Iranian Agriculture News Agency

45 میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار امسال تولید شد/فعالیت 345 نهالستان مجوز دار در کشور

تولید 320 میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار و اندام های تکثیری تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

45 میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار امسال تولید شد/فعالیت 345 نهالستان مجوز دار در کشور
تولید 320 میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار و اندام های تکثیری تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی با اعلام این مطلب، اصلاح باغات، کشت در اراضی شیبدار با بهره مندی آب های سبز و احداث نهالستان های مرجع متشکل از ارقام تجاری با عملکرد بالا و متحمل به شرایط اقلیمی کشور را از دیگر اهداف این معاونت در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.
صغری خوشکام درباره تولید نهال شناسه دار نیز اظهار کرد: امسال نزدیک به 45 میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار در نهالستان های مجوز دار تولید شده است.
وی در عین حال هر گونه خرید و فروش نهال مثمر بدون شناسه و بدون گواهی بهداشت در کشور را غیر قانونی خواند و تصریح کرد: ما موافق تولید و توزیع نهال بدون شناسه نیستیم.
خوشکام با بیان این که تعداد 345 نهالستان مجوز دار در سراسر کشور وجود دارد، گفت:این نهالستان ها به تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال رسیده و نهال ها در این نهالستان ها به روش های متداول امروزی و یا سنتی تولید می شوند.
وی افزود: جابجایی نهال مثمر براساس دارا بودن شناسه نهال و گواهی سلامت از سازمان حفظ نباتات و تایید کمیته های فنی نهال استان ها امکان پذیر است و هر سال در زمان توزیع و جابجایی نهال، موارد کلی در مورد شرایط جابجایی و موضوع های مربوط به آن به تمام استان ها ابلاغ می شود و کمیته های فنی نهال در کلیه استان ها هم این موضوع را رصد می کنند.
خوشکام اعلام کرد: با توجه به تفاهم اخیر، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال به عنوان دستگاه نظارت کننده بر تولید و توزیع نهال و سازمان تعزیرات حکومتی، مسایل مربوط به نهالستان های غیر مجاز و نهال بدون شناسه را پی گیری می کنند و اقدامات لازم را انجام می دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین تعداد نهالستان های مجوز دار در استان آذربایجان غربی است و بیش ترین میزان تولید نهال در استان های البرز و فارس صورت می گیرد.
رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی، تولید نهال سالم و اصیل برای اصلاح باغات و به روز کردن ارقام تجاری به منظور اقتصادی کردن فعالیت باغداری را از اهدا ف معاونت امور باغبانی برشمرد.
وی گفت: از سال 96 نهال گواهی شده که هسته های اولیه و مادری آن ها در گلخانه های قرنطینه مطابق استاندارد های بین الملی نگهداری می شود تولید و وارد عرصه می شوند.
خوشکام پیش بینی کرد: سال آینده به منظور ایجاد تحول در تولید نهال سالم و اصیل در کشور تعداد قابل توجهی نهال گواهی شده از ارقام تجارتی درختان میوه تولید و وارد باغات تجاری کشور شود.
وی در مورد حمایت از زیر ساخت های تولید نهال های گواهی شده درختان میوه اذعان داشت: برآورد ما نشان می دهد برای تولید نهال گواهی شده که پایه مادری آنها عاری از تمام آفات و بیمارگرها باشد، حمایت های دولتی و اعتباری مناسبی نیاز است.
خوشکام افزود: این اعتبار برای ایجاد و توسعه زیر ساخت ها، تامین ژرم پلاسم تجاری و به روز، ارزیابی دائم سلامت نهال و سایر موارد مرتبط با آن مورد نیاز است که به دلیل شرایط اقتصادی دولت در حال حاضر تنها بخشی از آن تامین شده است.
وی توسعه و حمایت از تولید نهال در شرایط کنترل شده (تولید در فضای بسته) یعنی واحدهای تجاری کشت بافت را از دیگر برنامه های معاونت امور باغبانی عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوان از ارقام بومی و تجاری با استفاده از تکنولوژی کشت بافت به نهال سالم، اصیل و گواهی شده دست یافت.
خوشکام اضافه کرد:خوشبختانه با حمایت معاونت امور باغبانی، انجمن تولید کنندگان نهال کشت بافت در کشور ایجاد شده که در برنامه تولید نهال کشور مفید و موثر هستند.
رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی، تعداد واحدهای تولید کننده محصولات کشت بافت را نزدیک به 60 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: این واحدهای تولیدی در قالب شرکت های دانش بنیان در انجمن مجتمع شده اند.
وی افزود: در تعدادی از این واحدهای کشت بافت، گل محمدی، خرما، گردو، موز و گل و گیاهان زینتی به صورت رقم و پایه های رویشی درختان میوه تولید می شود.
خوشکام گفت: در دستور العمل ارسالی به استان ها، وسعت نهالستان های مرجع برای تولید نهال گواهی شده با زیر ساخت های تجاری و بین المللی 100 هکتار تعیین شده است و این دستورالعمل نشان دهنده موضوع تخصصی بودن تولید نهال است و از این رو باتوجه به این که رویکرد معاونت امور باغبانی اصلاح باغات غیر اقتصادی است، تولید نهال سالم و با اصالت ژنتیکی که احتیاج به دانش فنی و زیر ساخت دارد در این دستورالعمل پیش بینی شده است.
وی در ادامه از صادرات 845 هزار و 57 اصله نهال درختان مثمر تا ماه پیش خبر داد و اذعان داشت: اکثر این صادرات به کشوهای منطقه بوده است.
خوشکام ضمن موافقت با صادرات ارقام درختان میوه ای که مسیر ثبت نام دولت جمهوری اسلامی را را طی کرده اند، تصریح کرد: صادرات ارقام مثمر علاوه بر ارزآوری، امکان تبادل ژرم پلاسم میان کشورها را فراهم می کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید