Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان حفظ نباتات کشور در همایش «تاب آوری تولید گندم» در زنجان اعلام کرد:

مبارزه علیه سن گندم در دو میلیون و 80 هزار هکتار از اراضی کشور / کاهش متوسط سن زدگی گندم به کم تر از نیم درصد

معاون سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طی سه سال گذشته در زمینه مبارزه علیه سن گندم در کشور و بویژه استان زنجان توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است، به طوری که متوسط سن زدگی گندم به کم تر از نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

مبارزه علیه سن گندم در دو میلیون و 80 هزار هکتار از اراضی کشور / کاهش متوسط سن زدگی گندم به کم تر از نیم درصد

معاون سازمان حفظ نباتات کشور در همایش «تاب آوری تولید گندم» در زنجان از مبارزه علیه سن گندم در سطح دو میلیون و 80 هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور در همایش «تاب آوری تولید گندم» گفت: طی سال زراعی جاری حجم بارش‌ها به اندازه نرمال و یا حتی به مقدار جزئی نیز بیش تر از میانگین کشوری بوده است؛ اما پراکنش زمانی آن مناسب نبوده و این موضوع تنش هایی را در مراحل رشدی گیاه گندم و بویژه زراعت دیم در سطح کشورمان ایجاد کرده است .

یحیی ابطالی گندم را گیاه مدیریت پذیری دانست و عنوان کرد: با مدیریت بهینه تغذیه و مدیریت اصولی و بهینه مرحله داشت و بویژه کنترل عوامل خسارت‌زا می توان بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی رشدی در گیاه گندم را جبران کرد. از این رو همایش «تاب آوری تولید گندم» در استان زنجان برگزار شده تا محققان و صاحبنظران راهکارها و سیاست های مدیریتی برای افزایش بهره‌وری از نهاده های مورد استفاده را در اختیار کارشناسان شبکه های مراقبت و کشاورزان قرار دهند .

وی اهمیت و لزوم مدیریت آفت سن در مزارع گندم را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سه سال گذشته در این زمینه در کشور و بویژه استان زنجان توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است، به طوری که متوسط سن زدگی گندم به کم تر از نیم درصد کاهش پیدا کرده است .

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه «مدیریت علف های هرز» اقدام مهم دیگری است که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در جبران عقب‌ماندگی رشدی در گیاه گندم خواهد داشت، افزود: در این راستا همچنین مدیریت بهینه تغذیه و مصرف متناوب تقسیطی کود اوره بسیار حائز اهمیت است .

ابطالی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر سطح سبز مزارع گندم وجود ندارد و بیش تر جبران عقب ماندگی رویشی گیاه گندم مطرح است، بیان داشت: گیاه گندم هم اکنون در اکثر مناطق کشورمان باید در مرحله پنجه‌زنی بود، درحالی که هنوز در مرحله دو سه برگی است .

وی عنوان کرد: پیش بینی بارش های نرمال در روزهای باقی مانده اسفند ماه و فروردین و اوایل اردیبهشت ماه و از طرفی دما نیز یک درجه از نرمال بالاتر خواهد بود، به طوری که شرایط برای بهره‌وری بهتر نهاده ها فراهم می شود .

ابطالی سطح مبارزه علیه سن گندم طی سال زراعی گذشته در سطح کشور را دو میلیون و 80 هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: 98 هزار هکتار از این سطح مربوط به استان زنجان بوده است .

وی اضافه کرد: سال زراعی گذشته همچنین 3.5 میلیون هکتار برضد علف های هرز، حدود 60 هزار هکتار علیه بیماری زنگ زرد و 600 هزار هکتار برضد کل عوامل بیماری زا و آفت غیر سن در سطح کشور عملیات مبارزه انجام گرفت، به طوری که این عملکرد در مبارزه با آفات و بیماری ها و سایر عوامل خسارت زا، از شاخصه های اساسی در خودکفایی گندم و همچنین کیفیت و سلامت محصول تولیدی بوده است .

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور بیان داشت: در سال زراعی جاری نیز برنامه مدیریت علف‌های هرز در سطح 3.5 میلیون هکتار، کنترل بیماری ها و آفت غیر سن در سطح حدود 600 هزار هکتار و مقابله و کنترل آفت سن نیز در سطح دو میلیون و 200 هزار هکتار پیش بینی شده است.

گفتنی است در همایش «تاب آوری تولید گندم» معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به همراه جمعی از مدیران و معاونان این سازمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان پهنه های کشاورزی که در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، حضور داشتند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید