Iranian Agriculture News Agency

اختصاص ۳۳۰‌میلیارد‌تومان برای مقابله با ریزگردها



رئیس مجلس شورای اسلامی مهم ترین نکات مصوب در بودجه سال ۹۶ در بخش های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، در توضیح نکات مثبت مصوب بودجه سال ۹۶ گفت: در بودجه سال ۹۶، مجلس از سهم صندوق توسعه ملی صیانت کرد به نوعی که علیرغم پیشنهاد دولت مبنی بر سهم ۲۰ درصدی این صندوق همان سهم ۳۰ درصدی صندوق توسعه ملی را مطابق با سیاست‌های کلی قرار دادیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تطبیق بودجه سال ۹۶ با برنامه ششم توسعه را از دیگر نکات مهم مطرح کرد و گفت: تا جایی که شرایط یاری کرد مصوبه بودجه سال آینده با برنامه ششم توسعه تطبیق داده شد هرچند ای کاش پیشنهاد آقای فرهنگی برای تطبیق احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با بودجه نیز تصویب می‌شد.

او معافیت‌های مالیاتی که در راستای سیاست‌های کلی رهبری برای توجه به عدالت اجتماعی بود، را از دیگر نکات دانست و گفت: در همه شهرها مشکلاتی به خصوص برای بازنشستگان وجود داشت بنابراین افزایش معافیت مالیاتی از یک و نیم میلیون به دو میلیون تومان رساندیم. در واقع معافیت مالیاتی ۲ میلیون تومان مصوب شد.

لاریجانی با اشاره به تلاش برای همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها اظهار کرد: این مصوبه به دنبال افزایش رقم حقوقی طبقات پایین بازنشسته برای تحقق عدالت بیشتر انجام گرفت، همچنین سهم اعتبارات استان‌ها به بیش از ۳۰ درصد رسانده شد تا مشکلات استانداران و مردم مرتفع شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از ۸۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان از نکات مثبت بودجه سال ۹۶ بوده و در واقع این اقدام در شرایط فعلی جامعه کمک جدی به طبقات پایین است.

او شفاف سازی و تمرکز حساب‌ها و درآمدهای دولتی را یادآور شد وگفت: نمایندگان مصوب کردند تا همه دستگاه‌ها منابع درآمدی خود را به خزانه واریز کنند تا در اختیار همه کشور قرار گیرد و همه شفاف بدانند حتی استثنائات نیز برداشته شد به نوعی که همه دستگاه‌ها حسابشان را در خزانه افتتاح کنند.

لاریجانی تقدیر وزیر آموزش و پرورش جهت افزایش بودجه این وزارتخانه را یادآور شد وگفت: با همکاری نمایندگان تلاش شد تا ۳ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش وپرورش افزوده شود، همچنین برای تربیت بدنی در حوزه سلامت و جایگاه ورزش از نظر اقتدار ملی مهم است هزار و چهارصد میلیارد تومان اعتبار جدید تصویب شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف خدمت نظام وظیفه را یادآور شد وگفت: علاوه بر این موضوع، تخصیص ۹۹۰ میلیارد تومان جهت آبرسانی روستایی یکی از مسائلی که در سال‌های پیش، مجلس پیشگام آن بوده و امسال نیز به لطف مقام معظم رهبری با کسب اجازه از ایشان نیز در بودجه مندرج شد تا نسبت به رفع مشکلات این حوزه اقدام شود.

او ادامه داد: بسیاری از روستاها مشکل آبرسانی دارند در سال‌های گذشته نیز با عنایت رهبری این کار انجام شد از این رو برای سال آینده نیز این اقدام موردنظر واقع شد البته برای آبیاری تحت فشار یا نوین نیز ۹۹۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد، وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است اگر این رقم طی چند سال افزایش یابد با مشکلات کمبود آب در کشور می توان محصولات موردنیاز را تامین کرد.

لاریجانی یادآور شد: در بودجه سال ۹۶ برای رفع مشکلات رادیو و تلویزیون ۳۳۰ میلیارد تومان به صدا و سیما برای تولید فیلم، سریال و رفع مشکلات جاری اضافه شد.

رییس مجلس شورای اسلامی معتقد است یکی از مهم ترین اقدامات مجلس در جریان بررسی بودجه ۹۶، توجه به ریزگردها و مشکلات محیط زیستی کشور به خصوص وضعیت پیش آمده برای مردم شریف خوزستان بود تا حمایت جدی لحاظ شود از این رو ۳۳۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها علاوه بر بودجه پیشنهادی دولت در لایحه اضافه شد.

او گام مثبت مجلس برای بهسازی راه های روستایی را یادآور شد و گفت: پس از انقلاب دولت‌ها برای روستاها زحمات بسیاری کشیدند اما همچنان تعدادی روستاها با مشکلاتی مواجه هستند از این رو برای بودجه سال آتی ۳ هزار میلیارد تومان جهت قیر مجانی برای راه روستایی و بهسازی راه‌ها در روستاها در نظر گرفته شد.

لاریجانی با بیان اینکه از افزایش قیمت فرآورده‌ها در بودجه جلوگیری شد، تصریح کرد: بارها متذکر شدیم که نباید قیمت ها به مردم آسیب بزند از این رو برای ازدواج جوانان وام ۱۰ میلیون تومانی تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کار جدیدی که دولت و مجلس برای سال ۹۶ در بودجه درنظر گرفت تخصیص منابعی برای اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام بود از این جهت ساز و کاری در نظر گرفته شد که با کمک بخش خصوصی بانک ها و پروژه ها تکمیل شوند در واقع این ساز وکار برای پروژه هایی است که با منابع موجود قابل تحقق نبودند.

او کمک مجلس به بخش‌های فرهنگی را یادآور شد و گفت: هرچند سعی کردیم بیشترین کمک به بخش فرهنگی به عنوان بخش زیربنایی کشور شود از این رو تلاش شد تا حد ممکن بودجه این بخش نیز افزایش داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس نیز در جریان بررسی بودجه سال ۹۶ با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بودجه مناسبی برای بنیه دفاعی کشور در نظر گرفت در واقع فراست نمایندگان شرایط منطقه ای را در بودجه ترجمه کرده تا از آرمان‌ها دفاع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید