Iranian Agriculture News Agency

عدم جامع‌نگری مشکلات خوزستان را رقم زد

ریزگردها حاصل انتزاعی عمل کردن دستگاه‌ها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مشکلات امروز خوزستان را ناشی از عدم جامع‌نگری دستگاه‌ها و انتزاعی عمل کردن در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی دانست.

ریزگردها حاصل انتزاعی عمل کردن دستگاه‌ها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مشکلات امروز خوزستان را ناشی از عدم جامع‌نگری دستگاه‌ها و انتزاعی عمل کردن در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم هفته منابع طبیعی که در محل این سازمان برگزار شد، بر نقش مشارکت‌های مردمی در حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی تأکید کرد.

وی افزود: استراتژی سازمان جنگل‌ها حول پنج محور جامع‌نگری حوضه آبخیز، مشارکت مردمی، حفاظت، فرهنگسازی و مهار عوامل ناپایداری منابع‌طبیعی متمرکز است.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: این پنج محور در جامع‌‌‌نگری حوضه‌های آبخیز و مشارکت مردم قابل خلاصه شدن است. جامع‌نگری در حوضه‌های آبخیز می‌تواند با فرهنگسازی و مهار عوامل ناپایدار به نتایج مطلوب برسد.

وی ادامه داد: این رویکرد را که بسیار موفق و کارآمد است، به عنوان یک مدل به کشور تقدیم کرده‌ایم. با تلاشی که همه دوستان داشتند، امروز در کارهای بزرگی که در کشور انجام می‌شود، بحث بهره‌گیری از این مدل را داریم.

به گفته جلالی پروژه انجام شده در منطقه قلعه گنج جنوب کرمان در راستای بهره‌گیری از مدل مدیریت جامع حوضه آبخیز است.

وی اضافه کرد: این مدل جامع که انسان محور آن است و بهره‌گیری از طبیعت و سازگاری فعالیت‌های انسان با طبیعت را امکان‌پذیر می‌کند، در چارچوب اقتصاد سبز می‌‌توان به آن پرداخت. این مدل باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: انسجام سازمانی و همراهی و همگامی دستگاه‌های مختلف کشور در هر حوزه‌ای می‌تواند راهگشا باشد.

وی یادآور شد: امروز نابسامانی‌هایی مثل اتفاقات خوزستان داریم که اگر آسیب‌شناسی شود، قطعا این مشکلات از عدم جامع‌نگری در حوضه‌های آبخیز نشات گرفته است. زیرا دستگاه‌های مختلف هر کدام انتزاعی کار کردند و در نهایت تالاب‌ها خشکید و این بستر خشکیده تولید گرد و غبار کرد

جلالی گفت: بیابان‌زایی در منطقه تشدید شد زیرا آب را مهار کرده‌ایم تا مناطق دیگری را زیر کشت ببریم.

وی تأکید کرد: در مدل جامع‌ مدیریت حوضه آبخیز همه ورودی‌ها و خروجی‌ها را در راستای توسعه پایدار می‌توان سازماندهی کرد./

L-951216-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید