Iranian Agriculture News Agency

فائو به مناسبت روز جهانی حیات وحش اعلام کرد:

مردم بومی، کلید حفاظت برای حیات وحش و معیشت روستایی به‌شمار می‌روند/ شناسایی و اجرای راهکارهای حفاظت به تعامل دولت‌های ملی، بخش خصوصی و جوامع محلی نیاز دارد

فائو به مناسبت روز جهانی حیات وحش برابر با سوم مارس، اعلام کرد، مردم بومی و جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش و حفظ تنوع زیستی و تضمین معیشت پایدار روستایی نقش کلیدی دارند.

مردم بومی، کلید حفاظت برای حیات وحش و معیشت روستایی به‌شمار می‌روند/ شناسایی و اجرای راهکارهای حفاظت به تعامل دولت‌های ملی، بخش خصوصی و جوامع محلی نیاز دارد

فائو به مناسبت روز جهانی حیات وحش برابر با سوم مارس، اعلام کرد، مردم بومی و جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش و حفظ تنوع زیستی و تضمین معیشت پایدار روستایی نقش کلیدی دارند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو، همچنین فائو اعلام کرد، برای حل چالش‌ها در سراسر جهان برای حفظ تنوع زیستی، نیاز است تا مردم بومی در سطح ملی با کمک جامعه بین‌المللی به‌گونه‌ای توانا عمل کنند.

Eva Müller ، مدیر بخش منابع وسیاست جنگلداری فائو گفت: "فرهنگ مردم بومی و جوامع محلی با حفاظت از حیات وحش درگیر است. به‌گونه‌ای که زندگی آنها از طبیعت جدا نیست و آنها باید مشتاق به استفاده پایدار از منابع شوند، در این مسیر توانمندسازی آنها با دانش و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت، برای اطمینان از بقای نسل آینده انسان و حیات وحش ضروری است."

رابطه بین انسان و حیات وحش در نسخه جدید از فصلنامه جنگلداری فائو Unasylva ، که سوم مارس منتشر شد، نشان داده شده است. این نشریه توسط مشارکت در مدیریت حیات وحش پایدار Collaborative Partnership on Sustainable Wildlife Management (CPW) (1) که متشکل از 14 سازمان بین‌المللی و دولتی ازجمله فائو، انتشار یافته است که در آن، مطالعات بسیاری در کشورهای مختلف انجام داده و نشان می‌دهد که چگونه مردم بومی می‌توانند از مزایای امرار معاش طبیعت و حیات وحش بهره مند شوند، در حالی که حیات وحش حفظ شود."

در بخش شمالی Mount Kenya ، به‌عنوان مثال، قبیله ماسایی Il Lakipiak Maasai (مردمی از حیات وحش) که به‌عنوان تنها زیستگاه کرگدن در کشور شناخته شده است، این مردم بومی موفق به کاهش ناسازگارهای انسانی - حیات وحش شده‌اند. مکانی که برای حیوانات وحشی در طول خشکسالی مشکلاتی را برای جستجوی آب، طعمه و مرتع به‌وجود آورده است. آنها با این کار توانستند، خوراک برای حیات وحش در زیستگاه‌های آنها ایجاد کنند. از طریق این استراتژی حفاظت، به مردم بومی نشان دادند که آنها می‌توانند با حیات وحش همزیستی کنند در حالی که زندگی و فرهنگ خود را نیز دارند.

راهکار رهبری انسان و حیات وحش، برای همزیستی دو جانبه و سودآور

این در حالی است که امکان آسیب رساندن از سوی برخی گونه‌های حیات وحش به محصولات کشاورزی و سیستم‌های دام وجود دارد، که به‌دنبال آن می‌تواند تهدیدی برای امنیت و ایمنی غذایی و رفاه مردم به‌شمار رود.

درگیری انسان و حیات وحش به‌ویژه در آفریقا بسیار مکرر و شدید روی داده است که به‌دلیل افزایش رقابت برای تصاحب زمین‌هایی است که پیش‌تر غیرمسکونی بوده است؛ این موضوع خود نتیجه رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای منابع طبیعی و افزایش فشار برای دسترسی به زمین، مانند گسترش مسیرهای حمل و نقل، کشاورزی و صنعتی بوده است.

این مطالعه تأکید می‌کند بیشتر و به‌طور خاص، در مرکز و جنوب آفریقا، درگیری میان حیات وحش و مردم به‌گونه‌ای ادامه دارد که اگر اقدامات صورت نگیرد، به بدتر شدن آن می‌انجامد.

ازجمله کارها، می‌توان به همکاری فائو، مرکز تحقیقات کشاورزی فرانسه در زمینه توسعه بین‌المللی ( CIRAD ) و شرکای دیگر برای توسعه نخستین ابزار Human-Wildlife Conflict (HWC) ، اشاره کرد که می‌تواند به جامعه محلی در پارک ملی Cristal Mount National Park گابون کمک کند.

این در حالی است که کشاورزان محلی این منطقه از آسیب رساندن برخی جانوران به محصولات زراعی و به خطر افتادن معیشت شان ابراز نگرانی می‌کردند، اما در همان زمان، قوانینی کشاورزان را از شکار حیوانات محافظت شده برای استفاده از گوشت یا برای حفاظت از محصولات منع می‌کرد.

راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط این ابزار شامل نرده کشی مزارع برای جلوگیری از آسیب رساندن حیوانات به محصولات زراعی یا روشن کردن آتش و ایجاد صداهایی برای دور کردن حیوانات و نگهبانی از مزارع در شب، ازجمله اقدامات نسبتاً آسان و ارزان بود.

این مطالعه به شکارهایی که برای سرگرمی انجام می‌شود اشاره می‌کند که چنانچه این‌گونه شکارها به‌درستی مدیریت شوند، می‌تواند نقش مثبتی در حفاظت حیات وحش وحمایت از معیشت مردم فقیر در مناطق روستایی داشته باشد.

البته همچنان نگرانی‌ها درباره قانونی بودن و انجام برخی شیوه‌های شکار، در جوامع مختلف و با توجه به متنوع بودن زیستگاه‌ها وجود دارد.

در نهایت این مطالعه نتیجه می‌گیرد که شناسایی و اجرای این راهکارها نیاز به تعامل دولت‌های ملی، بخش خصوصی و جوامع محلی با یکدیگر دارد./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- مشارکت در مدیریت حیات وحش پایدار، در 10 مارس 2013 در بانکوک تایلند تأسیس شد و به‌عنوان انجمنی از سازمان‌های بین‌المللی که به‌طور داوطلبانه برای ترویج استفاده پایدار و حفاظت از منابع حیات وحش فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید