Iranian Agriculture News Agency

جنجال اسنپ در بازار سهام



دنیای اقتصاد ، ندا لهردی: سال‌هاست که دیگر صنعت تکنولوژی و شرکت‌های فعال در آن در روندهای مهم اقتصاد جهانی تاثیرگذار شده‌اند. در واقع با توسعه بیشتر کشورها و رشد نیاز به فناوری‌های جدید، خدمات و محصولات تازه‌ای از طرف شرکت‌های تکنولوژی و استارت‌آپ‌های نوظهور در این حوزه ارائه شده‌اند که هر روز اهمیت آنها بیشتر شده است. با این اوصاف است که یک استارت‌آپ نه چندان بزرگ فعال در زمینه پیام‌رسان‌های اجتماعی، در ماه‌ها و به خصوص روزهای اخیر توانسته صدر اخبار تکنولوژی را در اختیار بگیرد. حالا مدت‌هاست که درباره ورود شرکت Snap به بازار بورس و عرضه اولیه سهام آن در رسانه‌های خبری مختلف می‌خوانیم. بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در این روزها پیش‌بینی‌های مختلفی در این زمینه کرده‌اند؛ اما تقریبا اغلب آنها معتقدند که ورود Snap به بازار بورس نیویورک می‌تواند اتفاق بزرگ و مهمی باشد.


اپلیکیشن اسنپ‌چت در سال‌های اخیر توانسته توجه کاربران جوان موبایل‌های هوشمند را به خودش جلب کند؛ کاربرانی که می‌خواهند عکس و فیلم‌هایشان را روی یک اپلیکیشن اجتماعی منتشر کنند که بعد از زمانی مشخص ناپدید شوند. این اپلیکیشن که از سوی دو دانشجوی دانشگاه استنفورد توسعه داده شد، تا پایان ماه دسامبر گذشته 158 میلیون نفر کاربر فعال روزانه داشته است. شرکت Snap اما برنامه‌های مهمی برای آینده دارد. این شرکت اولین محصول سخت‌افزاری خود را که یک عینک آفتابی هوشمند بود در سال گذشته میلادی عرضه کرد. این عینک مجهز به یک دوربین کوچک است که می‌تواند فیلم‌ها و ویدئوها را ثبت کرده و به‌صورت مستقیم روی اپلیکیشن اسنپ آپلود کند. اپلیکیشن اسنپ همچنین یک قابلیت پرداخت آنلاین هم دارد که با نام Snapcash شناخته می‌شود.


بزرگ‌ترین عرضه سهام اولیه از سال 2014

در نهایت شرکت Snap با نشان اختصاری SNAP روز پنج‌شنبه گذشته به‌صورت رسمی وارد بازار بورس اوراق بهادار نیویورک شد. این شرکت عرضه سهام اولیه یا IPO خودش را با قیمت 17 دلار برای هر سهم آغاز کرد و در نهایت این رقم تا پایان روز اول با رشد 44 درصدی به 24 دلار برای هر سهم رسید تا ارزش این شرکت در بازار سرمایه را هنگام عرضه اولیه سهام به 4/ 3 میلیارد دلار برساند. این روند به رشد سرمایه اولیه بازار این شرکت به 7/ 19 میلیارد دلار منجر شد. به این ترتیب عرضه سهام اولیه Snap در بازار بورس نیویورک به بزرگ‌ترین عرضه سهام اولیه یک شرکت بعد از عرضه سهام اولیه شرکت Alibaba Group Holding در سال 2014 تبدیل شد.

عرضه اولیه سهام یا Initial Public Offeringsکه به اختصار با IPO نشان داده می‌شود، در واقع اولین فروش سهام از سوی یک سهامی خاص است که طی آن به یک سهامی عام تبدیل می‌شود. بد نیست بدانید که شرکت Snap اولین بار خبر عرضه سهام اولیه خود را در بازار بورس نیویورک در ماه فوریه گذشته منتشر کرد. در آن زمان این شرکت تخمین می‌زد که ارزش هر سهمش در عرضه اولیه بین 14 تا 16 دلار باشد و اعلام کرد که قصد دارد 200 میلیون سهم به فروش برساند. با این حال اما Snap در روز پنج‌شنبه ارزش سهام خود را کمی بالاتر از میزان اعلام شده، عرضه کرد. بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، طبق رقمی که سهام این شرکت در روز اول عرضه شد، ارزش این شرکت 24 میلیارد دلار خواهد بود.


قیمتی بالاتر از انتظار کارشناسان

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازار بورس معتقدند قیمت سهام شرکت Snap بالاست و این شرکت بهتر بود سهام اولیه خود را با قیمتی کمتر از 17 دلار برای هر سهم عرضه می‌کرد. قیمت سهام این شرکت یک روز بعد از عرضه اولیه با رشد حدود 11 درصدی به 27 دلار برای هر سهم رسید. جالب اینکه شرکت Nutanix هنگام عرضه اولیه سهام خود در ماه سپتامبر گذشته قیمت هر سهم را 16 دلار اعلام کرد که این رقم ارزش بازار این شرکت را به رقم 237 میلیون دلار رساند. در آن زمان بسیاری معتقد بودند که این رقم برای عرضه اولیه سهام یک شرکت تکنولوژیک بسیار بالا بوده است. توییتر هم با عرضه هر سهم با قیمت 26 دلار توانست ارزش شرکت خود را در سال 2013 به 8/ 1 میلیارد دلار برساند.

بعضی از تحلیلگران فکر می‌کنند که سهام Snap با ارزشی بیش از آنچه واقعا وجود دارد، عرضه شده است و این اتفاق برای شرکتی که در ابتدای راه است و هنوز فرصت‌های زیادی پیش روی خودش دارد، نمی‌تواند چندان مثبت باشد. درست به همین دلیل هم هست که بسیاری به خطرهای مهمی اشاره می‌کنند که پیش‌روی این شرکت قرار داشته و می‌توانند فرصت‌های رشد آینده آن را تحت تاثیر خود قرار بدهند. در این میان اما رقابت شرکت‌های بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر می‌تواند ساختار غیرمعمول عرضه سهام اولیه این شرکت را به‌هم ریخته و قدرت آن را در بازار بورس متزلزل کنند. در همین راستا بعضی از کارشناسان به روند رشد تعداد کاربران فعال روزانه این شرکت اشاره می‌کنند که در سال 2016 رشد 50 میلیون نفری داشته است، اما این روند رشد در فصل سوم و چهارم سال گذشته میلادی به سرعت کند شد. این اتفاق درست زمانی افتاد که رقیب بزرگ و مهم Snap یعنی اینستاگرام قابلیت استوری خود را معرفی کرد؛ قابلیتی مشابه و حتی هم‌نام با آنچه در اپلیکیشن اسنپ‌چت در اختیار کاربران قرار دارد.

«سانتوش رائو» رئیس بخش تحقیقات شرکت سرمایه‌گذاری Manhattan Venture Partners معتقد است که سرمایه‌گذاران دیدگاه بسیار منفی نسبت به عرضه سهام شرکت Snap با قیمتی گران در مقایسه با درآمدش، دارند. اپلیکیشن Snap در سال 2011 معرفی شد، اما تا سال 2015 هیچ درآمدی تولید نکرد. از آن زمان با تبلیغات بیشتر این شرکت توانست درآمد کل خودش را در سال 2016 به 5/ 404 میلیون دلار برساند. با این حال اما رائو می‌گوید که عرضه سهام اولیه Snap، اولین عرضه سهام یک شرکت تکنولوژی با پشتوانه سرمایه‌گذاری در سال 2017 است و بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند سهام این شرکت را بخرند. «کاتلین اسمیت» یکی از مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری Renaissance Capital هم در این مورد می‌گوید: «در یک سال گذشته سرمایه‌گذاران بسیار محتاط‌تر شده‌اند، چون متوسط قیمت عرضه اولیه سهام شرکت‌ها زیر حد متوسط بوده و قیمت اولیه سهام آنها در روز اول به‌طور متوسط 5 درصد رشد داشته است. این موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاران کمی با تردید به رشد چشمگیر قیمت سهام شرکت Snap در روزهای اولیه عرضه‌اش، نگاه کنند».

«راجر مک‌نامی» یک سرمایه‌گذار فعال در حوزه تکنولوژی هم در این مورد می‌گوید: «ساختار منحصر به فرد شرکت Snap در عرضه سهام اولیه خودش ممکن است در نهایت به کمبود نظارت لازم از سوی سرمایه‌گذاران منجر شود. من فکر می‌کنم که شرکت‌های تکنولوژی اشتباه بزرگی برای ایجاد قوانین خودشان می‌کنند و به شکلی جدی سعی دارند خود را از هسته اقتصادی اصلی بازار بورس جدا کنند. این کار می‌تواند رقابتی شدید و محدود را میان شرکت‌های تکنولوژی حاضر در بازار بورس ایجاد کند». شرکت Snap اما برای یافتن راه‌های جدید درآمد باید نوآوری‌های تازه‌ای را به کاربرانش ارائه کند؛ نوآوری‌هایی که از نگاه تیزبین سرمایه‌گذاران دور نخواهد ماند و می‌توانند رشد آینده این شرکت را تضمین کنند. «ایوان اشپیگل» و «بابی مورفی» موسسان شرکت Snap هستند و هرکدام تا قبل ازعرضه عمومی سهام این شرکت، 3/ 44 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشته‌اند. در حال حاضر هم دو سرمایه‌گذار اصلی شرکت Snap،Benchmark Capital و Lightspeed Venture Partners هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید