Iranian Agriculture News Agency

راهکار تهیه مواد غذایی در جهان

انگلیس کشاورزی شهری و عمودی را انتخاب کرد/ بهبود مصرف آب تا 70 و 90 درصد بیشتر نسبت به کشت سنتی

چند قفسه بالای یکدیگر به مانند قفسه های یخچال یا طبقات یک ساختمان قرار می گیرند پس از آن بر روی طیف نور به منظور رشد مناسب گیاهان کار می شود و کشاورزی عمودی (vertical farming) پدید می آید.

انگلیس کشاورزی شهری و عمودی را انتخاب کرد/ بهبود مصرف آب تا 70 و 90 درصد بیشتر نسبت به کشت سنتی

چند قفسه بالای یکدیگر به مانند قفسه های یخچال یا طبقات یک ساختمان قرار می گیرند پس از آن بر روی طیف نور به منظور رشد مناسب گیاهان کار می شود و کشاورزی عمودی ( vertical farming ) پدید می آید؛ چندین مزارع کشاورزی عمودی در آسیا و امریکا ایجاد شده و اکنون این نوع کشاورزی به انگلستان رسیده است. این درحالی است که هواداران این روش، باور دارند که این نوع کشاورزی می تواند به چالش تغذیه جمعیت رو به رشد جهان پاسخ دهد.

به گزارش ایانا از وب سایت independent ، "کشاورزی عمودی از چالش های پیش روی جامعه مدرن به شمار می رود." Henry Aykroyd مدیر اجرایی شرکت Intelligent Growth Solutions ، این سخن را می گوید. گفتنی است این شرکت مزرعه ای عمودی به ارزش 2.5 میلیون پوند در موسسه جیمز هاتن ( James Hutton Institute ) در Invergowrie نزدیک به Dundee ایجاد کرده است ؛ شهری که پیش بینی می شود تا سال 2050 جمعیت آن 70 درصد افزایش یابد.

وی معتقد است ، با توجه به تقاضا در طول سال برای تمام مواد غذایی ، از سبزیجات سالاد گرفته تا میوه هایی همچون آناناس و آوکادو، بنابراین نیاز به راه حل جدید است که آن راه حل ، کشاورزی عمودی خواهد بود .

فیلیپ دیویس" Phillip Davis "، دانشمند از مرکز تکنولوژی استکبریدگ ( Stockbridge Technology Centre )، که در ساخت نخستین مزرعه عمودی در انگلستان کمک کرده است، گفت: "علم پشت این جریان بوده چنانچه در پنج یا شش سال گذشته با استفاده از LED به اندازه کافی نور برای رشد گیاهان فراهم شده است."

میلیون ها سال است که گیاهان در زیر نور خورشید رشد کرده اند، در حال حاضر این امکان توسط LED ها فراهم می شود.

دکتر دیویس توضیح داد: "با تغییر کیفیت نور می توان رشد گیاه را تغییر داد، به طوری که برای میزان بلندی گیاه، سرعت زمان رشد و زمان گل دهی می توان با تغییر طیف نور این کار را انجام داد."

این LED ها امکان رشد سبزیجات سالاد و سایر محصولات زراعی را در فضای محدود و بدون نور طبیعی ، فراهم می کند.

تام وبستر" Tom Webster "، زیست شناس، و شریک کسب و کار Kate Hofman که مزرعه GrowUp Urban Farms را در در یک انبار با هیچ پنجره ای در Beckton ، شرق لندن تاسیس کرده است. گفت: "این ایده به رشد مواد غذایی در حجم تجاری، کمک می کند."

در مزرعه یاد شده، هر سینی فلزی پوششی از الیاف فرش ( carpet fibres ) دارد. آب دهی محصولات با استفاده از مخارن آب که شامل مواد مغذی انجام می شود، پرورش دهندگان، نور و گرما را در طول شب و روز کنترل می کنند. این سیستم بین 70 و 90 درصد بیشتر نسبت به کشت سنتی در بهبود مصرف آب نقش دارد ، همچنین به دلیل قرار گرفتن قفسه ها از هر متر مربع فضا می توان به صورت بهینه بهره برداری کرد.

کل چرخه از بذر پاشی تا برداشت محصول بین هفت تا 21 روز طول می کشد ، هنگامی که هر محصول (سینی هر محصول) آماده برداشت شد، سورتینگ روی آن ها انجام می شود و درون جعبه هایی قرار می گیرند وبه یخچال منتقل می شوند. از این جا سبزیجات برای فروش در خرده فروشی ها حمل می شوند. گفتنی است این روش به تازه نگه داشتن سبزیجات کمک می کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید