Iranian Agriculture News Agency

کمپینی جدید در آلمان برای تعیین مرزهای مهندسی ژنیتک

حشرات تراژنه خطرناک برای کشاورزی جهان است/ لاروهای این حشرات از طریق خوردن میوه ها به انسان منتقل می شود

مؤسسه تست بیوتک (TestBiotech) مونیخ کمپینی با عنوان "تعیین مرزهای مهندسی ژنتیک" را راه اندازی کرد که هدف آن ایجاد انگیزه های جدید در موضوع نتایج و مخاطرات گیاهان و جانوران اصلاح شده ژنتیکی تا آغاز انتخابات بوندستاگ2 (Bundestage) (مجلس فدرال آلمان) در ماه سپتامبر سال جاری است. در ماه های آینده منتخبی از موجودات مهندسی ژنتیک در سایت اطلاعات مهندسی ژنیتک آلمان ارائه خواهد شد.

حشرات تراژنه خطرناک برای کشاورزی جهان است/ لاروهای این حشرات از طریق خوردن میوه ها به انسان منتقل می شود

مؤسسه تست بیوتک (TestBiotech) مونیخ کمپینی با عنوان "تعیین مرزهای مهندسی ژنتیک" را راه اندازی کرد که هدف آن ایجاد انگیزه های جدید در موضوع نتایج و مخاطرات گیاهان و جانوران اصلاح شده ژنتیکی یا تراریخته (تراژنه) تا آغاز انتخابات بوندستاگ 2 (Bundestage) (مجلس فدرال آلمان) در ماه سپتامبر سال جاری است. در ماه های آینده منتخبی از موجودات مهندسی ژنتیک در سایت اطلاعات مهندسی ژنیتک آلمان ارائه خواهد شد.

به گزارش ایانا از Information Service Genetic Engineering نخستین نمونه ها از سیب ها، ماهی و حشرات اصلاح شده ژنتیکی در شرکت آمریکایی اینترکسون (Intrexon) تهیه شده اند. کریستوف دن (Christophe Then) از مؤسسه تست بیوتک این موضوع را که "منافع صنایع به شدت تعیین کننده مبحث مهندسی ژنتیک است" مورد انقاد قرار می دهد. نفوذ صنایع در تحقیقات، سیاست، قدرت و رسانه ها در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. ما با این کارمان می خواهیم به یک بحث آگاهانه و در صورت امکان انتقادی برسیم. همچنین در این جا کمپین های مشارکتی وجود دارند که باید به تقاضای مسئولیت های سیاسی احزاب و نامزدهای خود در سال انتخابات بوندستاگ کمک کنند.

پرواز با مواد ژنتیکی مرگبار

مگس زیتون، مگس میوه و کلم باعث آسیب در بخش کشاورزی شده اند. به منظور مقابله با این مسئله، شرکت آکسی تک (Oxitec) جنس نر اصلاح شده ژنتیکی این گونه ها را برای جفت گیری در جمعیت های طبیعی آن ها رها کرد. ژنوتیپ آنان طوری است که منجر به مرگ فرزندان ماده می شود. فرزندان نر آنه ا زنده می مانند و ژنوم آن ها هر چه بیشتر رواج می یابد. در نتیجه جمعیت طبیعی آن ها کاهش می یابد و حتی ممکن است ریشه کن شود. برطبق اعلام مؤسسه تست بیوتک طرح هایی ارائه شده است تا مگس های زیتون و میوه اصلاح شده ژنتیکی در اروپا تحت یک شبکه آزمایشی به پرواز درآیند.

آنچه مشکل ساز است، چیست؟

· مگس های آکسی تک می توانند گونه های نگران کننده را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این مسئله بر تنوع زیستی تأثیرگذار است و همچنین تأثیر منفی بر پایداری اکوسیستم ها دارد.

· احتمال زیادی وجود دارد که ژن های مصنوعی به طور دائمی در جمعیت های طبیعی تثبیت شوند. حشرات آکسی تک به دی ان ای سنتزشده مجهز هستند؛ یعنی ژن هایی که از ترکیبات موجودات دریایی، حشرات، باکتری ها و ویروس ها با یکدیگر به وجود آمده اند. در نتیجه پیش بینی نحوه رفتار حیوانات و ترکیبات ژنتیکی مصنوعی آن ها در یک دوره زمانی طولانی مدت تحت تغییرات زیست محیطی امکان پذیر نیست.

· هیچ کس نمی تواند نحوه گسترش حشرات را کنترل کند. مثلاً، آن ها می توانند از مرزهای ایالاتی عبور کنند که نمی خواهند موجودات مهندسی شده ژنتیکی در آن جا انتشار یابند. همچنین کشاورزی اکولوژیکی نیز تحت تأثیر این مسئله قرار خواهد گرفت.

· اثرات جانبی ناخواسته ای اتفاق می افتد و امکان حذف مجدد مگس های دستکاری شده از محیط زیست وجود ندارد.

· لاروهای ماده این حشرات در میوه های آلوه می میرند و بنابراین انسان ها با خوردن این میوه ها وراثت ژنتیکی را وارد بدن خود می کنند.

شرکت آکسی تک که حشرات دستکاری شده ژنتیکی را تولید می کند در انگلستان واقع شده و توسط شرکت امریکایی اینترکسون خریداری شده است. شرکت اینترکسون با سرمایه شخص میلیاردری به نام راندال جی کریک (Randal J. Krik) تأسیس شده است که مدعی ثبت اختراعات و ابداعات در این زمینه و سایر موارد ازجمله موش ها، سگ ها، گربه ها، گاوهای شیرده، خوک ها، اسب ها، گوسفند ها و شامپازه های دستکاری شده ژنتیکی است. همچنین این شرکت سیب های مهندسی ژنتیکی شده، ماهی سالمون و گاوهای نر شبیه سازی شده را نیز تولید کرده است. به علاوه این شرکت با همکاری گروه فوتوراژن (FuturaGen) درخت هایی را که به روش مهندسی ژنتیک تولید شده اند گسترش داده اند. این شرکت به سرمایه گذاران خود وعده راه اندازی بازار تهاجمی از موجودات اصلاح شده ژنتیکی را داده است.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید