Iranian Agriculture News Agency

سازمان دامپزشکی توصیه کرد:

نگهداری از ماهیان قرمز، در منازل

هرساله نزدیک عید، بحث خرید ماهیان قرمز اوج می‌گیرد که در این زمینه سازمان دامپزشکی کشور، توصیه‌های ویژه‌ای دارد.

نگهداری از ماهیان قرمز، در منازل

هرساله نزدیک عید، بحث خرید ماهیان قرمز اوج می‌گیرد که در این زمینه سازمان دامپزشکی کشور، توصیه‌های ویژه‌ای دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: به‌دلیل ماهیت مطلوبی که ماهیان قرمز بندانگشتی دارند، نگهداری از آنها در منازل، توصیه می‌شود.

امرالله قاجاری، با اشاره به اینکه این نوع، از دسته کپور ماهیان هستند، افزود: تاکنون دو بیماری SVC و KHV در کپورماهیان شناخته شده که خوشبختانه در داخل کشور موردی از این دو بیماری چه در ماهیان زینتی و چه در ماهیان پرورشی، مشاهده نشده است.

به گفته وی، ماهیان قرمز، جزو آن دسته از ماهی‌های کم‌خطر هستند که هیچ تهدیدی از نظر سلامتی برای انسان‌ها نداشته و شایعات انتقال انگل از طریق آنها به انسان، صحت ندارد. البته توصیه می‌شود برای احتیاط، کودکان و افرادی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند، از دست زدن مستقیم به آب تنگ، خودداری کنند.

قاجاری توصیه کرد: بهتر است مردم، این ماهی‌ها را از مراکز معتبر خریداری کرده و از انتخاب ماهی‌هایی که افتادگی فلس، خوردگی باله یا خونریزی در بخشی از بدن دارند، بپرهیزند. علاوه بر داشتن ظاهر سالم، شنای متعارف و طبیعی نیز از دیگر صفاتی است که برای سلامت ماهی مد نظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای هر ماهی بندانگشتی، دو لیتر آب مورد نیاز است و دهانه تنگ نباید بسته یا کوچک باشد، بلکه لازم است برای تبادل بهتر اکسیژن، سطح آب، گستردگی مناسبی داشته و برای این منظور، استفاده از آکواریوم بهینه است. ضمن اینکه دمای مناسب بین 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود و نور مستقیم به‌ویژه در فصول گرم، ماهی‌ها را از بین خواهد برد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی، با بیان اینکه ماهی قرمز به‌راحتی تا شش سال عمر می‌کند، عنوان کرد: این موجودات، نیاز غذایی کمی داشته و بیشتر به کربوهیدارت‌ها وابسته هستند؛ بنابراین غذادهی دو مرتبه در روز آن هم به مقدار اندک، بسیار مطلوب خواهد بود؛ آن هم غذایی که به‌صورت پلت‌شده روی سطح آب باقی مانده و ته‌نشین نشود.

قاجاری درباره تعویض آب ماهی‌های قرمز اظهار کرد: نباید آب تنگ به یکباره عوض شود. بنابراین بهتر است هر روز 25 تا 30 درصد آن تعویض شده و آب قبل از استفاده، به مدت 24 ساعت نگهداری شود تا کلر احتمالی آن از بین برود. البته شست‌وشوی هفتگی تنگ با آب نمک سه درصد، موردی است که به شادابی و ماندگاری ماهی کمک می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: بعد از اتمام تعطیلات، به هیچ عنوان این ماهی‌ها در آب جوب یا رودخانه‌ها رها نشود و تنها در محیط‌های بسته و مکان‌هایی که شهرداری معین کرده، رهاسازی آنها اتفاق بیفتد. البته بهتر است مردم، ماهی قرمز را تا جایی که می‌توانند در منزل نگهداری کنند. زیرا از نظر روانی، تأثیرات مثبتی روی افراد خواهد داشت./

V-951216-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید