Iranian Agriculture News Agency

در دیدار نایب‌ رئیس اتاق البرز با هیات تجاری چین مطرح شد

آمادگی بازرگانان استان البرز برای صادرات محصولات حلال به چین

نایب رئیس اتاق البرز، در نشست با هیات تجاری چینی از آمادگی این استان برای صادرات محصولات حلال به چین خبر داد.

آمادگی بازرگانان استان البرز برای صادرات محصولات حلال به چین

بیتا بیات، نایب رئیس اتاق البرز، در نشست با هیات تجاری چینی از آمادگی این استان برای صادرات محصولات حلال به چین خبر داد.

نایب رئیس اتاق البرز در این دیدار گفت: این استان برای مشارکت و سرمایه‌گذاری با کشور چین در زمینه تولید انواع محصولات آمادگی دارد. امکان همکاری‌ها در زمینه توسعه محصولات غذایی حلال فراهم است.

بیات با اشاره به صدور محصولات حلال توسط تولید کنندگان ایرانی به بازارهای هدف افزود: ما آمادگی داریم تا در تجارت جهانی حلال تحت برندهای ملی و بین‌المللی در بازارهای مختلف حضورداشته باشیم.

نایب رئیس اتاق البرز در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به صنعت قطعه‌سازی خودرو در البرز اظهار کرد: بالغ‌بر یک‌ششم صنایع قطعه‌سازی خودرو در استان البرز مستقر است و ما علاقه‌مند به مشارکت و سرمایه‌گذاری با کشور چین در این زمینه هستیم.

بیات گفت: ایران در زمینه صنعت نساجی و پوشاک دارای توانمندی‌ها و ظرفیت بالایی است. 196 واحد نساجی، پوشاک و چرم در استان البرز مستقر است. با توجه به تجهیزات و امکانات موجود در این زمینه از مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه کشور چین استقبال می‌کنیم.

بیات با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و چین بر لزوم ارتقای سطح روابط اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی تأکید و گفت: در سال‌های اخیر چین جزو بازارهای هدف کالاهای ایران در زمینه‌های مختلف ازجمله فرش، پسته و مواد غذایی است.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش افزود: ایران ازنظر تنوع گیاهی، به‌خصوص گیاهان دارویی جایگاه منحصربه‌فردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد. بر اساس نظر گیاه‌شناسان و پژوهشگران علوم مرتبط منابع طبیعی، تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود 8000 گونه است. تحقیقات نشان داده است از این تعداد بیش از دو هزار و 500 گونه دارای خواص دارویی، پزشکی، عطری، ادویه‌ای، آرایشی و بهداشتی، رنگ دهنده و طعم‌دهنده هستند. همچنین ما علاقه‌مند به مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه داروهای گیاهی با کشور چین هستیم.

بیات تأکید کرد: فرودگاه پیام به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی آماده انعقاد قرارداد با خطوط هوایی چین برای انتقال کالاهای تجاری کارگو است. همچنین استقرار گمرک فرودگاه پیام نه‌تنها برای استان البرز بلکه برای صادرات و واردات با سایر کشورها می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار رونق اقتصادی مطرح شود.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش گفت: مشکلات بانکی، صدور ویزا برای تجار ایرانی و همچنین پایین بودن کیفیت برخی از محصولات چینی ازجمله موانع توسعه تجارت با این کشور است. امیدواریم به‌منظور رسیدن به سطح مبادلات مطلوب فی‌مابین دولت ایران و چین این موانع مورد بررسی همه‌جانبه قرار گیرد.

رایزنی برای حل مشکل ویزای تجار ایرانی در دستور کار است

رئیس انجمن توسعه اقتصادی چین و کشورهای آسیایی در این نشست گفت: ما در حال مذاکره و رایزنی با سفارت جمهوری خلق چین جهت رفع مشکل ویزای تجار ایرانی در راستای تسهیل روابط تجاری هستیم.

ژائو خوان در پاسخ به تقاضای اتاق البرز برای رفع موانع تجاری و ازجمله بی‌کیفت بودن برخی از کالاهای چینی گفت: تصور ایرانیان از کیفیت پایین کالاهای چینی، سو تفاهم‌هایی است که ما به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

وی اظهار کرد: در بخش صادرات محصولات مختلف به‌ویژه مواد غذایی به ایران سعی کرده‌ایم سطح کیفی کالاها را ارتقا دهیم.

خوان در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به مشکلات بانکی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: ما این مشکلات را به گوش مسئولان ذی‌ربط کشور چین رسانده و تلاش ویژه برای رفع آن خواهیم کرد.

رئیس انجمن توسعه اقتصادی چین و کشورهای آسیایی تأکید کرد: انجمن توسعه اقتصادی چین و کشورهای آسیایی تمام تلاش خود را برای رفع موانع در تعاملات تجاری بین دو کشور انجام می‌دهد و نمی‌گذاریم خدشه ای به همکاری‌های دوستانه که سالیان سال شکل‌گرفته، وارد شود.

وی با اشاره به سفر گذشته رئیس‌جمهوری خلق چین به ایران گفت: کشور چین بر تقویت گسترش روابط تجاری با ایران تأکید دارد.

خوان، سپس به معرفی اعضای هیات چینی اعزامی به البرز پرداخت و گفت: اکنون، نمایندگانی از بخش‌های مختلف نظیر تجارت خارجی، مواد شیمیایی، سرمایه‌گذاری، میراث فرهنگی، انرژی خورشیدی، تجهیزات خط لوله کارخانه، تجهیزات پزشکی، تجهیزات و سیلندر گاز این هیات را همراهی می‌کنند. در آینده، هیات‌های بیشتری را برای اعزام به ایران ساماندهی و از فعالان اقتصادی البرز نیز برای حضور در چین دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید