Iranian Agriculture News Agency

بادام هندی هم محصول لوکس شد!

آخرین فهرست "گروه کالاهای ممنوعه شرعی و قانونی" سازمان توسعه تجارت ایران شامل 304 گروه کالایی است که در 60 گروه کلی طبقه‌بندی شده است. بر اساس مصوب هیأت دولت هرکدام از این گروه‌ها شامل چند ردیف تعرفه‌ای می‌شوند و برخی از آنها نیز اجازه ثبت سفارش ندارند.

بادام هندی هم محصول لوکس شد!

آخرین فهرست "گروه کالاهای ممنوعه شرعی و قانونی" سازمان توسعه تجارت ایران شامل 304 گروه کالایی است که در 60 گروه کلی طبقه‌بندی شده است. بر اساس مصوب هیأت دولت هرکدام از این گروه‌ها شامل چند ردیف تعرفه‌ای می‌شوند و برخی از آنها نیز اجازه ثبت سفارش ندارند.

به گزارش خبرنگار ایانا، بادام هندی ازجمله محصولاتی است که همراه با نارگیل و گردوی برزیلی در یک گروه و در فهرست "گروه کالاهای ممنوعه شرعی و قانونی" قرار گرفته است. این محصول که بر خلاف هم گروهان خود اجازه ثبت سفارش ندارد، گاهی به‌طور محدود توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و از طریق مزایده به فروش می‌رسد و وارد بازار می‌شود. این امر باعث بالا رفتن قیمت بادام هندی به‌ویژه در ایام خاص و پرمصرف می‌شود، به‌طوری‌که کمتر کسی توان خرید آن را دارد و به اصطلاح تبدیل به یک محصول لوکس یا لاکچری شده است.

در روزهای اخیر با نزدیک شدن به ایام نوروز قیمت بادام هندی دوباره افزایش داشته و گزارش‌های میدانی نشان از افزایش 80 درصدی قیمت آن در برخی مناطق دارد. افزیش قیمتی که رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا دلیل آن را عرضه محدود در بازار و افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال می‌داند.

مصطفی احمدی می‌گوید: هرچند این محصول در کشور تولید نمی‌شود و در گذشته نیز در سبد خشکبار مصرفی ایرانیان نبوده، اما در سال‌های اخیر اقبال مردم برای مصرف آن افزایش یافته است.

وی با تأکید بر وجود ظرفیت‌های مناسب تولید خشکبار در کشور، بیان می‌کند: ایران در تولید بسیاری از محصولات خشکباری سرآمد است، اما وقتی مردم محصولی را مطالبه می‌کنند باید به میزان نیاز در اختیار آنها قرار گیرد در غیر این صورت افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار سه محصول شاخص در تنطیم بازار و قیمت سبد خشکبار عیدانه را پسته، تخمه ژاپنی و بادام هندی عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر این محصولات با قیمت مناسب عرضه شوند سبد خشکبار عیدانه نیز از قیمت مناسبی برای مصرف‌کننده برخوردار خواهد شد، اما در صورتی که هریک افزایش قیمت داشته باشند قیمت این سبد نیز افزایش خواهد داشت.

احمدی عنوان می‌کند: امسال در پسته تغییر قیمت نداشتیم و تخم ژاپنی نیز به‌دلیل افزایش تولید و قطع صادرات به عراق کاهش قیمت داشته است در این میان تنها بادام هندی است که قیمت آن به شکل چشمگیری افزایش و بر افزایش قیمت سبد خشکبار تأثیر داشته است.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت قاچاقچیان را فعال‌تر می‌کند، یادآور می‌شود: راه حمایت از تولید داخل محدویت واردات نیست؛ زیرا این امر علاوه بر افزایش قاچاق سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

احمدی با بیان اینکه برای حل این مشکل در حال مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی هستیم، تأکید می‌کند: در نامه‌ای که به وزارت جهاد کشاورزی ارسال کردیم به آنها پیشنهاد آزادسازی ثبت سفارش در ایام خاص داده شد، همچنین کاهش تعرفه واردات به 0 تا 5 درصد نیز از دیگر پیشنهادات ما در این نامه است.

نیازی به واردات هیچ نوع محصول خشکباری نداریم

از سوی دیگر مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا با تأکید بر افزایش تولید خشکبار در سال جاری کشور را بی‌نیاز از واردات هر نوع محصول خشکباری می‌داند و می‌گوید: با توجه افزایش تولید در سال جاری نگرانی از بابت کمبود محصولات و افزایش قیمت وجود ندارد و انتظار می‌رود عید امسال بازار متعادلی را تجربه کنیم.

رویین‌تن واردات هر نوع محصول خشکباری به کشور را ممنوع عنوان کرد و افزود: در کشور به اندازه نیاز تولید انواع خشکبار با تنوع بالا وجود دارد، ضمن اینکه واردات این محصولات با خطر انتقال امراض و آفات همراه است به همین دلیل واردات محصولات خشکباری به کشور ممنوع شده است.

وی در پایان در توضیح وجود برخی از محصولات خشکباری خارجی در بازار، تأکید کرد: آنچه در بازار دیده می‌شود محصولات قاچاقی است که از مبادی غیررسمی وارد شده‌اند و به مردم توصیه می‌شود که از خریداری آنها خودداری کنند؛ زیرا از نظر بهداشتی قابل اطمینان و تأیید نیستند.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته در مجموع حدود دو میلیون ۲۸۵ هزار تن خشکبار در کشور تولید شد که انتظار می‌رود امسال این مقدار با ۱۰ درصد افزایش به سه میلیون ۱۰۰ هزار تن برسد./

G-951216-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید