌شود و به دنبال خشک‌سالی‌های چندین ساله و کمبود آب، این حشره به اغلب درختان میوه و درختانی مانند گردو، سیب گیلاس و گلابی حمله می‌کند.

شایان توجه است در پایان چند نفر از باغداران به نمایندگی به مشکلات باغات گردو در این شهرستان اشاره کردند و یادآور شدند: اصلی‌ترین دغدغه گردوکاران اسکویی کرم «خراط» است که به دلیل کمبود آب، مسن بودن و ارتفاع زیاد درختان گردو و عدم آشنایی باغداران با روش های مبارزه باعث از بین رفتن درختان می‌شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید