Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با ایانا:

پسته از امروز با بورس جان دوباره می‌گیرد

راه‌اندازی بورس برای پسته به‌عنوان یکی از محصولات اصلی و مزیت‌دار صادراتی ایران می‌تواند علاوه بر شفاف‌سازی در معاملات، در متعادل شدن قیمت این محصول نیز بسیار مؤثر باشد.

پسته از امروز با بورس جان دوباره می‌گیرد

راه‌اندازی بورس برای پسته به‌عنوان یکی از محصولات اصلی و مزیت‌دار صادراتی ایران می‌تواند علاوه بر شفاف‌سازی در معاملات، در متعادل شدن قیمت این محصول نیز بسیار مؤثر باشد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته ایران و عضو هیأت رئیسه اتاق کرمان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر اینکه بورس پسته باید زوتر راه‌اندازی می‌شد، گفت: در سال‌های اخیر به‌دلیل نبود نقدینگی کافی به‌ویژه در ابتدای فصل برداشت زمینه سوءاستفاده فرصت‌طلبان با کاهش قیمت‌ها فراهم شده است، به‌طوری‌که تجار کشور چین به خود اجازه حضور و استفاده از وضعیت بد اقتصادی باغداران پسته ایران را داده‌اند.

حمید عزت‌آبادی‌پور افزود: بورس پسته بدون‌شک می‌تواند تا حدی خلاء کمبود نقدینگی را پر کند تا تولیدکننده کمتر از گذشته زیان بیند.

وی با بیان اینکه ورود پسته به بورس کالا، فرصت بسیار خوبی برای کشاورزان و تجار ایرانی است، بیان کرد: در صورتی که عرضه پسته در بورس کالا به‌درستی انجام و مدیرت شود جایگاه این محصول را به سطح گذشته باز خواهد گرداند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن پسته ایران ادامه داد: با عرضه پسته در بورس‌ کالا و انتشار اوراق مالی در بازار این محصول، ایران می‌تواند کنترل دوباره بازار جهانی پسته را در اختیار بگیرد.

به گفته عزیت‌آبادی‌پور، ایران سال‌ها نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در سطح جهان بود، اما مدتی است که پسته ایران به رتبه دوم جهان تنزل یافته است.

وی تأکید کرد: بورس‌کالا در گام نخست قصد دارد بازار داخلی این محصول را سر‌و‌سامان دهد و در گام بعدی با استفاده از بازوهای تکنیکی و عرضه ابزارهای نوین مالی در رینگ صادراتی پسته، نقش ایران ‌را در بازار‌های جهانی این محصول پر‌رنگ‌تر کند.

عضو هیأت رئیسه اتاق کرمان، دیگر مزیت‌های بورس پسته برای کشاورزان را تأمین نقدینگی لازم برای ادامه تولید دانست و یادآور شد: کشاورزان با عرضه محصول خود در بورس‌کالا به‌صورت اوراق گواهی سپرده یا قبض انبار در وهله نخست می‌توانند منابع مالی لازم برای کشت بعدی خود را تأمین کنند و در گام بعدی و درصورت نیاز می‌توانند از اوراق گواهی سپرده به‌عنوان تضمین در دریافت تسهیلات از بانک‌ها ومؤسسات اعتباری استفاده کنند.

عزت‌آبادی‌پور عنوان کرد: پس از آنکه این محصول در انبار پذیرفته شد، یک قبض از سوی انبار صادر خواهد شد که اصطلاحاً در بورس‌کالا به آن گواهی سپرده کالا خواهیم گفت و با این سازو کار پسته از حالت کالا خارج و به‌صورت اوراق‌بهادار در بورس معامله می‌شود؛ زیرا قبض‌های انبار صادر شده در قالب گواهی‌سپرده در بورس‌کالا مبادله خواهد شد و این روند به تأمین مالی کشاورزان کمک خواهد کرد.

به گفته وی، همه این پسته‌ها مانند سایر کالاهای قابل عرضه در بورس‌کالا، پس از تأیید استاندارد و کیفیت عرضه خواهد شد.

عزت‌آبادی‌پور با بیان اینکه پسته‌ها در یک انبار که مطابق با استاندارد‌های بورس‌کالاست، پذیرش می‌شود، اضافه کرد: در این انبارها کنترل کیفیت در بالاترین سطح انجام می‌شود به این ترتیب خریدار نهایی داخلی یا خارجی می‌تواند نسبت به سلامت کامل پسته‌ها اطمینان کامل را داشته باشد و این امر بر صادرات نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: هدف نهایی از راه‌اندازی بورس پسته این است که ابزار‌هایی مالی در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا دغدغه‌های آنها را در تأمین مالی برطرف سازد و زمینه‌های رونق صادرات فراهم شود./

G-951216-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید